Elegantiškas naujų transporto priemonių dizainas gali labai apsunkinti gelbėjimo darbus. Tokios nerimą keliančios išvados pateiktos Austrijos automobilių klubo ÖAMTC ataskaitoje.
Ar forma atitinka funkciją? Šis principas automobilių pramonėje ne visada yra svarbiausias. Dažnai transporto priemonių gamintojai kėbulo elementams skiria daugiau dėmesio ir kūrybinių idėjų, kad jie pritrauktų dėmesį naujoviškais būdais ir išsiskirtų iš minios, nei jų funkcionalumui. Bent jau taip, be kita ko, galima pasakyti apie ištraukiamas durelių rankenėles, kurias dabar galima rasti daugelyje elektrinių modelių, bet ne tik juose.
Iš esmės transporto priemonė turėtų būti suprojektuota ir pagaminta taip, kad avariniu atveju ją būtų galima greitai ir intuityviai atidaryti, kad gelbėtojai galėtų kuo greičiau pasiekti sužeistuosius ir suteikti jiems pagalbą
sako Austrijos automobilių klubo ÖAMTC atstovas Steffanas Kerbl.
Standartas nepadės atlikti darbo
Priešgaisrinės tarnybos ir kitos gelbėjimo organizacijos paprastai laikosi ISO 17840 nustatytų procedūrų (tai informacija pirmosios ir antrosios pagalbos tarnyboms. Joje apibrėžiamas gelbėtojo kortelės, kurioje pateikiama būtina ir naudinga informacija apie į avariją (įvykį) patekusią transporto priemonę, kad gelbėtojai galėtų kuo greičiau ir saugiau išgelbėti transporto priemonės keleivius, turinys ir išdėstymas).
Tačiau yra tam tikrų natūralių sunkumų, susijusių su ištraukiamomis rankenomis arba rankenomis, kurios paslėpiamos vienoje kėbulo plokštumoje.
Problemos atidarant paslėpiamas rankenas
Viena vertus, didelė visuomenės dalis neturi patirties su tokiomis rankenėlėmis, todėl iš esmės nežino, kaip jos veikia. Todėl, jei įvykio vietoje pirmieji reaguoja pašaliniai asmenys, jiems gali tekti sugaišti daug laiko atidarant automobilį ir tik tada stabilizuoti ir sutvirtinti nukentėjusįjį, nes jie instinktyviai nežino, kaip atidaryti duris.
Beje, patirtis rodo, kad ne tik neprofesionalams reikia daugiau laiko, kad pasiektų keleivius su tokiais laikikliais – profesionaliems gelbėtojams taip pat paprastai reikia daugiau laiko, įspėja ÖAMTC savo ataskaitoje.
Be to, ištraukiamoms rankenoms valdyti paprastai naudojama elektra. Todėl jei dėl avarijos nutrūksta elektros tiekimas, ne visada galima garantuoti, kad transporto priemonę bus galima atidaryti įprastu būdu. Įprastai ištraukiamos rankenos avarijos metu turėtų automatiškai atsidaryti, tačiau, remiantis žiniasklaidos pranešimais, jau yra atvejų, kai taip neatsitiko.
Tiesa, nutrūkus elektros energijos tiekimui turėtų būti įmanoma mechaniniu būdu atidaryti ištraukiamas durų rankenas iš automobilio vidaus. Tai reiškia, kad gelbėtojams belieka tikėtis, jog patys nukentėjusieji sugebės įjungti šį mechanizmą, nes gelbėtojai gali ką nors padaryti tik iš išorės, išdaužę langą arba panaudoję specialius įrankius.
Todėl transporto priemonių su tokiomis durų rankenomis vairuotojai turėtų būtinai perskaityti transporto priemonės avarinio atrakinimo instrukcijas ir, geriausia, informuoti keleivius, kaip elgtis avariniu atveju
pataria A. Kerbl.
ÖAMTC rekomenduoja naudoti mechanines rankenas
Todėl automobilių klubas ÖAMTC ragina transporto priemonių gamintojus susilaikyti nuo bet kokių eksperimentų su durų rankenomis ir rinktis tvirtas durų rankenas, kurias galima valdyti ir iš išorės be elektros.
Priklausomai nuo situacijos, jos taip pat gali užsikirsti, tačiau avariniu atveju jos sudaro geriausias sąlygas atidaryti duris iš išorės po nelaimingo atsitikimo, net jei kėbulas deformuotas.
Tradicinės išorinės durų rankenos užtikrina geresnį sukibimą, taigi ir didesnę traukimo jėgą
aiškina ekspertas Steffanas Kerblas.
Tačiau transporto priemonių savininkai, kuriems ši problema gali būti aktuali, turėtų iš anksto įsigyti specialų priekinio stiklo laužtuvą. Jis turėtų būti visada po ranka ir saugiai padėtas transporto priemonėje.