Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) palankiai įvertino tai, kad ES Taryba patvirtino naują trejų metų išmetamųjų CO₂ teršalų kiekio vidurkio nustatymo mechanizmą. Šis reglamentas leidžia automobilių gamintojams 2025, 2026 ir 2027 m. vidutiniškai išmesti viso parko išmetamųjų teršalų kiekį – tai svarbi lankstumo priemonė svyruojančios nulinės taršos transporto priemonių paklausos ir nuolatinių tiekimo grandinės sutrikimų laikotarpiu.
Kodėl svarbus naujasis mechanizmas
Tęsiantis perėjimui prie nulinės taršos judumo, dėl lėtesnio nei tikėtasi akumuliatorinių elektrinių transporto priemonių (BEV) diegimo gamintojams tapo sunkiau pasiekti griežtus metinius išmetamo CO₂ kiekio tikslus. Naujai patvirtinta vidurkių sistema padeda spręsti šią problemą, nes įpareigojimai laikytis reikalavimų paskirstomi keleriems metams, taip sumažinant griežtų nuobaudų riziką.
ACEA reakcija
Sigridas de Vriesas, ACEA generalinis direktorius, pakomentavo: „Trejų metų vidurkinimo mechanizmo įvedimas yra žingsnis teisinga linkme, kuriuo pripažįstamas šios pertvarkos sudėtingumas ir tebesitęsiantys sunkumai, su kuriais automobilių pramonė susiduria dėl lėtesnio, nei tikėtasi, įsisavinimo rinkoje.“.
Ji pabrėžė, kad nors šis sprendimas suteikia palengvėjimą trumpuoju laikotarpiu, jis nepakeičia ilgalaikės paramos strategijos poreikio: „Reikia realiai patikrinti Europos anglies dioksido išmetimo mažinimo kelią. Tai reiškia, kad reikia dvigubai daugiau dėmesio skirti palankioms sąlygoms, pavyzdžiui, plėsti įkrovimo infrastruktūrą, gerinti pirkimo ir mokesčių lengvatas, mažinti energijos sąnaudas ir stiprinti Europos automobilių pramonės konkurencingumą pasaulyje.”
Ką tai reiškia Europos gamintojams
Įvedus naująją taisyklę, gamintojai turės daugiau galimybių valdyti savo pereinamojo laikotarpio strategijas, ypač tie, kurie investuoja į elektrines ir hibridines technologijas, tačiau susidūrę su sunkumais parduodant pakankamus kiekius dėl silpnos vartotojų paklausos ir nenuoseklios politinės paramos įvairiose ES šalyse.
Pagrindiniai iššūkiai išlieka
- Daugelyje ES regionų nepakanka įkrovimo ir (arba) degalų papildymo infrastruktūros
- Didelė elektromobilių kaina vartotojams be tinkamų paskatų
- Nepastovi energijos kainodara įvairiose valstybėse narėse
Poveikis Lietuvos ir Baltijos šalių gamintojams ir vartotojams
Nors Lietuvoje nėra didelės automobilių gamybos, šis sprendimas netiesiogiai veikia vietos vartotojus. Artimiausiu metu gamintojams patiriant mažesnį reguliavimo spaudimą, Baltijos regioną gali pasiekti labiau prieinami modeliai ir lankstesni gamybos planai. Be to, tai sustiprina geresnių įkrovimo tinklų ir mokestinių lengvatų poreikį, kad vietos lygmeniu būtų sparčiau diegiami netaršaus judumo sprendimai.
Sumažinto CO₂ vidurkio mechanizmas – tai ne atsitraukimas nuo Europos klimato kaitos tikslų, o taktinis koregavimas, kuriuo pripažįstama rinkos realybė. ES institucijoms ir pramonės subjektams žengiant į priekį, platesnė politinė sistema bus labai svarbi siekiant suderinti anglies dioksido išmetimo mažinimo užmojus su ekonominėmis ir technologinėmis galimybėmis.
Ką manote apie šią laikiną CO₂ lengvatą automobilių gamintojams? Dalyvaukite diskusijoje ir sekite mus, kad gautumėte daugiau naujienų apie ES automobilių pramonės politiką ir klimato iniciatyvas.