Prezidentui D. Trumpui vėl grasinant tarifais, Vokietijos automobilių pramonės milžinai ir kiti pasaulio automobilių gamintojai įspėja apie plataus masto pasekmes JAV vartotojams ir tarptautinei pramonei.
Bendras vaizdas
Pasaulinė automobilių pramonė ruošiasi galimiems ekonominiams sukrėtimams, nes JAV prezidento Donaldo Trumpo siūlomi tarifai automobilių importui vėl atsidūrė dėmesio centre. Vokietijos automobilių gamintojai, kuriuos remia jų investicijos JAV ir plačios tiekimo grandinės, išreiškė griežtą nepritarimą, pabrėždami žalą, kurią tokios priemonės gali padaryti tiek JAV vartotojams, tiek įmonėms.
Įtakingos Vokietijos automobilių gamintojų asociacijos VDA prezidentė Hildegard Müller per kasmetinę spaudos konferenciją negailėjo žodžių. Ji pabrėžė, kad šie muitai gali būti priešingi D. Trumpo rinkimų kampanijos pažadui kovoti su infliacija.
„Donaldas Trumpas savo rinkimų kampanijoje žadėjo sumažinti infliaciją. Todėl tikimės tolesnių diskusijų šia tema”, – teigė Müller.
Kaip tarifai gali paveikti JAV vartotojus
Siūlomas 25 proc. tarifas iš Meksikos ir Kanados importuojamiems automobiliams gali gerokai padidinti transporto priemonių kainas JAV rinkoje. Amerikos vartotojams, kurie ir taip susiduria su didėjančiomis pragyvenimo išlaidomis, gali būti apribota galimybė įsigyti transporto priemonių už prieinamą kainą, nes gamintojai padidins išlaidas.
Kodėl automobilių gamintojai sunerimę
Pagrindiniai Vokietijos automobilių prekių ženklai – „Volkswagen“, „Mercedes-Benz“ ir BMW – daug investavo JAV ir turi gamyklų pagrindinėse valstijose, kurios balsavo už D. Trumpą. Siūlomi tarifai kelia grėsmę šioms įmonėms, kurios bendrai sukuria tūkstančius darbo vietų ir vykdo milijardinę ekonominę veiklą.
Pavyzdžiui, „Volkswagen“ JAV investavo daugiau nei 10 mlrd. dolerių, įskaitant projektus Čatanugoje ir partnerystes, pavyzdžiui, bendrą įmonę su „Rivian“. „Volkswagen“ atstovas spaudai išreiškė susirūpinimą dėl platesnio ekonominio poveikio.
„Žalingas JAV administracijos siūlomų muitų ekonominis poveikis pakenks Amerikos vartotojams ir tarptautinei automobilių pramonei”, – teigė jie.
Rizika tiekimo grandinėms
Tarifai gali sutrikdyti glaudžiai integruotas tiekimo grandines, kuriomis grindžiama pasaulinė automobilių pramonė. Meksika – JAV parduodamų automobilių gamybos centras – šioje sistemoje atlieka labai svarbų vaidmenį.
Pagrindiniai tiekėjai, pavyzdžiui, „Bosch“ ir „Continental“, jau rengia strategijas, kaip sumažinti galimus nuostolius. Tačiau ekspertai įspėja, kad tokie pakeitimai nepadės visiškai apsaugoti automobilių gamintojų nuo neigiamų padarinių.
Pasaulinės pasekmės
Šių tarifų poveikis jaučiamas ne tik Šiaurės Amerikoje. Nukentėjo Japonijos ir Pietų Korėjos automobilių gamintojų, tokių kaip „Honda“, „Mazda“, „Hyundai“ ir „Kia“, kurie visi gamina automobilius Meksikoje, akcijos. Tuo tarpu Europos milžinai, tokie kaip „Volkswagen“ ir „Stellantis“, susiduria su panašiomis problemomis.
Diplomatiniai manevrai
Artėjant vasario 1 d. terminui, pasaulio automobilių gamintojai stengiasi derėtis su D. Trumpo administracija. „Stellantis“ pirmininkas Johnas Elkannas kelias dienas praleido Vašingtone, lobizuodamas prieš muitus, o Vokietijos automobilių gamintojai pabrėžia savo indėlį į JAV užimtumą ir ekonomikos augimą.
Hildegarda Miuler (Hildegard Müller) taikliai apibendrino:
„Turime daug ką pasiūlyti – daug darbo vietų JAV, veikiantį gamybos tinklą, kuris skatina augimą ir gerovę. Jei bus įvesti muitai, turime apsvarstyti, kaip konkrečiai į tai reaguoti.“
Kas toliau?
Siūlomi tarifai atspindi platesnę įtampą dėl globalizacijos, protekcionizmo ir ekonominės strategijos. Tęsiant derybas, automobilių gamintojams, tiekėjams ir vartotojams tenka didelis krūvis.