Pasaulinė automobilių pramonė šiandien susiduria su netikėtu iššūkiu – Kinijos valdžios institucijų leidimais. Kol gamintojai skuba užsitikrinti baterijų žaliavas, viską lemia keli Pekine dirbantys biurokratai. Štai kodėl tai turėtų rūpėti ir Lietuvai.
Vienas leidimas gali sustabdyti visą gamybą
Automobilių gamyba gali sustoti ne dėl pandemijos ar karo, o dėl administracinio delsimo Pekine. Įmonės kaip BMW, „Volkswagen“ ar „General Motors“ priklauso nuo ličio, kobalto ir kitų žaliavų, kurias tiekia Kinijos valdomos įmonės. Tačiau Kinija įvedė privalomą leidimų sistemą – be jos neįmanoma tęsti tiekimo.
Pekino biurokratai – naujieji tiekimo grandinės sargai
Kinijos komercijos ministerija ir kitos agentūros dabar privalo patvirtinti visas strategines investicijas ar tiekimo sutartis užsienyje. Ši biurokratinė galia atsirado po to, kai Kinija nusprendė sustiprinti kontrolę svarbiausių žaliavų atžvilgiu. Vienas Europos tiekimo vadovas „Reuters“ teigė: „Jeigu leidimas negaunamas laiku, mūsų sutartys žlunga.“
Ką tai reiškia Lietuvai?
Lietuva, kaip ir visa ES, siekia skatinti elektromobilių plėtrą ir baterijų gamybą. Tačiau 90 % pasaulio svarbiausių žaliavų perdirbimo vyksta Kinijoje arba Kinijos valdomose įmonėse. Tai reiškia, kad net Lietuvos investicijos į baterijų pramonę gali priklausyti nuo biurokratinio sprendimo Pekine.
Ekspertai įspėja apie priklausomybę
„Tai ne tik rinkos klausimas – tai strateginė rizika“, – sako dr. Larsas Mölleris, tiekimo grandinių analitikas iš Berlyno. Jis pabrėžia, kad gamintojai ilgą laiką neįvertino, kiek Kinija gali centralizuoti tiekimo kontrolę. „Dabar bendrovės supranta, kad žaidimo taisyklės nebėra rinkos dėsniai – tai valstybinė politika.“
Taisyklės galioja Kinijoje
Ši taisyklė galioja Kinijoje. Lietuvos reguliavimas gali skirtis.
Nors Kinija sako, kad leidimų sistema reikalinga pačiai apsirūpinti žaliavomis, pasekmės juntamos visame pasaulyje. Afrikos kasyklos, Pietų Amerikos ličio laukai ar Indonezijos nikelio apdirbėjai dažnai veikia su Kinijos investicijomis. Jei Kinija neleidžia – tiekimas neįvyksta, net jei žaliava išgaunama ne Kinijoje.
Ką gali daryti automobilių gamintojai?
- Ieškoti tiekėjų už Kinijos įtakos ribų
- Investuoti į perdirbimą ES ar vietinėje rinkoje
- Bendradarbiauti su valstybėmis dėl dvišalių susitarimų
Tačiau šie sprendimai reikalauja metų. Kol kas – Kinijos leidimai išlieka pagrindinis „kamštis“ tiekimo grandinėje.
Lietuvos kontekstas
Lietuvoje augant elektromobilumo ir logistikos sektoriams, šie trikdžiai gali reikšti ilgesnius pristatymo terminus, augančias kainas ar sustabdytas investicijas. Valdžios institucijos turėtų svarstyti žaliavų rezervus arba ES lygio derybas dėl patikimų tiekimo kanalų.
Žvilgsnis į ateitį
Kol pasaulis pereina prie elektromobilių, keli biurokratiniai sprendimai Pekine gali lemti visos industrijos sėkmę ar nesėkmę. Valstybės ir įmonės turi ieškoti būdų atkurti kontrolę – nes šiuo metu ji yra ne jų rankose.
O ką manote jūs? Ar tai pavojus ir Lietuvai? Pasidalykite nuomone komentaruose!