Į Čekijos gatves išvažiavo vienas pirmųjų iš JAV į Europą importuotų „Tesla Cybertruck“ sunkvežimių, tačiau saugos grupės kelia nerimą. Nepaisant pakeitimų, atliktų siekiant atitikti vietos taisykles, netradicinė sunkvežimio konstrukcija, svoris ir dydis paskatino saugumo šalininkus suabejoti jo tinkamumu eksploatuoti keliuose.
Prieštaringas patvirtinimo procesas
„Tesla Cybertruck“, kaip privačiai importuotos transporto priemonės, patvirtinimas kelyje nebuvo be komplikacijų. Norint gauti leidimą, „Tesla“ elektra varomą sunkvežimį reikėjo pakoreguoti: jo aštrios briaunos buvo uždengtos guminiais apvadais, o priekiniai ir galiniai žibintai pritaikyti taip, kad juose būtų geltoni indikatoriai, atitinkantys Europos standartus. Tačiau net ir po šių patobulinimų saugos organizacijos nėra įsitikinusios, kad transporto priemonė tinkama Europos keliams.
??Tak a je to, dneškem oficiálně máme registrovaný PRVNÍ CYBERTRUCK v ČR, byla to náročná cesta, ale zvládli jsme to a nyní už můžeme rozdávat radost i v Česku s tímto revolučním vozem
— CyberTruck.cz (@CybertruckEU) July 12, 2024
?? So that's it, today we have officially registered the FIRST CYBERTRUCK in the Czech… pic.twitter.com/CSKk0fR8cm
Socialinėje žiniasklaidoje sunkvežimio savininkas išdidžiai pasidalijo, kad po sudėtingo proceso liepos 12 d. jis buvo įregistruotas. Tačiau ateityje laukia dar sunkesnis kelias, nes septynios saugos grupės pareiškė oficialų protestą, nurodydamos transporto priemonės patvirtinimo pažeidimus ir reikalaudamos pašalinti ją iš viešųjų kelių.
Svoris ir saugos problemos
Ginčo esmę sudaro neatitikimai dėl transporto priemonės svorio. Užregistruotas 3,5 tonos, „Cybertruck“ pavyko išvengti griežtesnių taisyklių, taikomų sunkesnėms transporto priemonėms. Tačiau šis svoris yra mažesnis už oficialiuose „Tesla“ dokumentuose nurodytą 4 007-4 159 kg svorį. Kritikai teigia, kad net ir su tokiu sumažintu skaičiumi visiškai pakrautas sunkvežimis neatitinka Europos N1 kategorijos taisyklių.
Europos teisės aktuose taip pat reikalaujama, kad sunkesnėse transporto priemonėse būtų įrengti greičio ribotuvai, o šiuo atveju į šį reikalavimą, atrodo, nebuvo atsižvelgta. Kampanijos dalyviai teigia, kad šių priemonių nebuvimas yra pavojingas ir akivaizdus taisyklių pažeidimas.
Pėsčiųjų saugos klausimai
Saugos grupių susirūpinimą kelia ne tik svoris. Jos pabrėžia, kad kibernetinio sunkvežimio dydis, didelės aklosios zonos, nesuspaustų zonų nebuvimas ir staigus greitėjimas gali kelti didelį pavojų pėstiesiems ir kitiems eismo dalyviams. Laiške Čekijos transporto ministrui Martinui Kupkai ir Europos Komisijai organizacijos teigia, kad sunkvežimio konstrukcija iš esmės nesaugi, ir ragina valdžios institucijas atšaukti jo registraciją.
Tarp raginimą remiančių organizacijų yra ir žinomų saugumo šalininkų, tokių kaip Europos transporto saugos taryba, „Švarūs miestai“ ir Tarptautinė pėsčiųjų federacija.
Teisinis susidorojimas
Nors Čekijos transporto ministerija svorio neatitikimą įvertino kaip nesklandumą, teigdama, kad registracija buvo „individualus patvirtinimas“, Europos Komisija laikėsi atsargesnės pozicijos. Šiuo metu ji siekia gauti papildomų paaiškinimų dėl nacionalinių saugos reikalavimų, kad nustatytų, ar sunkvežimiui turėtų būti leista važinėti ES keliais.
Įdomu tai, kad įregistruotas „Cybertruck“ jau pradėjo keliauti po Europą ir pasirodė keliose šalyse su prekės ženklu „Cybertruck.cz“, kartu su rėmėjų lipdukais ir reklaminiais lipdukais. Vis dėlto šį pasirodymą gaubia kontroversijos, nes vis dar kyla klausimų dėl jo saugumo.
Didesnis vaizdas: Spraga ar atlaidumas?
„Cybertruck“ saga yra platesnio masto problemos dalis: kaip Europa tvarko sunkiasvorių transporto priemonių importą iš JAV. Tokios transporto priemonės kaip dideli sunkvežimiai ir visureigiai dažnai įvežamos į žemyną gavus „individualų transporto priemonės patvirtinimą“, apeinant griežtą reguliavimo kontrolę. Dar neaišku, ar šis procesas yra spraga, ar atspindi švelnesnį reguliavimo požiūrį.
Saugos ekspertai ir toliau reiškia susirūpinimą, todėl atrodo, kad Europa atsidūrė kryžkelėje. Kai Europos gatvėmis bandys važinėti vis daugiau netradicinių konstrukcijų, tokių kaip „Cybertruck“, bus labai svarbu suderinti naujoviškų transporto priemonių paklausą ir poreikį laikytis griežtų saugos standartų.