Nuo 2027 m. Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema 2 (ETS2) pakeis degalų kainodarą visoje ES, įskaitant ir Lietuvą. Nors degalų tiekėjai bus atsakingi už išmetamųjų teršalų leidimų mokėjimą, galiausiai išlaidos paveiks vartotojus, todėl degalų kainos bus didesnės.
Kas yra ETS2 ir kaip ji veikia?
ETS2 yra ES anglies dioksido rinkos išplėtimas, apimantis kelių transportą ir šildymo kurą. Jos tikslas – iki 2030 m. 42 % sumažinti transporto sektoriaus CO₂ išmetimą, palyginti su 2005 m. lygiu. Kuro tiekėjai turės pirkti taršos leidimus, todėl padidės benzino ir dyzelino pardavimo veiklos sąnaudos.
- Taikoma nuo 2027 m.
- Taikoma kelių kurui ir pastatų šildymui
- CO₂ kainos numatomos nuo 70 iki 218 eurų už toną
Poveikis Lietuvos vairuotojams ir įmonėms
Remiantis 2025 m. duomenimis, ETS2 gali padidinti dienos transporto išlaidas Lietuvoje apie 1,1 %. Tradicinio automobilio savininkas, priklausomai nuo CO₂ rinkos kainų, degalų kainos gali padidėti 10–15 euro centų už litrą.
Privatūs vairuotojai
- Biudžetas, skirtas didesnėms degalų kainoms nuo 2027 m.
- Apsvarstykite galimybę pereiti prie elektromobilių su valstybės parama
- Stebėkite CO₂ leidimų kainas planuodami ateitį
Transporto įmonės
- Įvertinkite CO₂ mažinimo galimybes: elektromobilius, biokurą, transporto priemonių parko atnaujinimą
- Prašykite paramos iš Socialinio klimato fondo (SKF)
- Pasiruoškite CO₂ sąnaudų integravimui į degalų sąskaitas
Socialinis klimato fondas: parama prisitaikymui
Siekdama sušvelninti ETS2 poveikį, ES steigia Socialinį klimato fondą (SKF), skirtą padėti mažas pajamas gaunantiems namų ūkiams ir mažoms įmonėms. Lietuva iki 2025 m. birželio 30 d. turi pateikti Nacionalinį klimato planą, kuriame būtų išsamiai aprašyta, kaip bus paskirstytos SCF lėšos.
- 25 % ETS2 pajamų bus skirta SCF
- Parama labai mažoms įmonėms ir transporto pažeidžiamoms grupėms
- Apima dotacijas, subsidijas ir žaliąsias investicijas
Viešasis transportas: žaliosios transformacijos prioritetas
ETS2 skatina investicijas į regioninį viešąjį transportą, ypač į elektrinius autobusus. Lietuvos SCF strategijoje pirmenybė gali būti teikiama „transporto skurdo“ mažinimui kaimo vietovėse, susisiekimo ir tvarumo gerinimui.
Vyriausybės veiksmų ir komunikacijos planai
Aplinkos apsaugos agentūra (EPA) kuria ataskaitų teikimo sistemą degalų tiekėjams. Lietuva taip pat rengia informavimo kampanijas, skirtas informuoti piliečius apie ETS2 poveikį ir galimybes, pavyzdžiui, perėjimą prie elektrinio transporto.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.