Ambicingas „Volkswagen“ planas įkurti 7 mlrd. dolerių vertės elektrinių transporto priemonių (EV) akumuliatorių gamyklą Sent Tome, Ontarijuje, susiduria su galimais sunkumais dėl išrinktojo prezidento Donaldo Trumpo pasiūlymo įvesti 25 proc. tarifą Kanados importuojamoms prekėms. Šis įvykis sukėlė susirūpinimą dėl projekto gyvybingumo ir jo pasekmių Šiaurės Amerikos automobilių pramonei.
Bendra informacija apie Sent Tomo gamyklą
2023 m. balandį „Volkswagen“ paskelbė apie planus statyti savo pirmąją akumuliatorių gigafabriką už Europos ribų Sent Tomo mieste Ontarijuje. Kanados vyriausybė, siekdama sustiprinti savo pozicijas elektromobilių rinkoje, pasiūlė subsidijas, kurios per dešimtmetį gali viršyti 13 mlrd. Tikimasi, kad gamykloje bus sukurta apie 3 000 darbo vietų ir ji atliks pagrindinį vaidmenį „Volkswagen“ Šiaurės Amerikos elektromobilių strategijoje.
Siūlomų tarifų poveikis
Siūlomas 25 % tarifas Kanados importui gali turėti didelį neigiamą poveikį ekonominiam Sent Tomo gamyklos pagrįstumui. Tarptautinės prekybos ekspertas, Vakarų universiteto Ivey verslo mokyklos profesorius Andreasas Schotteris (Andreas Schotter) mano, kad tokio tarifo būtų „neįmanoma absorbuoti“, o tai gali paskatinti „Volkswagen“ persvarstyti savo investicijas Kanadoje. Pagrindinė gamyklos produkcija – elektromobilių baterijos – sudaro apie 60 % elektromobilio savikainos, todėl ji ypač jautri padidėjusiems importo muitams.
Platesnis poveikis automobilių pramonei
Siūlomi tarifai gali sutrikdyti integruotas tiekimo grandines, kurios yra Šiaurės Amerikos automobilių sektoriaus pagrindas. Mičigano gubernatorė Gretchen Whitmer išreiškė susirūpinimą, kad importo iš Kanados ir Meksikos muitai gali pakenkti JAV automobilių pramonei, nes padidins transporto priemonių kainas ir bus naudingi tokiems konkurentams kaip Kinija. Ji pabrėžė, kad tokie tarifai pakenktų tiekimo grandinėms, sulėtintų gamybos linijas ir lemtų darbo vietų mažinimą visame žemyne.
Galimi atsakymai ir ateities perspektyvos
Reaguodami į grasinimus dėl muitų tarifų, Kanados pareigūnai pareiškė norą taikyti atsakomąsias priemones JAV importuojamiems produktams, o tai reiškia, kad gali kilti prekybos konfliktas, kuris gali turėti plataus masto ekonominių pasekmių. Su prekybos politika susijęs neapibrėžtumas gali priversti tokias bendroves, kaip „Volkswagen“, iš naujo įvertinti savo investavimo strategijas Šiaurės Amerikoje. Nors planuojama, kad Sent Tomo gamykla pradės veikti 2027 m., besikeičianti prekybos aplinka gali turėti įtakos jos plėtros terminams ir veiklos planams.
Automobilių pramonės suinteresuotosios šalys atidžiai stebės politinius sprendimus ir jų galimą poveikį tarpvalstybinei prekybai ir investicijoms.