Japonijos „Hino Motors“ vis didėjantis skandalas dėl variklių duomenų klastojimo tapo galvos skausmu, kuris neduoda ramybės ir „Toyota Motor Corp“ motininei bendrovei, o tai dar labiau apsunkino ir taip sunkius metus, kuriuos apsunkino daugkartiniai gamybos sustabdymai.
Pirmadienį „Hino“, „Toyota“ sunkvežimių ir autobusų padalinys, pranešė, kad sustabdys mažų sunkvežimių tiekimą po to, kai Transporto ministerijos tyrimas atskleidė, kad maždaug 76 000 jos mažų sunkvežimių, parduotų nuo 2019 m., nebuvo atliktas reikiamas skaičius variklio bandymų.
„Hino“ teigimu, mažieji sunkvežimiai neatšaukiami, nes jie nepažeidžia išmetamųjų teršalų standartų, tačiau šiuo metu beveik visiškai sustabdyti pardavimai vidaus rinkoje. Apie 19 000 „Toyota“ sunkvežimių „Dyna“ ir „Toyoace“ naudoja „Hino“ variklį ir taip pat buvo paveikti, sakė „Toyota“.
Pirmadienio atskleidimas buvo naujausias ženklas, kad „Hino“ skandalas gilėja nuo kovo mėn., kai ji pirmą kartą paskelbė apie duomenų klastojimą, turintį įtakos kai kuriems didesniems sunkvežimiams.
Vėliau ji pareiškė, kad suklastojo kai kurių variklių duomenis nuo pat 2003 m., t. y. bent dešimtmečiu anksčiau, nei buvo nurodyta iš pradžių. Iš viso buvo paveikta apie 640 000 transporto priemonių, t. y. daugiau nei penkis kartus daugiau nei iš pradžių.
Ši problema taip pat atkreipė dėmesį į „Toyota“, 50,1% „Hino“ savininkę, o kai kurie analitikai abejoja, ar patronuojanti bendrovė turėjo imtis daugiau veiksmų, kad prižiūrėtų mažesnės bendrovės standartus.
„Toyota atsakomybė yra rimta\”, – sakė Tokai Tokyo Research Institute vyresnysis analitikas Seiji Sugiura ir pridūrė, kad „Toyota“ yra atsakinga už „Hino“ korporatyvinę kultūrą.
2001 m. „Hino“ tapo „Toyota“ patronuojamąja įmone, ir beveik visi prezidentai nuo to laiko buvo anksčiau dirbę „Toyota“.
Nors „Toyota“, kaip patronuojančioji bendrovė, atliko būtinas užduotis, t. y. tvirtino svarbius klausimus ir teikė patarimus dėl valdymo, ji negalėjo tiesiogiai kištis į „Hino“ valdymą, sakė „Toyota“ vyriausiasis komunikacijos pareigūnas Jun Nagata.
„Nemanau, kad galėjome įsikišti“, – sakė J. Nagata, pridurdamas, kad „Hino“ turės pati restruktūrizuoti bendrovę ir apsaugoti savo prekės ženklą.
ĮMONĖS KULTŪRA DĖMESIO CENTRE
Antradienį „Hino“ akcijos atpigo 6,4%. Šiais metais jos nukrito 38%, todėl bendrovė yra blogiausiai besiverčianti iš 57 bendrovių, sudarančių Tokijo biržos automobilių pramonės indeksą.
Šie sunkumai „Toyota“ užklupo sunkiais metais, kai balandžio-birželio mėn. automobilių gamyba buvo 10% mažesnė, palyginti su pradiniu planu, ir nukentėjo dėl pasaulinio puslaidininkių trūkumo bei tiekimo grandinės sutrikimų, susijusių su Kinijos COVID-19 draudimais.
Vis dėlto Toyota akcijų vertė šiais metais nedaug pakito.
„Hino“ teigė, kad nors mažų sunkvežimių variklis turėjo būti išbandytas bent du kartus kiekviename matavimo taške, kiekvienoje vietoje jis buvo išbandytas tik vieną kartą.
Šį mėnesį bendrovės užsakymu sudaryta komisija savo ataskaitoje nurodė, kad „Hino“ suklastojo kai kurių variklių išmetamųjų teršalų duomenis bent nuo 2003 m., t. y. daugiau nei dešimtmečiu anksčiau, nei buvo nurodyta anksčiau.
„Hino“ kaltino į vidų nukreiptą įmonės kultūrą ir vadovybės nesugebėjimą pakankamai bendradarbiauti su darbuotojais, dėl kurių susidarė aplinka, kurioje pirmenybė teikiama ne procesų laikymuisi, o grafikų ir skaitinių tikslų įgyvendinimui.
„Hino“ prisijungė prie eilės Japonijos automobilių gamintojų, susijusių su netinkamais išmetamųjų teršalų bandymais.
2018 m. vyriausybė pareiškė, kad „Mazda Motor Corp“, „Suzuki Motor Corp“ ir „Yamaha Motor Co Ltd“ netinkamai atliko transporto priemonių degalų ekonomijos ir išmetamųjų teršalų kiekio bandymus.
Prieš metus dėl tos pačios priežasties buvo tikrinamos „Subaru Corp“ ir „Nissan Motor Co Ltd“.
Automobilių gamintojų išmetamųjų teršalų kiekio duomenų tikslumu buvo suabejota 2015 m., kai Vokietijos „Volkswagen AG“ pripažino, kad į šimtus tūkstančių JAV dyzelinių automobilių įdiegė slaptą programinę įrangą, skirtą išmetamųjų teršalų kiekio bandymams apgauti, ir kad net 11 mln. automobilių visame pasaulyje galėjo turėti panašią programinę įrangą.