„Ford Motor Company“ paskelbė apie galimus 1,39 mlrd. € nuostolius 2025 metais dėl muitų. Nepaisant stiprių elektromobilių pardavimų, geopolitinė situacija verčia bendrovę peržiūrėti veiklos strategiją Europoje ir už jos ribų.
Ford pozicija Europoje atsiduria pavojuje
Šiuo metu „Ford“ stiprina savo pozicijas su elektromobiliais, tokiais kaip „Mustang Mach-E“ ir „E-Transit“, kurie Europoje sulaukė teigiamo vartotojų įvertinimo. Pirmajame 2025 m. ketvirtyje įmonė pirmavo pagal EV registracijas, tačiau vien pardavimų sėkmės nepakanka atsilaikyti prieš ekonominius iššūkius.
Pasak „Ford“ atstovo, planuojami ES muitai kiniškiems elektromobiliams gali smarkiai paveikti tiekimo grandinę: „Kai kurios mūsų dalys gaminamos Kinijoje, todėl šie tarifai dirbtinai išpučia visos gamybos kainas.“
Kodėl šis nuostolis reikšmingas?
Prognozuojamas 1,39 mlrd. € nuostolis – tai ne teorija, o realus pavojus, jei ES, Kinijos ir JAV derybos dėl tarifų liks be proveržio. Muitai skirti apsaugoti vietinę gamybą nuo pigesnių kiniškų importų, bet tuo pačiu baudžia gamintojus, kurie priklauso nuo Kinijos tiekimo.
- Ford importuoja baterijas ir EV modulius iš Kinijos
- Gamybos perkėlimas į Europą reikalautų milijardinių investicijų
- Pirkėjai greičiausiai susidurs su kainų augimu
Kaip tai gali paveikti Lietuvą?
Nors „Ford“ Lietuvoje automobilių negamina, mūsų šalies pirkėjai taip pat gali pajusti pasekmes – per augančias kainas salonuose. Lietuviai jau dabar susiduria su rekordine naujų automobilių kaina, o papildomi 1000–2000 € gali lemti apsisprendimą rinktis kitą markę.
Modeliai „E-Transit“ ir „Mustang Mach-E“ populiarūs tarp verslo klientų ir EV entuziastų. Bet jei tarifai išaugins jų kainas, tai gali paskatinti rinktis europinius alternatyvius modelius.
Ekspertų įžvalga: ar gamybos lokalizacija – neišvengiama?
Analitikai teigia, kad automobilių gamintojams, tokiems kaip „Ford“, tenka rimtai svarstyti apie gamybos perkėlimą arčiau pagrindinių rinkų. „Lokalizacija Europoje tampa ne pasirinkimu, o būtinybe“, – komentuoja Berlyne įsikūrusi tiekimo grandinės strategė Ingrid Scholz.
Tačiau tai nėra greitas sprendimas. Gamyklų statyba, darbuotojų paieška, tiekimo linijų kūrimas Europoje gali užtrukti 3–5 metus. Iki tol „Ford“ teks laviruoti tarp augančių muitų ir siekio išlaikyti konkurencingas kainas.
Kas laukia elektromobilių rinkos?
Tarifai gali sukelti rinkos konsolidaciją – stiprinti vietinius gamintojus ir smogti tarptautinėms įmonėms, kurių tiekimo grandinės išskaidytos. Europos startuoliai bei gamintojai su lokalizuota gamyba gali laimėti. Tuo tarpu „Ford“, nors ir pirmauja pagal pardavimus, gali tekti iš esmės peržiūrėti strategiją šiame regione.
Tuo pačiu elektromobilių įsigijimo tempai Lietuvoje gali sulėtėti, jei kainos kils arba pasiūla susitrauks. Artimiausi mėnesiai parodys, ar „Ford“ bei visa pramonė išgyvens šią audrą.
Kaip tu manai – ar tai paveiks ir Lietuvą? Parašyk komentaruose!