„Toyota Group“ padalinys „Hino Motors“, prisipažinęs, kad Jungtinėse Amerikos Valstijose klastojo dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų duomenis, sumokėjo 1,6 mlrd. dolerių. Į šią baudą įeina 521,7 mln. JAV dolerių baudžiamosios sankcijos, o tai yra didžiausia tokia bauda nuo „Volkswagen“ liūdnai pagarsėjusio „Dieselgate“ skandalo laikų. Šis atskleidimas rodo, kad automobilių pramonėje vis dar kyla sunkumų užtikrinant atitiktį teisės aktų reikalavimams, net tarp didžiausių ir labiausiai gerbiamų jos dalyvių.
Kas nutiko?
„Hino Motors“ buvo pripažinta kalta dėl to, kad Nacionalinei kelių eismo saugumo administracijai (NHTSA) pateikė suklastotus daugiau kaip 105 000 kelių dyzelinių variklių ir 6 000 visureigių variklių išmetamo CO2 kiekio bandymų duomenis. Šie varikliai, naudoti 2017-2019 m. pagamintuose sunkvežimiuose, neatitiko išmetamųjų teršalų standartų.
Susitarimas apima:
- 521,7 mln. dolerių bauda.
- 525 mln. dolerių civilinių baudų.
- Kalifornijai skirtų 236,5 mln. dolerių.
- Papildomos išlaidos, susijusios su reikalavimų neatitinkančių variklių atšaukimu ir ištaisymu.
Be finansinių pasekmių, „Hino“ įgyvendins svarbias atitikties reformas ir priežiūros priemones, kad ateityje užkirstų kelią panašiems nusižengimams.
Pasaulinis skandalas
Tai ne pirmas kartas, kai „Toyota Group“ susiduria su tikrinimu dėl su išmetamųjų teršalų kiekiu susijusių problemų. Japonijos žemės, infrastruktūros, transporto ir turizmo ministerija (MLIT) neseniai nustatė kelių „Toyota“ modelių sertifikavimo bandymų pažeidimų, dėl kurių buvo laikinai sustabdyta gamyba.
Šio skandalo mastas prilygsta „Volkswagen“ skandalui „Dieselgate“, kuris atskleidė plačiai paplitusį sukčiavimą išmetamųjų teršalų srityje ir kainavo „VW“ milijardus baudų, atšaukimų ir ieškinių. Į išmetamųjų teršalų skandalus pastaraisiais metais buvo įsivėlę ir kiti automobilių gamintojai, pavyzdžiui, „Stellantis“ („Ram“ ir „Jeep“), „Mercedes-Benz“, BMW ir „Audi“.
„Hino Motors“ atsakas
„Hino Motors“ generalinis direktorius Satoshi Ogiso viešai atsiprašė už skandalą ir pareiškė:
Labai apgailestaujame dėl nepatogumų, kuriuos patyrė mūsų klientai ir suinteresuotosios šalys. Siekdami užkirsti kelią jo pasikartojimui, įgyvendinome visos bendrovės reformas, įskaitant kultūros, atitikties ir priežiūros patobulinimus.
Bendrovė tikisi, kad šios priemonės atkurs pasitikėjimą ir taps naujo skyriaus pradžia.
Kas toliau?
Susitarimą dar turi galutinai patvirtinti federalinis teisėjas, tačiau jo esmė aiški: už išmetamųjų teršalų kiekio reikalavimų pažeidimus gresia griežtos pasekmės. Visame pasaulyje griežtėjant taisyklėms, automobilių gamintojai patiria vis didesnį spaudimą kurti švaresnes technologijas ir užtikrinti bandymų procesų skaidrumą.
Vartotojams šis skandalas kelia klausimų dėl išmetamųjų teršalų duomenų patikimumo ir tikrojo jų vairuojamų transporto priemonių poveikio aplinkai.