Visureigių pardavimai pasiekė rekordinį lygį ir sunaikino visą pažangą, pasiektą klimato apsaugos srityje. Tačiau tai ne vienintelė problema, kurią kelia vis didesni ir sunkesni automobiliai.
2010 m. pasaulyje buvo parduota 66,4 mln. lengvųjų automobilių, įskaitant 10 mln. visureigių, arba 15 proc. 2010 m., priešingai, 2023 m. buvo parduota 77,3 mln. lengvųjų automobilių, įskaitant 37,2 mln. visureigių (48 proc.). Nors „įprastinių“ transporto priemonių pardavimai per metus padidėjo 3 procentais, visureigių pardavimai išaugo net 15 procentų.
„Šią tendenciją lemia įvairios varomosios jėgos, pradedant visureigių kaip statuso simbolio patrauklumu ir galimu didesniu komfortu, baigiant pirmaujančių automobilių gamintojų rinkodaros strategijomis“, – naujoje analizėje nurodo TEA. Ji aiškina, kad tai turi rimtų pasekmių.
Visureigiai iškart po Rusijos
Kaip nurodo TEA, 2022-2023 m. pasaulinis naftos suvartojimas, tiesiogiai susijęs su visureigiais, iš viso padidėjo daugiau nei 600 000 barelių per dieną. Tai sudaro daugiau nei ketvirtadalį visos paskirties naftos paklausos padidėjimo. Tokia padėtis lemia didesnį išmetamo anglies dioksido kiekį – vien 2023 m. visureigių išmetamų teršalų kiekis padidėjo 10 proc. Tai atitinka maždaug pusę visame pasaulyje elektros energijos sektoriuje įvykusio išmetamų teršalų kiekio padidėjimo.
Klimato apsaugos problemą kelia ne tik didėjantis parduodamų transporto priemonių skaičius, bet ir tai, kad dėl savo dydžio jos natūraliai išmeta daug daugiau CO2. Kaip praneša TEA, vidutiniškai apie 20 proc. daugiau nei vidutinio dydžio automobiliai. Palyginti su mažesniais automobiliais, visureigiai taip pat reiškia didesnį netiesioginį išmetamųjų teršalų kiekį dėl jų gamybai naudojamų medžiagų.
Viso to pasekmės? Jei visureigiai būtų valstybė, jie taptų penktąja didžiausia CO2 teršėja pasaulyje. Jie atsiliktų nuo Kinijos, JAV, Indijos ir Rusijos ir aplenktų Japoniją, Indoneziją, Iraną ir Vokietiją.
Pastaraisiais dešimtmečiais transporto srityje padaryta pastebima pažanga, be kita ko, susijusi su vis didesniu pasaulio automobilių parko elektrifikavimu ir efektyvesnių degalų patekimu į rinką. Tačiau, kaip aiškina TEA, šią pažangą „iš esmės sumažino“ vis populiarėjantys visureigiai.
Elektrinių visureigių problema
Elektra varomi visureigiai taip pat kelia vis didesnį susirūpinimą. 2023 m. pasaulyje bus galima įsigyti 500 elektromobilių modelių, iš kurių 60 proc. priklausys visureigių kategorijai. Jau dabar stipriai auganti tendencija artimiausiais metais dar labiau sustiprės, nes automobilių gamintojai planuoja pristatyti daugiau elektrifikuotų modelių.
Didėjantis elektrinių visureigių prieinamumas natūraliai lemia didėjančius pardavimus. Iš visų 2023 m. nupirktų elektrinių visureigių jau dabar apie 2023 m. 45 proc. sudarė sunkiausi ir didžiausi.
Įdomu tai, kad išsivysčiusiose šalyse šis rodiklis dar didesnis – 55 proc. (tai pirmieji metai, kai buvo peržengta 50 proc. riba). Taip yra dėl ribotų galimybių įsigyti mažesnius ir įperkamus kompaktiškus modelius, kurie itin populiarūs Kinijoje – akivaizdžioje elektromobilių pardavimo lyderėje.
„Didesnės transporto priemonės taip pat kelia iššūkių dėl didesnio svarbiausių naudingųjų iškasenų naudojimo, nes jose sumontuotos didesnės baterijos“, – pažymi TEA.
Todėl, nors šiuo metu tik 5 proc. visureigių yra elektriniai, klimato apsaugos požiūriu tai yra vienas sparčiausiai augančių klausimų.
Apribojimai, taikomi ribojamiesiems
Tačiau ne viskas susiję su klimato apsauga. Kaip pažymi Tarptautinė energetikos agentūra (TEA), visureigiai:
- paprastai jie užima beveik 0,3 m2 daugiau vietos nei vidutinio dydžio automobiliai,
- reikės maždaug 10 proc. daugiau automobilių stovėjimo vietų, o tai apriboja galimybę vertingą erdvę tankiai apgyvendintose miestų teritorijose panaudoti kitiems tikslams,
- dėl aukštesnių priekinių dalių kyla problemų, susijusių su pėsčiųjų saugumu.
Siekdamos reaguoti į kai kurias iš šių problemų, tokios šalys kaip Prancūzija, Norvegija ir Airija jau nustatė arba nagrinėja galimybę nustatyti įstatymą, kuriuo būtų ribojama visureigių paklausa. Savo ruožtu kai kurie didieji miestai, pavyzdžiui, Paryžius ir Lionas, nusprendė įvesti didesnius automobilių stovėjimo mokesčius už didesnes transporto priemones.
Automobilių gamintojai, siekiantys didesnių maržų, žino tik vieną kryptį: didesni ir sunkesni. Nauji automobiliai sparčiai vejasi autobusus ir sunkvežimius, „The Guardian“ rašo nevyriausybinės organizacijos „Transportas ir aplinka“ (T&E) atstovas Jamesas Nixas.