Skandalas Vokietijoje. Vietos žiniasklaida įspėja, kad, nepaisant sankcijų, pastaruoju metu į Rusijos kelius išvažiuoja vis daugiau naujų Vokietijos gamintojų sunkvežimių. Daugiausia kalbama apie „Mercedes“ ir „Volkswagen“ grupei priklausančias „MAN“ bei „Scania“ transporto priemones. Šios transporto priemonės ne tik maitina Rusijos ekonomiką, bet ir yra naudojamos Rusijos okupacinių pajėgų Ukrainoje aprūpinimui.
Rusijos įmonių aprūpinimo vokiškais sunkvežimiais procedūra tęsiasi jau daug mėnesių, o pastaruoju metu įgavo dar didesnį pagreitį.
Rusija vis dažniau naudoja vokiškus sunkvežimius savo kariams Ukrainoje tiekti šaudmenis ir atsargas. – rašoma laikraščio „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ sekmadienio numeryje
Vokiečių sunkvežimiai iš Kinijos gabena rusiškus ginklus Ukrainoje
Straipsnio autorius Konradas Šuleris (Konrad Schuller) pažymi, kad dar vasarą iš tuo metu svarstyto 14-ojo ekonominių sankcijų Rusijai paketo buvo išbrauktos nuostatos, pagal kurias buvo išplėstas subjektų, negalinčių prekiauti tam tikrais Europos prekės ženklų produktais, sąrašas. Tiksliau, tai apėmė draudimo prekiauti išplėtimą ir „trečiosiose šalyse“ veikiančioms Europos bendrovių patronuojamosioms įmonėms. Galiausiai ši idėja žlugo – tokiam sprendimui nepritarė daugiausia Vokietijos atstovai, už ką juos taip pat smarkiai kritikavo Ukraina.
Dienraščio „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ (FAZ) žurnalistas pažymi, kad nuo 2021 m. sunkvežimių importo į Rusiją, kuriai vis dėlto taikomos Vakarų sankcijos, vertė padidėjo nuo 0,8 mlrd. eurų iki net 5,7 mlrd. eurų 2023 m. Autorius neabejoja, kad europietiškų markių sunkvežimiai, be kita ko, naudojami karinei technikai, tūkstančiams tonų degalų ir milijonams artilerijos sviedinių gabenti į frontą.
KAMAZ praleista galimybė. Tai galėjo būti sunkvežimių pasaulio „Dacia“
Sunkvežimiai šiuo metu yra antroji prekė po elektroninės įrangos, kuri, nepaisant Vakarų šalių įvestų sankcijų, plačiu srautu įvežama į Rusijos Federaciją. Dauguma į Rusiją importuojamų sunkvežimių yra „Daimler Truck Group“ ir jos Kinijos partnerių gaminiai. Straipsnio autorius pažymi, kad pastaraisiais metais į Rusiją importuojamų „Mercedes“ sunkvežimių vertė išaugo keturis kartus. 2021 m. ji tebuvo 17 mln. eurų, o 2023 m. baigėsi 90 mln. eurų.
Tačiau reikėtų aiškiai pasakyti, kad palyginti kuklūs 2021 m. rezultatai neturėtų stebinti. Tuo metu KAMAZ, tuo metu priklausęs „Daimler Truck“, Rusijoje klestėjo. Legendinis sovietinis prekės ženklas buvo pakeliui į plėtrą ir Europos rinkose. Pavyzdžiui, Vokietijos investicijų dėka 2019 m. gegužės pabaigoje Naberežnyje Čelnuose (Rusija) pradėjo veikti surinkimo gamykla, kurioje buvo gaminamos „Mercedes Actros“ kabinos ir jų pagrindu sukurtos važiuoklės naujajam KAMAZ K5 serijos 54901 automobiliui.
Dėl Rusijos agresijos šoko 2022 m. vasario 28 d. „Daimler Truck“, būtent siekdama pakenkti Rusijos kariuomenės transporto pajėgumams, nutraukė partnerystę su KAMAZ, o Rusijos bendrovė buvo įtraukta į JAV SDN sąrašo „juodąjį sąrašą“. Tai sąrašas įmonių, kurios laikomos „ypač pavojingomis“ JAV interesams. Patekimo į SDN sąrašą pasekmė yra, pavyzdžiui, draudimas bendradarbiauti su bet kokiomis finansinėmis institucijomis, prekiaujančiomis JAV valiuta.
Vokietija parduoda sunkvežimius Rusijai. Tarpininkai iš Kinijos padeda
Šiuo metu galiojančios taisyklės nedraudžia, pavyzdžiui, sunkvežimius į Rusiją eksportuojančioms bendrovėms pirkti vokiško prekės ženklo įrangą Kinijoje. Sunkvežimiai į Rusijos Federaciją turi įvažiuoti sausuma per Kinijos ir Rusijos Manžoulio perėją ir per Juodosios jūros uostą Novorosijską.
FAZ, be kita ko, skaitome apie konfliktą tarp Žaliųjų vadovaujamos Užsienio reikalų ministerijos ir kanclerės, kuri nepritaria sankcijų pratęsimui. Buvo teigiama, kad nepritarimas sankcijų išplėtimui Europos bendrovių patronuojamosioms įmonėms ir bendroms įmonėms yra būdas „apsaugoti Vokietijos bendroves“. „Daimler Truck“ atstovas spaudai patikino, kad „nei Kinijos bendroji įmonė, nei kitos Daimler Truck įmonės neeksportuoja transporto priemonių į Rusiją“.
Priešingos nuomonės laikosi, be kita ko, Helsinkio komiteto atstovai, kurie ragina Vokietijos valdžios institucijas skubiai spręsti didėjančią problemą. Norvegijos konsultacinės bendrovės „Corsik“ vardu Europos sankcijų veiksmingumą stebėjęs Aage Borchgrevinkas, kurį cituoja Vokietijos laikraštis, vienareikšmiškai pavadino Vokietijos politiką „šokiruojančia“. Ji, be kita ko, taip pat pareiškė, kad: „Vokietijos valdžios institucijos ir įmonės“ turi greitai išspręsti šią problemą.
Priešingu atveju „Daimler Truck“, MAN ir „Scania“ rizikuoja tapti Rusijos nusikaltimų Ukrainoje bendrininkais. – rašo FAZ.