Vokietija ir Europos Sąjunga šeštadienį paskelbė, kad pasiekė susitarimą ginče dėl automobilių su vidaus degimo varikliais ateities, kuriuo leidžiama registruoti naujas transporto priemones su tokiais varikliais ir po 2035 m., jei jos naudos tik klimatui nekenksmingus degalus.
ES Komisijos pirmininko pavaduotojas Fransas Timmermansas tviteryje parašė, kad „su Vokietija pasiekėme susitarimą dėl e. degalų naudojimo automobiliuose ateityje“.
Vokietijos transporto ministras Volkeris Wissingas tviteryje parašė, kad atvertas kelias transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais, naudojančioms tik klimatui neutralius degalus, būti naujai registruojamoms net ir po 2035 m.
„Užtikriname galimybes Europai, išsaugodami svarbias galimybes užtikrinti klimatui neutralų ir įperkamą judumą“, – rašė Wissing.
Pirminis Europos Sąjungos šalių narių pasiūlymas dėl naujų automobilių išmetamo anglies dioksido kiekio standartų buvo atidėtas, nes tam prieštaravo Vokietija. ES norėjo uždrausti nuo 2035 m. parduoti visus naujus automobilius su vidaus degimo varikliais.
Vokietija reikalavo, kad būtų taikoma išimtis automobiliams, deginantiems elektroninius degalus, argumentuodama, kad jie yra neutralūs anglies dioksido atžvilgiu, kai gaminami naudojant atsinaujinančiąją energiją ir iš oro sugaunamą anglį, todėl jie į atmosferą neskleidžia daugiau klimato kaitą keičiančių teršalų.
Wissing sakė, kad jie susitarė dėl konkrečių procedūrinių veiksmų ir kad konkretus tvarkaraštis tapo privalomas. „Norime, kad procesas būtų baigtas iki 2024 m. rudens“, – pridūrė jis.
F. Timmermansas taip pat rašė, kad „dabar dirbsime, kad CO2 normos automobiliams reglamentas būtų priimtas kuo greičiau“.
Šis klausimas Vokietijos vyriausybėje įvarė ideologinį pleištą tarp Wissingo libertarinės Laisvosios demokratų partijos (FDP) ir aplinkosaugininkų Žaliųjų partijos, kuri pasisakė už visišką vidaus degimo variklių draudimą.
Pagrindinė Vokietijos opozicinė partija, centro dešiniųjų Sąjungos blokas, taip pat nepritarė visoje ES galiojančiam vidaus degimo variklių transporto priemonių draudimui, įspėdama, kad tai pakenks šalies brangiai vertinamai automobilių pramonei.
Kritikai teigia, kad baterijų ir elektros technologijos geriau tinka lengviesiems automobiliams, o brangūs sintetiniai degalai turėtų būti naudojami tik tais atvejais, kai nėra kitų galimybių, pavyzdžiui, aviacijoje.
Aplinkosaugos grupė „Greenpeace“ griežtai kritikavo susitarimą.
„Šis tingus kompromisas kenkia klimato apsaugai transporto srityje ir daro žalą Europai“, – rašoma grupės pareiškime.
Vokietijos kancleris Olafas Scholzas „per ilgai leido FDP išsisukti nuo atsakomybės ir neapgalvotai šantažuoti ES“, teigė „Greenpeace“. „Rezultatas – žingsnis atgal klimato atžvilgiu ir meškos paslauga Europos automobilių pramonei“.
FDP atstovas Europos Parlamente transporto politikos klausimais Janas-Christophas Oetjenas, priešingai, pavadino susitarimą didele sėkme, pranešė Vokietijos naujienų agentūra dpa.
„Taigi, beprasmiškas visuotinis vidaus degimo variklio draudimas yra nuimtas nuo stalo“, – sakė jis.
„Mes išlaikome pažangiausią technologiją ir svarbias darbo vietas žemyne“, – pridūrė J. Oetjenas.