„Start/Stop“ sistemos tapo standartine šiuolaikinių transporto priemonių įranga, kuri taupydama degalus tyliai išjungia variklį prie šviesoforo. Tačiau ar jos tikrai veiksmingos, ar tik erzinanti gudrybė, kurią automobilių gamintojai naudoja siekdami įgyvendinti išmetamųjų teršalų išmetimo tikslus? Automobilių inžinierių draugijos (SAE) ir „Consumer Reports“ duomenimis, atsakymas į šį klausimą labai priklauso nuo to, kaip ir kur vairuojate.
Kaip veikia „Start/Stop“ sistemos
Start/Stop technologija automatiškai išjungia variklį, kai automobilis stovi, ir vėl jį įjungia, kai nuimate koją nuo stabdžių. Idėja paprasta: jei variklis neveikia, jis nedegina degalų. Tai gali būti ypač naudinga miesto eismo aplinkoje, kur dažnai važiuojama sustojus ir važiuojant.
Galimybė taupyti degalus
- Važiuojant mieste degalų sąnaudos gali sumažėti iki 26 %
- Važiavimas greitkeliu duoda minimalią naudą
- SAE bandymai parodė, kad, priklausomai nuo važiavimo ciklo, važiavimas pagerėjo 7-26 %
Atliekant SAE 2023 m. tyrimą, Niujorko miesto ciklo bandyme, įjungus „Start/Stop“ funkciją, degalų sąnaudos sumažėjo 26,4 %, o atliekant agresyvesnį „Supplemental FTP“ bandymą – mažiau.
Kam tai naudingiausia?
„Start/Stop“ technologija geriausiai tinka važinėjantiems į darbą mieste ir priemiestyje, kurie dažnai važinėja tuščiąja eiga eisme arba prie šviesoforų. Kaimo vietovėse, kur sustojama retai, o greitis yra pastovus, vairuotojai degalų sutaupys nedaug arba visai nesutaupys.
„Consumer Reports“ ekspertas Alexas Knizekas aiškina: „Jei nuolat važiuojate greitkeliu ir variklis niekada neišsijungia, degalų sąnaudos bus daug mažesnės. Tačiau jei daug važinėjate mieste ir dažnai dirbate tuščiąja eiga, degalų sąnaudos pagrįstai sumažės.”.
Sprendžiame trūkumus
Kai kurie vairuotojai skundžiasi, kad „Start/Stop“ sistemos yra pernelyg įkyrios arba nepatikimos. Ankstyvosios įdiegtos sistemos galėjo būti grubios arba išjungus variklį nustoti veikti oro kondicionierius. Tačiau naujesnės sistemos gerokai patobulėjo.
Techniniai patobulinimai:
- AGM akumuliatoriai su ilgesniu tarnavimo laiku ir daugiau ciklų
- 48 V švelnios hibridinės sistemos, užtikrinančios sklandesnį variklio paleidimą
- Tylesnis ir greitesnis įjungimas, ypač „Toyota“ ir „Lexus“ hibridiniuose automobiliuose
Bauginimai dėl variklio nusidėvėjimo ar akumuliatoriaus pažeidimų iš esmės paseno. Šiuolaikinės sistemos suprojektuotos taip, kad galėtų dažnai įjungti ir išjungti variklį nepažeisdamos komponentų.
Ne vyriausybės įpareigojimas
Priešingai populiariam įsitikinimui, automobilių gamintojai nebuvo priversti įstatymu įdiegti „Start/Stop“ sistemas. Šios sistemos buvo įdiegtos savanoriškai, siekiant pagerinti viso parko degalų ekonomiją ir sumažinti CO2 emisiją. EPA skatino tokius veiksmus, tačiau jie niekada nebuvo privalomi.
Vis dėlto pastarojo meto politiniai pokyčiai „Start/Stop“ technologijai suteikė prieštaringą atspalvį. Naujasis JAV aplinkos apsaugos agentūros vadovas Lee Zeldinas kritikavo šią sistemą kaip „dalyvavimo klimato kaitos procese trofėjų“ ir pažadėjo susilpninti tokias aplinkosaugines paskatas.
Ką turėtų žinoti Lietuvos vairuotojai
Europoje, taip pat ir Lietuvoje, „Start/Stop“ sistemos plačiai paplitusios Euro 6 standartų reikalavimus atitinkančiuose automobiliuose su varikliais. Jei jūsų automobilyje ji yra, štai į ką reikėtų atkreipti dėmesį:
- Miestų vairuotojai greičiausiai realiai sutaupys degalų
- Sistemą paprastai galima laikinai išjungti prietaisų skydelio valdikliais
- Dilgalaikis patikimumas nekelia didelio susirūpinimo naujesniuose automobiliuose
Vairuotojams, kuriuos ši funkcija erzina, gali būti naudinga persėsti į hibridinį automobilį, kuriame „Start/Stop“ veikia sklandžiau ir yra mažiau pastebima. Toyota ir Lexus modeliai šiuo požiūriu yra ypač ištobulinti ir pasižymi įrodytais degalų taupymo privalumais.
Kokia jūsų nuomonė? Ar „Start/Stop“ jums tinka, ar tik trukdo? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.