Perkate naudotą automobilį Lietuvoje? Saugokitės odometro klastojimo. Ši plačiai paplitusi apgaulė, vadinama „atsukta rida“, gali sukelti finansinių nuostolių, teisinių problemų ir rimtų saugumo pavojų. Štai ką kiekvienas pirkėjas turi žinoti, kad būtų apsaugotas.
Kas yra odometro klastojimas ir kodėl tai daroma?
Odometro klastojimas reiškia transporto priemonės ridos rodmenų pakeitimą, paprastai siekiant sumažinti matomą nuvažiuotų kilometrų skaičių. Tai daroma siekiant padidinti automobilio perpardavimo vertę, sukurti mažesnio nusidėvėjimo iliuziją ir pritraukti pirkėjus tariamai „mažos ridos pasiūlymais“.
Pagrindiniai motyvai:
- Padidinti rinkos kainą 1000–5000 eurų
- Padaryti didelio ridos transporto priemones atrodančias „mažai naudotomis“
- Paslėpti mechaninį nusidėvėjimą ar prastą techninės priežiūros istoriją
- Pritraukti pirkėjus, ieškančius „pigaus pirkinio“
Kiek paplitęs ridos klastojimas Lietuvoje?
Remiantis tokių šaltinių kaip CarVertical duomenimis, iki 15–20 % Lietuvoje parduodamų naudotų automobilių rida gali būti klastojama, ypač importuotų iš Vokietijos, Belgijos, Nyderlandų ir Italijos. Dažniausiai klastojami dyzeliniai modeliai.
Labiausiai paveikti modeliai:
- Volkswagen Passat, Golf, Touran
- Audi A4, A6
- BMW 3 ir 5 serijos
- Mercedes-Benz E klasė
- Škoda Octavia ir Superb
Kaip nustatyti odometro rodmenų suklastojimą?
Naudokite duomenų bazių, vizualinės apžiūros, diagnostikos ir istorijos ataskaitų derinį, kad nustatytumėte sukčiavimą. Tai padaryti galite taip:
Oficialūs ridos įrašai:
- vta.lt – Lietuvos techninės apžiūros galiojimas ir istorija
- regitra.lt – Registracijos ridos įrašai
- CARFAX, TÜV, RDW – Užsienio duomenų bazės
VIN patikros įrankiai:
- CarVertical.com
- AutoDNA.lt
- VINformer.lt
Aptarnavimo ir remonto įrašai:
- Sąskaitos faktūros ir aptarnavimo žurnalai
- Etiketės ar užrašai variklio skyriuje
- Įrašų ir odometro duomenų neatitikimai
Fizinio nusidėvėjimo požymiai:
- Nusidėvėjęs vairas, pedaliai, pavarų perjungimo rankenėlė
- Išblukę ekranai, įtrūkę plastikai, nelygus dažų sluoksnis
- Nusidėvėję sėdynės, nepaisant „mažo“ ridos
Mechaninių dalių nusidėvėjimas:
- Stabdžių diskai, pakaba, sankaba
- Jei nusidėvėję esant „mažam“ ridos rodikliui – greičiausiai klastotė
Diagnostikos įrankiai:
Naudokite OBD2 skaitytuvą (pvz., ELM327, Launch, Autel), kad galėtumėte pasiekti valdymo bloke (ECU) saugomus ridos duomenis.
Šie duomenys dažnai atspindi tikrąjį automobilio naudojimą, skirtingai nei tik prietaisų skydelio rodmenys.
Teisinės pasekmės pirkėjams ir pardavėjams
Pagal Lietuvos baudžiamojo kodekso 182 straipsnį:
- Sukčiavimas, dėl kurio padaryta materialinė žala, gali būti baudžiamas laisvės atėmimu iki 3 metų.
- Sukčiavimas, susijęs su didele verte – iki 6 metų
- Organizuotas nusikaltimas arba didelio masto sukčiavimas – iki 8 metų
Atsakomybė gali būti taikoma tiek privatiems pardavėjams, tiek įmonėms. Pirkėjai, kurie aptinka klastojimą, gali:
- Pateikti ieškinį dėl pardavimo panaikinimo
- Prašyti kompensacijos
- Pranešti apie atvejį policijai ir pradėti baudžiamąjį tyrimą
Ką daryti, jei įtariate odometro klastojimą?
- Surinkite įrodymus: VIN ataskaitą, techninės priežiūros istoriją, nuotraukas, diagnostikos duomenis
- Siųskite oficialų skundą pardavėjui
- Jei problema neišsprendžiama, kreipkitės į VVTAT (įmonių pardavimų atveju)
- Pateikite policijai pranešimą, remdamiesi Baudžiamojo kodekso 182 straipsniu
- Apsvarstykite galimybę pateikti civilinį ieškinį dėl žalos atlyginimo
Patarimai, kaip išvengti odometro klastojimo
- Niekada nepasitikėkite ridos duomenimis be dokumentais pagrįstų įrodymų
- Patikrinkite kelis šaltinius: istoriją, diagnostiką, fizinį nusidėvėjimą
- Jei sandoris atrodo pernelyg geras, kad būtų tikras, greičiausiai taip ir yra
- Visada pasirašykite sutartį, kurioje nurodytas deklaruotas ridos rodiklis
- Prieš pirkdami užsakykite nepriklausomą patikrinimą
Ekspertų patarimas: pasitikėkite, bet patikrinkite
„Visada rekomenduojame patikrinti kiekvieną naudotą automobilį su VIN patikros pagalba ir fiziškai apžiūrėti greitai nusidėvinčias vietas“, – sako A. Jankauskas, sertifikuotas automobilių mechanikas iš Vilniaus. „Ataskaitos ar diagnostikos kaina yra minimali, palyginti su rizika įsigyti suklastotą automobilį.“
Rimta problema, reikalaujanti atsargumo
Ridos skaitiklio klastojimas tebėra didelė problema Lietuvos naudotų automobilių rinkoje. Pirkėjai turi imtis papildomų priemonių, kad patikrintų tikrąjį automobilio ridos rodmenį. Jei įtariate sukčiavimą, nedelsdami imkitės veiksmų – tiek siekdami apsaugoti savo finansus, tiek norėdami patraukti nesąžiningus pardavėjus atsakomybėn.
Ar kada nors susidūrėte su automobiliu, kurio ridos rodmenys buvo suklastoti? Pasidalykite savo istorija komentaruose arba mūsų „Facebook“ puslapyje!