Nuo 2026 metų Euro NCAP pradės mažinti saugumo įvertinimus tiems automobiliams, kuriuose svarbiausios funkcijos – pavyzdžiui, valytuvų įjungimas – paslėptos giliuose liečiamuose meniu. Tai ženklas, kad automobilių pramonė grįžta prie tradicinių sprendimų – mygtukai vėl tampa būtinybe.
Kodėl liečiamieji ekranai tapo problema?
Prieš kelerius metus gamintojai pristatė ekranus kaip pažangų ir stilingą sprendimą. Pavyzdžiui, „Volkswagen Golf Mk8“ 2019 m. buvo vadinamas „intuityviu automobiliu“, turinčiu minimalų mygtukų skaičių. Tačiau realybė pasirodė mažiau patogi – vairuotojai skundėsi nepatogumu ir saugumo trūkumu.
„Vairuotojas neturėtų ieškoti valytuvų tarp penkių ekranų“, – pabrėžia Euro NCAP direktorius Matthew Avery. Organizacija teigia, kad tokie sprendimai blaško dėmesį ir mažina saugumą.
Saugumo balai priklausys ir nuo valdymo ergonomikos
Euro NCAP taisyklės, įsigaliosiančios 2026 metais, keis vertinimo sistemą: automobiliai, kuriuose pagrindinės funkcijos prieinamos tik per ekranus, gaus žemesnius balus. Šis žingsnis paremtas tyrimais, rodančiais, kad liečiamieji ekranai kelia didesnę riziką avarijoms.
Apklausa, kurią atliko britų leidinys „What Car?“, atskleidė, kad net 89% vairuotojų pageidauja fizinių mygtukų. Tai aiškiai parodo, jog vairuotojai vertina praktiškumą labiau nei minimalistinį dizainą.
Nuo „Volkswagen“ iki „Tesla“ – klaidų pripažinimas
Problemos būdingos ne vienam gamintojui. „Tesla“ automobiliuose net barškučio atidarymas vyksta per ekraną – tai nepatogu ir pavojinga vairuojant. „Volkswagen“ taip pat turėjo pripažinti klaidą ir paskelbė, kad būsimuose modeliuose grąžins mygtukus klimato kontrolei, garsui ir avariniam signalui valdyti.
„Ateities modeliuose vėl bus tikri mygtukai,“ – teigia VW dizaino vadovas Andreas Mindt.
Kai kurie gamintojai liko ištikimi mygtukams
„Mazda CX-60“ – vienas iš pavyzdžių, kur liečiamas ekranas derinamas su fiziniais jungikliais. Toks sprendimas vis labiau vertinamas – tai kompromisas tarp naujų technologijų ir vairuotojo poreikių.
Visgi didžioji dauguma gamintojų vis dar renkasi ekranus. „S&P Global Mobility“ duomenimis, net 97% automobilių, išleistų po 2023 m., turi liečiamąsias paneles. Pagrindinės priežastys – mažesnės gamybos sąnaudos ir lengvesnis programinės įrangos pritaikymas.
Ar balsu valdomos sistemos yra išeitis?
Kai kurie gamintojai, pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“, pradeda naudoti „ChatGPT“ pagrįstas balso komandas. Tačiau tyrimai rodo, kad tokios sistemos kol kas blaško dar labiau nei klasikiniai valdymo metodai – kai kuriais atvejais net pavojingesnės nei vairavimas išgėrus.
Ekspertai: ekranai – ne tik nepatogūs, bet ir pavojingi
Buvęs Nortumbrijos universiteto dizaino fakulteto dekanas Stephen Kiffin sako: „Liečiamieji ekranai nesuteikia jokio lytėjimo atgalinio ryšio. Vairuotojas turi žiūrėti į ekraną, todėl padidėja kognityvinė apkrova ir sumažėja dėmesys keliui.“
Tai patvirtina ir kiti tyrimai – ekrano valdymas, ypač kritinėse situacijose, sulėtina reakciją ir didina klaidų tikimybę.
Reguliavimas gali keisti visą automobilių rinką
Euro NCAP pozicija greičiausiai turės poveikį automobilių dizainui visoje Europoje. Nors kai kurios šalys gali keistis lėčiau, Lietuvos vairuotojai taip pat gali tikėtis grįžimo prie saugesnio, patogesnio valdymo.
Ši taisyklė taikoma Europos Sąjungoje. Lietuvos reglamentavimas gali skirtis, tačiau tikėtina, kad bus suvienodintas.
Ar jūs susidūrėte su tokia problema savo automobilyje? Pasidalinkite komentaruose!