Geely įkūrėjas Li Shufu viešai paskelbė perspėjimą apie vis rimtesnę perteklinės gamybos grėsmę pasaulinėje automobilių pramonėje. Jo teigimu, gamintojai pagamina daugiau automobilių nei rinka sugeba absorbuoti, o tai gali sukelti rimtų ekonominių padarinių visam sektoriui. Ką tai gali reikšti Lietuvai ir jos vairuotojams?
Perteklinė gamyba – auganti grėsmė
Kalbėdamas „Future Mobility“ konferencijoje Kinijoje, Li Shufu pabrėžė, kad aklas masto siekimas automobilių gamyboje veda į struktūrinį perteklių ir žalingą konkurenciją tarp gamintojų. Jo žodžiais:
„Jei visi aklai sieks tik gamybos masto, pasekmė bus perteklinė gamyba ir žalinga konkurencija.“
Kaip tai veikia rinką?
Perteklinė gamyba gali lemti kainų kritimą, mažesnius pelnus ir kai kuriais atvejais – silpnesnių gamintojų bankrotus. Nors trumpalaikėje perspektyvoje vairuotojai gali džiaugtis mažesnėmis kainomis, ilgalaikiai padariniai gali būti neigiami:
- Gali mažėti inovacijų tempas
- Didėja rizika darbo vietoms gamybos sektoriuje
- Auganti konkurencija gali destabilizuoti tiekimo grandines
Lietuvos kontekstas
Lietuvos rinka, kuri didžiąja dalimi priklauso nuo naudotų automobilių importo, gali matyti daugiau pigių transporto priemonių iš užsienio. Vis dėlto tai gali sukelti iššūkių vietiniams servisams ir platintojams, kuriems teks prisitaikyti prie svyruojančių kainų ir sandėliavimo rizikų.
Pasak automobilių pardavėjų Vilniuje ir Kaune, pastaraisiais mėnesiais pastebimas išaugęs kinų gamintojų akcijų ir nuolaidų kiekis – tai gali būti tiesioginė perteklinės gamybos pasekmė.
Kinijos vaidmuo
Kinijos valdžios remiamos investicijos į elektromobilių gamybą sukūrė milžiniškus gamybos pajėgumus. Dabar, siekdami išvengti vidaus pertekliaus, gamintojai aktyviai ieško rinkų užsienyje, įskaitant Europos Sąjungą.
Ką daryti pramonei?
Ekspertai siūlo pramonės atstovams pereiti nuo kiekybinio augimo prie kokybinės plėtros. Galimos kryptys:
- Koncentruotis į pagrindines rinkas, o ne aklą globalų augimą
- Investuoti į technologijas ir ilgalaikę vertę
- Kurti lankstų gamybos modelį, kuris greitai prisitaiko prie paklausos
Europos politikai taip pat svarsto galimybę įvesti griežtesnius importo reikalavimus, ypač dėl perteklinių transporto priemonių iš Azijos rinkų.
Išvada
Geely vadovo perspėjimas atskleidžia gilesnę problemą, kuri gali turėti įtakos ne tik didžiosioms valstybėms, bet ir mažesnėms rinkoms, kaip Lietuva. Perteklinė gamyba gali iškreipti rinką, paveikti kainas, darbo vietas ir vartotojų pasirinkimą artimiausiais metais.
O kaip tu manai? Ar perteklinė gamyba paveiks ir Lietuvą? Parašyk komentaruose!