Žiemos sezono metu šiuolaikiniuose automobiliuose, kuriuose yra daug elektronikos, gali atsirasti gedimų, su kuriais nesusiduriame vasarą. Be to, užtenka nuvažiuoti į šiltą ir sausą garažą, kad gedimas išnyktų ir automobilis pats pasitaisytų. Kaip tai įmanoma?
Šiandien automobilis yra pažangus vairavimo kompiuteris
Laikai, kai mūsų saugumas priklausė tik nuo vairuotojo, jau seniai praėjo, todėl turime susitaikyti su tuo, kad vis daugiau šiuolaikinių automobilių turi vis daugiau modernių sistemų, kurios ne tik stebi kelionės eigą, optimalų automobilio veikimą ir degalų sąnaudas, bet ir keleivių saugumą.
Jutiklių, radarų ir kamerų sistema pagrįsta elektronika užtikrina, kad automobilis neišvažiuotų iš savo eismo juostos, nevažiuotų per arti priekyje važiuojančio automobilio arba avariniu būdu stabdytų, jei vairuotojas nesureaguoja pakankamai greitai. Bam! Automobilis netgi gali atpažinti vairuotojo nuovargį pagal atsipalaidavusį vairo laikymą ir įspėti vairuotoją sustoti pailsėti arba labiau susikoncentruoti į vairavimą.
Žiema – iššūkiai automobiliams ir jų sistemoms
Tačiau kartais pasitaiko, kad esant sudėtingoms kelio sąlygoms elektronika „išprotėja“ ir nustoja veikti arba nereaguoja taip, kaip turėtų. Taip dažniausiai nutinka žiemą, kai anksčiau sutemsta, temperatūra yra tokia, kuri tikrai nėra palanki tinkamam elektronikos veikimui, o prie viso to dar prisideda tirštas rūkas, pūga ir plikledis.
Tokiomis aplinkybėmis kai kurios sistemos gali rodyti klaidą, blogai veikti arba net visiškai išsijungti, todėl vairuotojui belieka pasikliauti savo įgūdžiais ir patirtimi.
To priežastis dažnai būna triviali, o sistemoms „pataisyti“, tiksliau, atstatyti jų normalų veikimą, yra labai paprastas būdas.
Sniegas, purvas ir rūkas išjungia pagalbines vairuotojo sistemas
Nors tokios sistemos, kaip traukos kontrolė ar ABS, paprastai grindžiamos ratų greičio jutikliais ir variklio ar stabdžių valdymu per valdymo kompiuterį, tokios sistemos, kaip eismo juostos palaikymo sistema, lietaus jutiklis, avarinio stabdymo sistema ar aktyvioji kruizo kontrolė su atstumo išlaikymo funkcija, grindžiamos kamerų, radarų ir jutiklių sistema, kuri paprastai yra automobilio priekyje ir gale.
Todėl, jei automobilio prietaisų skydelyje pranešama, kad sistemos išsijungė, tai nebūtinai reiškia, kad įvyko gedimas. Jutikliai, radarai ir kameros paprastai yra pritvirtinti automobilio priekyje, todėl važiuojant prastesnėmis sąlygomis jie gali užsikimšti purvu ar krintančiu sniegu, o jei nesirūpinsime, kad radarai būtų švarūs ir neturėtų tinkamo „matymo lauko“, po kurio laiko sistema gali nesugebėti nuskaityti atstumo ir nustatyti automobilio padėties kelyje.
Kaip vėl įjungti apsaugos sistemas?
Jei sistemos išsijungia, turėtumėte būti atsargūs ir nesitikėti, kad jos laiku sureaguos. Jei sistemos išsijungia, turėtume nepanikuoti, o nuvažiuoti į artimiausią degalinę ir paprasčiausiai patikrinti jutiklius ir radarus. Jei reikia, nuo jutiklių ir radarų reikėtų nuplauti nešvarumus arba galbūt padoriai nuvalyti priekinį stiklą, kad pagerėtų lietaus ir sutemų jutiklių veikimas. Paprastai po tokios paprastos procedūros viskas grįžta į įprastas vėžes, kol jutikliai vėl tampa nešvarūs.
Kartais tai būna dėl aplaidumo, o kartais – dėl intensyvaus snygio, kuris net ir po trumpo laiko gali užkimšti visą automobilio priekį. Važiuojant žiemos sąlygomis, ypač esant plikledžiui arba šlapiai ir sūdytai kelio dangai, priekyje važiuojantys automobiliai išmeta purvo, druskos ir vandens mišinio fontaną, kuris akimirksniu gali padengti visą automobilio priekį ir trukdyti sistemoms stebėti aplinką.
Joks kompiuteris negali apgauti fizikos dėsnių. Svarbiausia – protas
Svarbu prisiminti, kad pagalbos ir pagalbinės sistemos skirtos tik padėti vairuotojui vairuojant, o ne visiškai jį pakeisti. Tai reiškia, kad net jei mūsų automobilyje įrengti naujausi technologiniai pasiekimai, turėtume laikytis riboto pasitikėjimo principo ir naudotis jomis kaip pagalbine priemone, pirmiausia pasikliaudami savo įgūdžiais ir patirtimi.
Ypač žiemos sąlygomis sistemos gali tinkamai neveikti net ir esant geram matomumui – dėl apsnigto ar apledėjusio kelio, pūgos joms taip pat gali kilti problemų „surasti“ save kelyje – kartais net taip, kad kai kuriuos pagalbininkus geriau iš viso išjungti, kad jie netrukdytų vairuoti.
Tokiomis sąlygomis gali sugesti ne tik lazeriniai radarai, infraraudonųjų spindulių kameros ar lietaus ir sutemų jutikliai, bet net ir tokie paprasti dalykai kaip parkavimo jutikliai ir atbulinės eigos kameros. Taigi, prieš aklai laukdami garso signalo, kai važiuojame atbuline eiga į stovėjimo vietą, pažvelkime į veidrodėlį ir senoviškai įsitikinkime, kiek dar turime vietos, kol atsitrenksime į sieną ar kitą automobilį.