Dramatiškai pasikeitus pasaulio prekybos santykiams, JAV prezidentas Donaldas Trumpas paskelbė planus nuo 2025 m. birželio 1 d. įvesti 50 % muitą visoms iš Europos Sąjungos importuojamoms prekėms. Ši siūloma politika, paskelbta jo „Truth Social“ paskyroje, vėl įžiebia prekybos įtampą ir kelia grėsmę, kad ypač smarkiai nukentės Europos automobilių gamintojai ir tiekėjai.
Tikslas – Europos automobilių sektorius
ES yra antra pagal dydį JAV prekybos partnerė, kurios importas vien 2024 m. siekė daugiau nei 605 mlrd. JAV dolerių. Didžiąją dalį šio importo sudaro automobilių dalys ir komponentai, pagaminti tokių įmonių kaip „Bosch“, „BBS“ ir OEM gamintojų, pvz., „BMW“, „Volkswagen“ ir „Mercedes-Benz“.
Trumpo muitai būtų taikomi ne tik gataviems automobiliams, bet ir visoms iš ES importuojamoms dalims – radiatoriams, ratams, jutikliams, programinės įrangos moduliams ir kt. Amerikos vartotojams ir įmonėms tai galėtų reikšti staigų automobilių techninės priežiūros, remonto ir netgi vidaus gamybos, kuri priklauso nuo Europos tiekimo grandinių, kainų padidėjimą.
Poveikis JAV pramonei
- „Stellantis“, „Ford“ ir „GM“ turi gamyklas Europoje ir yra labai priklausomos nuo ES komponentų.
- 50 % muitas galėtų sutrikdyti gamybos linijas ir uždelsti pristatymus.
- Sąnaudų padidėjimas galėtų būti perkeltas vartotojams arba lemti laikinas gamyklų uždarymas.
Čikagos Federalinio rezervo banko prezidentas Austan Goolsbee NBC News sakė, kad tokie muitai būtų „tikrai bauginantys“ automobilių pramonei, pabrėždamas subtilią pasaulinės automobilių rinkos tarpusavio sąsają.
Rinkos reakcija
Šis pranešimas sukėlė staigų akcijų pardavimą pasaulio rinkose:
- Vokietijos DAX indeksas nukrito daugiau nei 3 %
- Italijos FTSE MIB nukrito panašiu dydžiu
- Euro Stoxx 600 nukrito daugiau nei 2 %
- Nepaisant „Brexito“, nuostolių patyrė ir Jungtinės Karalystės rinkos
- Dow Jones indeksas nukrito daugiau nei 500 punktų
Šios reakcijos parodo, kaip pasaulio rinkos yra jautrios geopolitiniams prekybos signalams, ypač kai jie daro įtaką tokioms svarbioms pramonės šakoms kaip automobilių gamyba.
Chaosas ar strategija?
Kai kurie analitikai mano, kad staigus grasinimas įvesti muitus gali būti derybų taktika. Trumpas anksčiau yra atsisakęs panašių pareiškimų, tačiau šįkart jo kalba buvo neįprastai tiesi. Jo grasinimas įvesti 25 % muitą „Apple“, jei ši kompanija nebus gaminti „iPhone“ JAV, rodo platesnę strategiją, kuria siekiama priversti gaminti šalyje.
Tačiau oficialių gairių trūkumas verslą palieka nežinioje. Kai kurie importuotojai pradėjo kaupti atsargas iki birželio 1 d., o kiti dėl neaiškumo sustabdė užsakymus. Logistikos vadovai įspėja, kad bet kokios šiuo metu vežamos prekės gali būti apmokestintos žymiai didesniais mokesčiais, kai bus pristatytos į JAV uostus.
Ką tai reiškia ES gamintojams
Europos įmonės, ypač specializuojančiosis aukštos kokybės automobilių dalių ir OEM komponentų gamyboje, gali prarasti didelę eksporto rinkos dalį. Jei muitai bus palikti galioti, jos gali bandyti visiškai apeiti JAV rinką arba ieškoti vietinės gamybos galimybių, kad išvengtų muitų.
Tai galėtų reikšti, kad JAV automobilių parduotuvėse ir salonuose bus mažiau aukštos kokybės ES dalių.
Automobilių entuziastams ir importuotojams tai taip pat gali reikšti pabaigą prieinamų kainų dalių iš tokių prekės ženklų kaip „OZ Racing“, „BBS“, „Brembo“ ar net „Audi“ aksesuarų.
Kokia jūsų nuomonė? Ar šalys turėtų naudoti importo muitus pramonės politikai pertvarkyti, ar šie veiksmai tik pakenks vartotojams? Parašykite mums komentaruose arba socialiniuose tinkluose.