Pirmieji elektriniai priekiniai žibintai kaip papildoma įranga buvo sumontuoti dar 1898 m. Šiandien kiekviena transporto priemonė turi priekinius žibintus, nesvarbu, ar tai būtų įprasti halogeniniai žibintai, ar itin modernūs lazeriniai žibintai. Automobilių žibintai yra ne tik funkciniai, bet ir išorės stiliaus dalis, be to, jie labai prisideda prie saugumo. Vis dėlto nereikėtų rinktis žibintų tipo vien pagal išvaizdą, nes kiekvienas jų turi savų privalumų ir trūkumų. Šiame straipsnyje paaiškinsime, kaip kiekvienas jų veikia ir kuris gali būti tinkamiausias jūsų automobiliui.
Skirtingi priekinių žibintų tipai ir jų savybės
Halogeniniai žibintai
Labiausiai paplitęs priekinių žibintų tipas yra standartinės halogeninės lempos. Taip yra daugiausia dėl to, kad jie yra labai prieinami, todėl juos lengviau gaminti masiškai. Jų montavimas ir priežiūra yra nesudėtingi, todėl juos pakeisti, kai jie neišvengiamai sugenda, yra daug lengviau. Kaip ir daugumoje buitinių žibintų, juose naudojama kaitinamoji lemputė su volframo siūlu, tačiau aplink ją esančios dujos yra halogeninės. Halogenas leidžia išgaravusiam volframui vėl nusėsti ant kaitinimo siūlelio, todėl lemputės ilgiau tarnauja.
LED žibintai
Šviesą skleidžiantys diodai (LED) sukuria šviesą praleisdami elektros srovę per puslaidininkinę medžiagą. Šio proceso metu išspinduliuojami fotonai (šviesos dalelės). Šie žibintai tampa vis labiau paplitę, nes pirkėjai vis geriau supranta jų poveikį aplinkai. Jie yra itin efektyvūs, todėl veikia ilgai ir labai mažai apkrauna akumuliatorių. Be to, dėl savo mažo dydžio jie idealiai tinka šviesos juostoms ar kitoms mažesnėms reikmėms. Tačiau jie kainuoja brangiau nei jų konkurentai, be to, bandyti juos pritaikyti automobiliuose, kuriuose paprastai standartinėje komplektacijoje yra halogeniniai žibintai, gali būti sudėtinga.
Xenon žibintai
HID (didelio intensyvumo iškrova (angl. high-intensity discharge)) žibintuose naudojamos ksenono (angl. xenon) ir argono dujos, todėl jie pasižymi ypatingu ryškumu. Nors jie yra ryškesni už daugumą alternatyvų, jie iš tikrųjų veikia vėsiau, o tai pailgina jų tarnavimo laiką. Šie žibintai dažnai montuojami į aukštesnės klasės automobilius, nes jie yra brangesnis variantas. Tačiau itin ryškus ksenono lempučių ryškumas ir mėlynas atspalvis gali kelti nerimą, ypač priešpriešiais važiuojantiems automobiliams.
Lazeriniai žibintai
Lazeriniai priekiniai žibintai – naujausias apšvietimo priemonių asortimento elementas, vienas universaliausių. Dėl technologijos kompaktiškumo ją galima pritaikyti prie beveik bet kokio dydžio ir formos. Jie skleidžia šviesą, šaudydami lazeriais į dujomis užpildytą lemputę, kuri sukelia cheminę reakciją, sukeliančią aukštos kokybės šviesą. Deja, nors ir nesunaudoja daug energijos, jie labai įkaista. Tai gali neigiamai paveikti jų galiojimo laiką, o turint omenyje tai, kokie brangūs jie yra, tai gali prisidėti prie jų dabartinio trūkumo.
Privalumai ir trūkumai
Lyginant halogeninius priekinius žibintus su Xenon ir LED, taip pat lyginant su lazerine technologija, kiekvienas jų turi savų privalumų ir trūkumų. Toliau pateikiame trumpą kiekvieno iš jų charakteristikų apžvalgą:
HALOGENINIAI | LED | XENON | LAZERINIAI |
---|---|---|---|
Pigūs | Brangiai kainuoja įrengti nestandartiniuose automobiliuose | Brangesni nei LED | Ribotas prieinamumas ir labai brangus |
Mažo intensyvumo išmetamųjų teršalų kiekis | Ryški balta šviesa, bet kelios spalvų parinktys | Priešpriešiais atvažiuojantiems vairuotojams gali būti labai ryškūs | Mažesnės nei bet kurios kitos formos lempos |
Santykinai trumpas tarnavimo laikas | Efektyvus energijos vartojimas ir ilgas tarnavimo laikas | Ne tokie pat ilgaamžiai kaip LED | Dar efektyvesnis nei LED |
Greitas ir paprastas pakeitimas | Ne standartinė daugelio automobilių, ypač bazinių modelių, įranga | Daugumoje automobilių ne taip paplitę kaip kitų tipų žibintai | Dideliam šilumos kiekiui reikia specialių aušinimo sistemų |
Vidutinis matomumas su šilta, geltona šviesa | Puikus matomumas, tačiau gali apakinti priešais atvažiuojančius vairuotojus | Labai koncentruoti spinduliai – geresnis matomumas, labai geras nuotolis | Didelis veikimo nuotolis ir greitas paleidimas |
Dažniausiai pasitaikantys šiuolaikiniuose automobiliuose | Mažas ir lengvai pritaikomas ankštoje erdvėje | Per daug fokusuoti spinduliai gali riboti periferinį matymą | Taikoma tik tolimosioms šviesoms |
Kuo skiriasi projektoriaus ir reflektoriaus žibintai?
Kaip rodo pavadinimas, reflektoriniai priekiniai žibintai remiasi atspindžiu, kad sustiprintų savo galią. Tai pasiekiama įdėjus lemputę į atšvaitą, išklotą šviesą atspindinčia medžiaga. Anksčiau buvo naudojamas metalas ir sandariųjų spindulių blokai. Dėl to juos keisti buvo gana nepatogu. Laimei, šiais laikais korpusas išklotas veidrodžiais, o lemputė atskirta nuo dubens, todėl ją galima pakeisti atskirai ir pigiau.
Projektoriniai priekiniai žibintai remiasi ta pačia sistema, tačiau prie jų pridedamas papildomas lęšis, kuris padeda sufokusuoti šviesos spindulį ir padidina ryškumą. Kadangi jie yra brangesni, iš pradžių buvo skirti tik prabangiems automobiliams, tačiau dabar jie tampa vis labiau paplitę. Kuris iš jų geresnis? Projektoriaus šviesos yra ryškesnės ir mažiau akina priešpriešiais atvažiuojančius automobilius, be to, vietoj senesnių halogeninių lempučių gali būti naudojamos ksenono HID lemputės – tai neabejotinas patobulinimas, palyginti su atšvaitų tipais.
Kokie automobilių žibintai yra geriausi?
Šiuo atveju tai labai priklauso nuo jūsų vairavimo įpročių ir biudžeto. Kasdien į darbą važiuojantiems žmonėms paprastai pakanka halogeninių priekinių žibintų lempučių. Tačiau jei dažniau būnate tamsoje, galite apsvarstyti galimybę pakeisti ksenoninius automobilio žibintus. Jei turite laisvų pinigų, LED lemputės taip pat yra puikus pasirinkimas.
Tiems, kurie pirmenybę teikia šaunumo faktoriui, neatsižvelgdami į kainą, lazeriniai priekiniai žibintai yra absoliuti būtinybė. Jie savo ryškumu lengvai konkuruoja su LED ir HID žibintais, tačiau dėl savo stiliaus ir pritaikomų spalvų jie yra tokie populiarūs. Tačiau jie šiek tiek įkaista, todėl prižiūrėkite juos gerai, jei nenorite išleisti tūkstančių, kad atėjus laikui juos pakeistumėte.
Dažniausiai užduodami klausimai
Kokie yra skirtingi priekinių žibintų tipai?
Be to, kad galite rinktis reflektorinius arba projektorinius priekinius žibintus, taip pat galite rinktis iš keturių skirtingų šviesos kūrimo technologijų. Tai – standartinės halogeninės lemputės, LED žibintai, HID/xenon žibintai ir lazerinės emisijos sistemos.
Kiek laiko veikia halogeninės lemputės?
Vidutinė halogeninė lemputė tarnauja tik apie 2 000 val. Tai reiškia, kad ją pakeisite anksčiau nei alternatyvią. Teigiama, kad halogeninius automobilių žibintus pakeisti yra gana pigu.
Ar LED priekiniai žibintai geresni už HID?
Abu nustatymai sukuria labai ryškius šviesos spindulius, todėl idealiai tinka važiuoti naktį. Tačiau LED automobilių žibintai ne taip įkaista ir nesunaudoja tiek daug energijos. Be to, jie neskleidžia mėlyno švytėjimo, kuris kai kuriuos vairuotojus gali trikdyti. Galiausiai, LED žibintai iš karto įgauna visišką intensyvumą, o HID žibintai per kelias pirmąsias sekundes tampa vis ryškesni, kol visiškai sužadina lempose esančias dujas.
Ar galima montuoti LED lemputes į standartinius priekinius žibintus?
Jei halogeninius žibintus keičiate į LED žibintus, tai neturėtų būti problema. Tačiau jei bandote HID pakeisti į LED, tai šiek tiek sudėtingiau. Bazinės sistemos yra nesuderinamos, todėl greičiausiai teks pakeisti visą priekinių žibintų mazgą.
Kokie yra geriausi priekiniai žibintai, skirti važiuoti naktį?
Jei ketinate daug važinėti vėlai vakare, rekomenduojama rinktis LED žibintus, o jei turite pinigų – Xenon žibintus.