2025 m. balandžio 23 d. Europos Centrinis Bankas (ECB) sumažino visas tris pagrindines palūkanų normas po 25 bazinius punktus. Nors dažniausiai bazinės palūkanos siejamos su būsto paskolomis, jos veikia ir kitus vartojimo sektorius – tarp jų ir automobilių rinką. Ar tai reiškia, kad automobiliai Lietuvoje pigs?
Automobilių registracijos – įspūdingi augimo skaičiai
Remiantis „Regitros“ duomenimis, 2025 m. sausį Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 12 158 naudoti ir 2 841 nauji M1 klasės automobiliai. Palyginti su 2024 m. gruodžiu, naudotų automobilių skaičius išaugo daugiau nei 6 %, o naujų – net 15 %.
Dar įspūdingesnis augimas matomas metų sandūroje: lyginant su 2024 m. sausiu, naudotų automobilių įregistruota net 25 % daugiau, o naujų – 33 % daugiau.
Ar tai palūkanų normų efektas?
BRC „Autocentro“ vadovas Mindaugas Slovikas neatmeta, kad tokiam rinkos augimui įtakos turėjo ir mažėjančios palūkanų normos. „Įprastai krintančios palūkanos skatina vartojimą, tačiau dabar situacija sudėtingesnė. Nestabilumas finansų rinkose, kylantis iš JAV, veikia tiek žmonių lūkesčius, tiek verslą“, – sako jis.
ECB taip pat įspėjo, kad didėjanti įtampa tarptautinėje prekyboje gali stabdyti ekonomikos augimą.
Du galimi scenarijai
Pasak Sloviko, artimiausi mėnesiai gali klostytis dviem kryptimis:
- Optimizmo scenarijus: Mažesnės palūkanos paskatins pirkimus išsimokėtinai, augs tiek fizinių asmenų, tiek įmonių paklausa.
- Atsargumo scenarijus: Dėl neapibrėžtumo žmonės atidės brangius pirkinius, o rinka gali net susitraukti.
„Įmonėms, kurios automobilius perka lizingu, net ir nedidelis palūkanų sumažėjimas gali reikšti realų sąnaudų mažėjimą“, – pabrėžia jis.
Vartotojų elgsena: nauji ar naudoti automobiliai?
2019–2023 m. laikotarpiu, kai ECB nuolat didino palūkanas, augo naudotų automobilių paklausa. Slovikas teigia, kad dabar situacija gali apsiversti: „Kai skolinimasis pinga, žmonės noriau perka naujus automobilius.“
2024 m. duomenys tai patvirtina
„Regitros“ duomenimis, 2024 m. Lietuvoje įregistruota 30 tūkst. naujų ir 161 tūkst. naudotų automobilių – apie 10 % daugiau nei 2023 m. Tai rodo, kad rinka jau buvo įsibėgėjusi, o mažėjančios palūkanos gali paskatinti dar spartesnį augimą.
Kas laukia toliau?
ECB bazinė palūkanų norma už indėlius nuo 2023 m. rugsėjo sumažėjo nuo 4 % iki 2,25 %. Tai palengvina skolinimąsi, tačiau neaišku, ar vien šio veiksnio užteks skatinti vartojimą. Daug priklausys nuo pasitikėjimo ekonomika ir geopolitinės aplinkos.
Kaip manote jūs? Pasidalinkite nuomone komentaruose!