Pastarosios dienos priminė, kad vasara Lietuvoje baigėsi, artėja ruduo ir žiema. Vairuotojai jau turėtų apžiūrėti savo žiemines padangas garaže, o tie, kurie naudoja visasezones padangas, turėtų atidžiau jas apžiūrėti. Papasakosime, kaip patiems atlikti vizualinę apžiūrą ir kada reikėtų kreiptis į autoservisą.
Pradėkime nuo garaže gulinčių padangų, nes tai daug paprasčiau. Jei jos nėra sumontuotos ant transporto priemonės, jas galima apžiūrėti iš visų pusių. Verta pradėti tik nuo to.
Jei jos yra šiek tiek „įbrėžtos“ iš šono arba išlūžusi nedidelė protektoriaus dalis, nėra ko nerimauti. Kita vertus, jei matote kokių nors įpjovimų, ypač šone, būtina kreiptis į padangų servisą. Geriausia prašyti, kad padangą sutaisytų, o ne klausti, ar padanga tinkama naudoti kelyje. Tuomet autoservise padangą atsisakys remontuoti arba ją suremontuos, o tai reiškia, kad pažeidimas neturės įtakos saugumui. Kita vertus, jei iš karto paprašysite įvertinti pažeidimo būklę, autoservisas mielai pasiūlys pakeisti padangą nauja, kad iš to daugiau uždirbtų.
Vizualiai apžiūrint taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į gumą. Gerai atrodanti padanga yra tokia, kurios guma nėra įtrūkusi, o tai ypač matyti ant peties ir šoninių sienelių. Čia paviršius turėtų būti lygus. Tada patikrinkite pagaminimo datą. Jei padanga yra senesnė nei penkerių ar šešerių metų, ji nebetinka žieminėms padangoms. Žinoma, ją galite naudoti teisėtai, tačiau to daryti nerekomenduojama.
Tačiau svarbu, kuriais metais įsigijote padangą. Jei padanga pagaminta 2019 m., bet sumontuota ant transporto priemonės 2021 m., ji turėtų būti laikoma 3-4 metų senumo (priklausomai nuo to, ar ją sumontavote metų pradžioje, ar pabaigoje). Daugiau apie padangos amžių galite paskaityti toliau pateiktame tekste.
Galiausiai svarbiausia patikrinti protektoriaus gylį. Pagal Lietuvos taisykles minimalus reikalaujamas protektoriaus aukštis žieminėms padangos yra 3 mm. Tačiau žieminėms padangoms saugi vertė yra 4-5 mm. Naujų žieminių padangų protektoriaus storis paprastai būna apie 7-8 mm.
Jei padangos storis mažesnis nei 4 mm, pastebimai sumažėja ne tik padangos gebėjimas įkasti į sniegą ar plikledį, bet ir jos gebėjimas kaupti po savimi vandenį (taigi ir vadinamasis „drenažas“), kuris žiemą keliuose būna labiausiai paplitęs. Kai protektorius yra per seklus, labai padidėja akvaplanavimo rizika.
Reikėtų patikrinti protektoriaus storį per visą padangos plotį. Dažnai jis būna plonesnis kraštuose, ir tai visiškai natūralu, tačiau jis neturi būti per plonas, mažesnis nei 2 mm. Tuomet padanga bus nenaudinga.
Dar verta atkreipti dėmesį į tai, kad reikėtų patikrinti visų padangų protektoriaus storį. Vairuotojai padangas sukeičia labai retai, todėl galinių padangų protektorius vis dar būna gana storas, o priekinių padangų protektorius gali būti arti saugios ribos. Po dviejų ar trijų sezonų skirtumas gali būti apie 1,5 proc. 2 mm. Ir tai nėra automobilio pakabos problemų požymis.
Ką daryti su visasezonėmis padangomis?
Čia viskas tampa šiek tiek sudėtingiau, ir daugeliu atžvilgių taip pat, nes universalios padangos laikomos ne garaže, o automobilyje. Dėl to sunkiau jas tinkamai patikrinti. Nors išorėje problemų nėra, padangos dažnai būna pradurtos iš vidaus. Šiuo atveju verta nuimti ratus arba važiuoti į autoservisą.
Mano patarimas – nuimkite ratus, nes tai tikriausiai vis tiek reikės padaryti. Tam reikia sukeisti padangas, o daugelis žmonių to nedaro. Tačiau prieš nuspręsdami tai padaryti, patikrinkite protektoriaus storį.
Deja, čia taip pat iškyla problema, nes 2 mm protektorius vasarinei padangai vis dar yra gana geras, tačiau toks pat protektorius žieminei padangai – ne. Jei tokio storio yra unviersalios padangos prieš žiemą, jau pivaloma pagalvoti apie jų keitimą. Tačiau ką su jomis daryti, jei jos vis dar tinkamos vasarai?
Teoriškai galite jas palikti vasarai ir važinėti su jomis dar vieną sezoną. Tik tokių padangų uždėjimas atgal šiek tiek prieštarauja taupymui, kurį turėjo užtikrinti visasezonės padangos.
Kitas dalykas yra tai, kad universalios padangos atšiauriomis žiemos sąlygomis veikia prasčiau nei įprastos žieminės padangos. Taigi, kai kalbama apie naudojimą žiemą, riba turėtų būti 5 mm, o ne 4 mm.