Donaldui Trumpui priėmus sprendimą įvesti muitus importui iš Meksikos ir Kanados, automobilių pramonėje kilo sumaištis. Tarp labiausiai nukentėjusių bendrovių yra Europos automobilių milžinės „Volkswagen“ ir „Stellantis“, kurios, siekdamos aprūpinti JAV rinką, yra labai priklausomos nuo Meksikoje esančių gamyklų. Analitikų teigimu, dėl šių naujų tarifų bendrovės gali patirti milijardinius nuostolius, o tai kelia susirūpinimą dėl pramonės ateities.
„Volkswagen“ ir „Stellantis“ patiria didelį smūgį
Nuo D. Trumpo pranešimo „Volkswagen“ akcijos atpigo 5,6 %, o „Stellantis“ – dar labiau (6,8 %). Tai vieni didžiausių šių bendrovių vienos dienos nuostolių per pastaruosius metus. Tarifai grasina sutrikdyti tiekimo grandines ir gerokai padidinti gamybos sąnaudas, todėl automobilių gamintojai bus priversti arba padengti nuostolius, arba perkelti juos vartotojams per didesnes transporto priemonių kainas.
„Stellantis“ yra ypač pažeidžiama, nes bendrovė turi kelias gamyklas Meksikoje, kurios tiekia transporto priemones JAV rinkai. Banko „Stifel Bank“ analitikai apskaičiavo, kad dėl šių naujų muitų „Stellantis“ gali prarasti iki 16 mlrd. Tuo tarpu „Volkswagen“, kuri Meksikoje gamina tokius populiarius modelius kaip „Jetta“ ir „Tiguan“, gali patirti 8 mlrd. eurų nuostolių.
Pasaulinė automobilių pramonės krizė
D. Trumpo tarifų poveikis apima ne tik „Volkswagen“ ir „Stellantis“. JAV automobilių pramonė taip pat pajuto poveikį: „General Motors“ akcijos atpigo 5,2 %, „Ford“ – 3,3 %, o „Tesla“ – 4,7 %. Kol kas labiausiai nukentėjo pagrindinė automobilių dalių tiekėja „Aptiv“, kurios akcijos smuko net 8,9 %.
Naujieji tarifai nustatyti tuo metu, kai pasaulinės tiekimo grandinės vis dar atsigauna po COVID-19 pandemijos ir puslaidininkių trūkumo sukeltų sutrikimų. 2023 m. bendra automobilių importo iš Meksikos į JAV vertė siekė 129 mlrd. Tikimasi, kad bet kokios papildomos išlaidos dėl muitų padidins automobilių kainas Amerikos vartotojams, todėl transporto priemonės taps brangesnės ir mažiau prieinamos.
Didesnio prekybos karo rizika
Ekspertai įspėja, kad tai gali būti tik platesnio masto prekybos karo pradžia. D. Trumpas jau pranešė ketinantis įvesti „didelius“ muitus Europos Sąjungos produktams. Jei taip atsitiks, Europos akcijų rinkos gali patirti dar vieną smūgį, o didžiųjų automobilių pramonės įmonių akcijų kainos gali dar labiau sumažėti.
„Goldman Sachs“ apskaičiavo, kad jei šie tarifai galios ilgą laiką, jie gali 2-3 % sumažinti įmonių, įtrauktų į indeksą S&P 500, pajamas. Baimė dėl didėjančių sąnaudų ir sutrikusių tiekimo grandinių plinta visose pramonės šakose – nuo technologijų iki žemės ūkio.
Kanados ir Meksikos atsakomieji veiksmai
Trumpo sprendimas sulaukė greitos reakcijos. Meksikos prezidentė Klaudija Šeinbaum paskelbė apie planus taikyti atsakomuosius muitus Amerikos prekėms, o Kanada taip pat pagrasino imtis teisinių veiksmų pagal tarptautinius prekybos susitarimus. Su šia nauja politika susijęs neapibrėžtumas didina rinkos kintamumą, todėl investuotojai baiminasi tolesnio eskalavimo.
Kas toliau laukia automobilių pramonės?
Artimiausi keli mėnesiai automobilių gamintojams bus labai svarbūs. Jei D. Trumpo muitai liks galioti, tokios bendrovės kaip „Volkswagen“ ir „Stellantis“ turės ieškoti alternatyvių strategijų, pavyzdžiui, perkelti gamybą į JAV arba iš naujo derėtis dėl tiekimo grandinės sutarčių. Tačiau tokie žingsniai pareikalautų didžiulių finansinių išlaidų.
Keičiantis pasaulinės prekybos sąlygoms, tiek automobilių gamintojai, tiek vartotojai atidžiai stebės padėtį. Automobilių pramonė susiduria su vienu didžiausių pastarųjų metų iššūkių, o šios kovos dėl muitų tarifų rezultatas gali turėti ilgalaikių pasekmių gamintojams, investuotojams ir automobilių pirkėjams.