Tankus miesto eismas – kasdienybė daugeliui vairuotojų Lietuvoje. Dažnas klausimas – ar galima saugiai laikyti įjungtą automobilio variklį stovint spūstyje? Ekspertai atsako: trumpam – taip, bet ilgainiui tai gali kainuoti brangiai.
Šiuolaikiniai varikliai pritaikyti miestui
Mitas, kad variklis laisvąja eiga negauna pakankamai alyvos, kilo dar iš senesnių automobilių laikų. Tokiuose varikliuose alyvos paskirstymas tikrai buvo netolygus. Tačiau modernūs varikliai suprojektuoti taip, kad net dirbdami tuščiąja eiga užtikrina pakankamą slėgį ir visų mazgų tepimą.
Kaip aiškina automobilių serviso specialistas: „Tuščioji eiga – viena lengviausių darbo būsenų varikliui: nėra apkrovų, temperatūra stabili, darbas ramus.“
Bet ilgas stovėjimas turi savo kainą
Nors pats tuščiosios eigos režimas varikliui nekenkia, ilgainiui tai gali sukelti rimtų pasekmių. Viena pagrindinių – vietinis alyvos perkaitimas. Dėl tankios išmetimo sistemos komponentų išdėstymo, ypač šiuolaikiniuose automobiliuose, ji dažnai eina arti karterio. Karštą dieną stovint automobiliui su įjungtu varikliu, aplink karterį kaupiasi šiluma, kuri palaipsniui gadina alyvą.
Tokiu atveju alyva praranda savo savybes ne nuo nuvažiuoto atstumo, o nuo šilumos poveikio ir dažno „karšta–šalta“ ciklo.
Motovalandos svarbiau nei kilometrai
Ekspertai vis dažniau rekomenduoja orientuotis ne tik į nuvažiuotus kilometrus, bet ir į variklio veikimo laiką (motovalandas). Jei kasdien stovite kamščiuose po 2–3 valandas, susidėvėjimas vyksta greičiau, nei matoma spidometre.
Todėl alyvos keitimą verta planuoti ne kas 15 000 km, kaip rekomenduoja gamintojas, o kas 7000–8000 km. Ypač tai aktualu taksi ar dalijimosi automobiliais, kurie mieste dirba beveik be pertraukų.
Miesto sąlygos reikalauja lankstesnės priežiūros
Jei automobilis eksploatuojamas mieste, bet aptarnaujamas pagal gamyklinius standartus, jo komponentai dėvisi greičiau. Hidrokompensatoriai, vožtuvų sandarikliai, stūmoklių žiedai – visos šios detalės jautriai reaguoja į alyvos kokybę.
Specialistas pabrėžia: „Net ir naujas variklis ilgai neišgyvens, jei jį prižiūrėsite taip pat, kaip automobilį važinėjantį užmiestyje.“
Naudinga investicija – motovalandų skaitiklis
Norint realiai įvertinti variklio apkrovas ir tiksliai planuoti aptarnavimą, rekomenduojama įsirengti motovalandų skaitiklį. Jis padeda tiksliau įvertinti alyvos keitimo laiką ir išvengti nenumatytų gedimų.
O ką manote jūs? Ar paliekate variklį įjungtą stovėdami spūstyje? Pasidalinkite savo patirtimi komentaruose!