Visureigių mada nesiliauja ir nuolat populiarėja. Tačiau šie didžiuliai visureigiai nesitenkina vien dominavimu rinkoje, jie taip pat didėja. Nors Šiaurės Amerikoje, superdidelių mėsainių ir McMansionų šalyje, tai gali nekelti nepasitenkinimo, kitose pasaulio dalyse tai kelia kitokių diskusijų.
Tankiai apgyvendintuose Europos miestuose, kur gatvės yra siauros, o automobilių stovėjimo aikštelės – tarso tetriso galvosūkis, visureigių dydis kelia trintį ir problemas. Neseniai atliktas tyrimas atskleidė įdomią smulkmeną: vidutiniškai kas dvejus metus naujos lengvosios transporto priemonės Europoje padidėja 1 cm į plotį ir užima vietą, kuria galėtų naudotis kiti eismo dalyviai.
Ekspertai įspėja, kad be ES reguliavimo įsikišimo ši tendencija gali išlikti ir toliau, todėl pėstiesiems ir dviratininkams bus vis mažiau vietos ir kils pavojus.
Šiuo metu didžiausias leistinas visų Europos Sąjungos transporto priemonių plotis yra 255 cm. Šis įstatymas buvo priimtas praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio viduryje, siekiant apriboti autobusų ir sunkvežimių dydį. Šiandien jis veikia kaip spraga automobilių gamintojams gaminti visureigius ir pikapus, kurie yra per dideli Europos keliams ir netelpa standartinėje viešoje automobilių stovėjimo aikštelėje.
Remiantis nauju „Transport & Environment“ (T&E) atliktu tyrimu, vidutinis naujų automobilių plotis ES dabar viršija 180 cm, o nuo 2001 m. jis kasmet vidutiniškai padidėja 0,5 cm. T&E ataskaitos autorius Džeimsas Niksas (James Nix) laikraščiui „The Guardian“ sakė: „Galbūt tai neatrodo didelis skaičius. Tačiau realybė tokia, kad, jei nebus reformų, didelių prabangių visureigių ir pikapų kohorta taps tokia pat plati kaip sunkvežimiai ir autobusai.“
Siauri keliai – įprastas vaizdas Europoje, o automobilių stovėjimo aikštelė gatvėje situacijos nepalengvina. Daugeliu atvejų stovėjimo vietos buvo suprojektuotos transporto priemonėms, kurių plotis neviršija 180 cm, o tai reiškia, kad maždaug pusė šiandien rinkoje esančių naujų automobilių į šias vietas patogiai netilps. Taip pat skaitykite: „„Porsche“ netiki, kad nuo 2035 m. bus uždrausti vidaus degimo varikliai, ir gali būti teisūs“.
„T&E“ tyrime pateikiama diagrama, kurioje pavaizduotas didelių visureigių poveikis tipiškoje gatvėje, palyginti su „vidutiniu“ automobiliu. Panašios diagramos iš kitų šaltinių rodo, kokį poveikį didesnės transporto priemonės daro praėjusiame amžiuje nutiestoms gatvėms.
Kaip matote toliau pateiktoje lentelėje, dauguma šiuo metu parduodamų didelių visureigių yra platesni nei 2 000 mm. Nors jie nėra tokie platūs kaip tipiškas amerikietiškas pilno dydžio sunkvežimis, jie vis tiek nesuderinami su daugeliu Europos miestų, tokių kaip Paryžius, Londonas ir Berlynas, kelių. Taip pat skaitykite: „Vokiečiams jau atsibodo elektromobiliai ir hibridai. Jie grįžta prie benzino!“
Visureigis | Plotis |
BMW X5 / X6 | 2,004 mm |
BMW X7 | 2,000 mm |
BMW XM | 2,004 mm |
Mercedes-Benz GLS | 2,030 mm |
Audi Q8 | 1,995 mm |
Porsche Cayenne | 1,995 mm |
VW Touareg | 1,984 mm |
Land Rover Defender | 2,008 mm |
Range Rover / Range Rover Sport | 2,047 mm |
Volvo EX90 | 2,039 mm |
Kia EV9 | 1,980 mm |
Ataskaitoje siūloma, kad įstatymų leidėjai peržiūrėtų didžiausią leistiną keleivinių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių dydį ir taip apsaugotų viešąją erdvę nuo „tolesnio kėsinimosi“. Transporto priemonių dydis, ypač aukštis, taip pat labai svarbus eismo saugumui. Belgijos Vias instituto 2017-2021 m. atlikto tyrimo duomenimis, transporto priemonės variklio dangčio pakėlimas 10 cm padidina mirtinų susidūrimų su pėsčiaisiais ir dviratininkais riziką net 30 proc.
Europos Parlamentas ir Taryba šį klausimą turėtų spręsti 2024 m. pradžioje. Prancūzija jau įgyvendino programą, kuria siekiama atgrasyti nuo sunkesnių transporto priemonių naudojimo, o Paryžiaus ir Liono miestai svarsto galimybę artimiausiais mėnesiais nustatyti didesnius stovėjimo mokesčius už didesnes ir sunkesnes transporto priemones.