Trumpo administracija planuoja sumažinti būsimų JAV taikomų automobilių tarifų poveikį, o tai kelia nerimą automobilių rinkose visame pasaulyje. Lietuvai ir Europai tai gali reikšti pokyčius kainodaroje, gamybos strategijose ir eksporto apimtyse.
Kas keičiasi JAV automobilių muitų politikoje?
Remiantis Reuters duomenimis, Trumpo administracija svarsto būdus, kaip sumažinti būsimų tarifų įtaką importuojamiems automobiliams ir jų dalims. Nors patys tarifai tikėtina bus įvesti, planuojamos išimtys ir pritaikytos sąlygos kai kuriems gamintojams ar modeliams.
- Prabangūs Europos prekių ženklai gali gauti išimtis.
- Tarifai gali būti taikomi tik tam tikroms transporto priemonių kategorijoms.
- Gamintojai, turintys gamybą JAV, patirtų mažesnį poveikį.
Pasak JAV pareigūnų, šie pokyčiai yra kompromisas tarp vidaus darbo vietų apsaugos ir santykių su tarptautiniais partneriais išlaikymo.
Ką tai reiškia Europos automobilių gamintojams?
Vokietijos „BMW“, „Mercedes-Benz“ ir „Volkswagen“ kasmet eksportuoja dešimtis tūkstančių automobilių į JAV. Nors kai kurių modelių gamyba vyksta ir Amerikoje, didelė dalis vis dar importuojama iš Europos. 20–25 % tarifai smarkiai padidintų šių modelių kainą.
„Net ir gavus išimtis, ilgalaikis neapibrėžtumas atgraso nuo investicijų“, – teigia ES automobilių politikos analitikas. „Tiekimo grandinės planavimui reikalingas aiškumas.“
Dėl šios priežasties kai kurie gamintojai jau peržiūri savo logistikos ir gamybos maršrutus.
Poveikis Lietuvos automobilių rinkai
Lietuva importuoja daug naudotų automobilių iš Vakarų Europos. Jei Europos gamintojai mažins eksportą į JAV, kai kurių modelių pasiūla Europoje gali padidėti – tai laikinai mažintų kainas.
Tačiau sumažėjęs pelningumas gali lemti gamybos apimčių mažinimą, mažiau tarnybinių automobilių Vakarų rinkose ir galiausiai mažesnį pasiūlą – kainos Lietuvoje vėl kiltų.
Pasak transporto analitiko Edmundo Greičiaus, „Lietuvos naudotų automobilių rinka iš pradžių gali laimėti, tačiau vidutinės trukmės efektai neaiškūs – viskas priklauso nuo tiekimo grandinių prisitaikymo greičio“.
Geopolitinės pasekmės automobilių pramonei
Ekspertai teigia, kad šis Trumpo administracijos žingsnis yra dalis platesnės strategijos – siekiama spausti Kiniją, bet kartu išlaikyti santykių stabilumą su ES. Tačiau tai didina rinkos nepastovumą.
„Ši taisyklė taikoma JAV. Lietuvos reglamentavimas gali skirtis.”
Be to, įtakos gali turėti ir Lietuvos tiekimo bei logistikos įmonėms, kurios dirba su automobilių komponentais. Jei mažėtų gamyba Europoje, sumažėtų ir krovininių pervežimų apimtys.
Ką gali pajusti Lietuvos pirkėjai?
Trumpuoju laikotarpiu tiesioginio poveikio Lietuvos pirkėjams gali ir nebūti. Tačiau, jei gamintojai perkelia gamybą ar mažina eksportą, gali keistis modelių komplektacijos, laukimo terminai ar net kainos.
Ypač tai aktualu naujiems elektromobiliams ar prabangesniems modeliams, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai susiję su JAV rinka.
Išvada
Trumpo administracijos siekis sušvelninti automobilių tarifus gali būti teigiamai sutiktas gamintojų, tačiau jis neeliminuoja neapibrėžtumo. Lietuvai, glaudžiai susijusiai su Europos automobilių ekonomika, poveikis priklausys nuo tolimesnių sprendimų ES ir JAV prekybos santykiuose.
Ar jau pastebėjote pokyčių kainose ar automobilių pasiūloje Lietuvoje? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!