Europos Sąjunga priėmė svarbų sprendimą – nuo 2035 m. uždraus parduoti naujus automobilius, išmetančius CO2. Tai faktiškai užbaigia naujų benzininių ir dyzelinių automobilių erą. Tačiau ką tai reiškia kasdieniams vairuotojams Lietuvoje? Pateikiame taisyklių, išimčių ir ilgalaikių pasekmių santrauką.
Ar po 2035 m. vis dar galėsite naudoti savo benzininį ar dyzelinį automobilį?
Taip. Automobiliai, registruoti iki 2035 m., vis dar bus leidžiami keliuose be apribojimų. Draudimas taikomas tik naujų vidaus degimo varikliais (VDV) varomų transporto priemonių, išmetančių CO2, pardavimui. Taigi, naudotos ir jau eksploatuojamos transporto priemonės gali toliau normaliai eksploatuoti, jei jos praeina techninę apžiūrą.
O kaip dėl naujų vidaus degimo varomų automobilių su e. degalais?
Spaudus Vokietijai, ES įvedė svarbią išimtį: naujos vidaus degimo transporto priemonės, varomos tik CO₂ neutraliais sintetiniais degalais (e. degalais), bus leidžiamos ir po 2035 m. Tačiau šiuo metu e. degalai yra brangūs ir neefektyvūs, o jų prieinamumas išlieka ribotas. Ar jie taps pagrindiniu sprendimu, priklauso nuo būsimos technologinės ir ekonominės plėtros.
Politinis neapibrėžtumas ir 2025 m. peržiūra
Nors 2035 m. išlieka oficialiu tikslu, politinės diskusijos tęsiasi. Europos Komisija atliks peržiūrą 2025 m. Kai kurios centro dešinės politinės grupės paragino leisti vidaus degimo automobilius, kurie naudoja kompensacines išmetamųjų teršalų emisijas arba yra hibridiniai. Tačiau ES ir toliau laikosi savo nulinės emisijos tikslo, išskyrus tik e. degalus.
Pagrindiniai faktai trumpai
Etapas | Reikšmė |
---|---|
2035 | Negalima parduoti naujų vidaus degimo variklių automobilių, kurių CO2 emisija yra didesnė |
Esami vidaus degimo varikliai | Vis dar legalu naudoti ir registruoti |
Nauji vidaus degimo varikliai po 2035 m. | Leidžiama tik naudojant CO2 neutralius e. degalus |
2025 apžvalga | ES gali iš naujo įvertinti hibridines arba kompensacines galimybes |
Poveikis naudotų automobilių rinkai Lietuvoje
- Po 2035 m. nėra draudimo vairuoti benzininius ar dyzelinius automobilius.
- Naudoti automobiliai su vidaus degimo varikliu gali tapti populiaresni, ypač tarp vairuotojų, neturinčių elektromobilių įkrovimo galimybių.
- Naudotų vidaus degimo variklių pirkimo bumas tikėtinas nuo 2033 iki 2035 m.
Kas pasikeis techninės apžiūros srityje?
- Techninės apžiūros taisyklės (TA) po 2035 m. liks nepakitusios.
- Senesniems automobiliams, ypač dyzeliniams varikliams be filtrų, gali būti taikomi griežtesni išmetamųjų teršalų standartai.
Kaip elektromobilių (EV) plėtra paveiks vairuotojus?
- Lietuvoje įkrovimo infrastruktūra vis dar ribota, ypač kaimo vietovėse.
- ES planuose reikalaujama, kad greitkeliuose kas 60 km būtų įrengtas bent vienas 150 kW greitasis įkrovimo įrenginys, tačiau visiškas įkrovimas užtruks.
Ar naujo benzininio/dyzelinio automobilio pirkimas iki 2035 m. vis dar yra gera mintis?
Taip, jei:
- Važiuojate didelius atstumus arba neturite galimybės įkrauti elektromobilių.
- Pretenką teikiate vidaus degimo varikliu (VDV) technologijai ir nerimaujate dėl akumuliatoriaus tarnavimo laiko ar elektros energijos kainų.
- Norite, kad ateinančiam dešimtmečiui transporto priemonė būtų patogi perparduoti.
Ne, jei:
- Norite turėti automobilį ilgiau nei 10 metų – vidaus degimo variklių (VDV) vertė po 2035 m. gali sumažėti.
- Planuojate pasinaudoti elektromobilių pirkimo paskatomis.
- Galite įkraukite automobilį namuose arba darbe.
Ekspertų įžvalgos
ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacija): „2035 m. yra ambicingi tikslai. Kad pasisektų, vyriausybės turi remti infrastruktūrą, tiekimo grandines ir vartotojų prieinamumą.“
Transporto ir aplinkos (T&E): „Tai ne draudimas vairuoti – tai aiškus signalas pramonei pereiti prie švaraus judumo.“
O kaip dėl Lietuvos miestų ir viešojo sektoriaus?
- Dideli miestai, tokie kaip Vilnius, svarsto galimybę įsteigti mažos taršos zonas (LEZ), kurios riboja senesnes, daug taršias transporto priemones.
- Viešasis sektorius jau pereina – iki 2026 m. valstybės institucijos turi nutraukti iškastiniu kuru varomų transporto priemonių pirkimą.
2035 m. reglamentas neuždraudžia jūsų dabartinio automobilio, tačiau jis pakeičia ateitį mobilumo. Nesvarbu, ar nuspręsite likti prie vidaus degimo variklių, ar išbandyti elektrines galimybes, jūsų sprendimas turėtų atitikti jūsų vairavimo poreikius, vietą ir biudžetą. Kelias į nulinės emisijos transportą jau prasidėjo, o planavimas iš anksto užtikrins, kad būsite pasiruošę.
Ką manote apie 2035 m. vidaus degimo variklių draudimą? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose arba su kitais vairuotojais socialiniuose tinkluose.