Dyzelinas – vienas svarbiausių kuro rūšių Europoje, ypač krovininio transporto sektoriuje. Bet ar kada susimąstėte, kaip jis iš tikrųjų gaminamas? Šiame straipsnyje paaiškiname visą procesą nuo žalios naftos iki jūsų automobilio bako.
Žaliava: žaliavinė nafta
Dyzelinas gaminamas iš žaliavinės naftos – tai natūralus angliavandenilių mišinys, išgaunamas iš žemės gelmių. Nafta pati savaime nėra tinkama naudoti kaip kuras, todėl ji turi būti perdirbta specialiose naftos perdirbimo gamyklose.

Frakcinė distiliacija – pirmasis žingsnis
Pirmas ir svarbiausias procesas – frakcinė distiliacija. Nafta įkaitinama iki aukštos temperatūros distiliacijos kolonoje. Kiekviena naftos frakcija virsta garais skirtingoje temperatūroje ir kondensuojasi skirtinguose kolonėlės lygiuose.
Dyzelinas, būdamas sunkesnis nei benzinas, išskiriamas žemesnėje kolonos dalyje, esant maždaug 200–350 °C temperatūrai.

Gilesnis perdirbimas: hidroardymas ir sieros šalinimas
Po distiliacijos dyzelinas dar nėra tinkamas naudoti. Jis pereina per hidroardymo (hydrocracking) procesą – tai cheminis apdorojimas vandenilio dujomis aukštame slėgyje, kuris suskaido didesnes molekules ir pagerina kuro kokybę.
Taip pat pašalinama siera, kuri kenkia aplinkai. Europoje galioja griežti sieros kiekio standartai, tad dyzelinas papildomai valomas, kad atitiktų ES emisijų normas.

Priedai ir maišymas
Prieš patekdama į rinką, dyzelino partija papildoma specialiais priedais, kurie pagerina kuro savybes:
- Antigeliniai priedai – apsaugo nuo tirštėjimo žiemą
- Detergentai – padeda išlaikyti švarią degalų sistemą
- Cetano skaičiaus didintojai – užtikrina efektyvesnį degimą
Sandėliavimas ir tiekimas
Baigus gamybą, dyzelinas sandėliuojamas didžiulėse talpyklose ir tiekiamas į degalines vamzdynais, geležinkeliais arba autocisternomis. Sandėliavimo sąlygos griežtai kontroliuojamos, kad būtų išvengta užteršimo ir kuro kokybės praradimo.
Dyzelinas ir benzinas: kuo jie skiriasi?
Nors abu gaminami iš tos pačios žaliavos, dyzelinas ir benzinas ženkliai skiriasi savo tankiu, energijos kiekiu ir degimo savybėmis. Dyzelinas turi daugiau energijos viename litre, todėl yra efektyvesnis sunkesniems varikliams.
Kaip pažymi energetikos ekspertai, „dyzeliniai varikliai yra 20–30 % efektyvesni nei benzininiai analogai, dėl paties kuro cheminės sudėties.“

Išvada
Dyzelino gamyba – tai daugiapakopis procesas, apimantis pažangias technologijas ir griežtą kontrolę. Nuo žaliavinės naftos iki jūsų automobilio bako – kiekvienas etapas turi