Elektromobilumas kelia daug iššūkių ir kliūčių. Šiuo metu daug kalbama apie tai, iš kur gausime elektros energijos ir kaip ateityje keisis elektros energijos kainos. Tyrimų šiuo klausimu rezultatai gali priversti susimąstyti.
Be abejo, dėl populiarėjančių elektromobilių jau dabar investuojama į įkrovimo infrastruktūrą ir susijusius elektros tinklus. Todėl plačiai paplitęs įsitikinimas, kad ateityje, kai keliuose bus daug elektromobilių, elektros energijos kainos šoktels į viršų.
Bet ar esame tikri? Remiantis keliais tyrimais apie elektromobilių plėtros poveikį elektros energijos sąnaudoms, dėl to nerimauti nereikėtų. Taip teigiama ne tik naujausiame tyrime, kurį atliko pelno nesiekianti organizacija Amerikos efektyvios energetikos ekonomikos taryba (ACEEE), bet ir ankstesniuose.
Ar sumažės elektros kainos?
Vienas tyrimas atliktas Kalifornijoje – didžiausioje JAV valstijoje. Jis buvo atliktas remiantis trijų didžiausių energetikos bendrovių duomenimis ir apėmė 2012-2021 m. laikotarpį.
Iš jos matyti, kad per šį laikotarpį elektromobiliai energetikos bendrovėms atnešė 1,7 mlrd. dolerių pelno. Kadangi Kalifornijoje tokios bendrovės į savo tarifus turi įtraukti perteklinį pelną, elektros energijos kaina sumažėjo.
Kitą tyrimą paskelbė konsultacinė įmonė „Synapse Energy Economics“. Jame nagrinėtas krovinių elektrifikavimo poveikis elektros energijos kainoms dviejose didžiausiose Niujorko valstijos energetikos teritorijose. Taip pat skaitykite: „Elektromobilių savininkai JK susiduria su sparčiai augančiais draudimo tarifais ir moka dvigubai daugiau nei VDV automobilių savininkai“.
Analizė parodė, kad būtinos susijusios investicijos 2023-2045 m. turėtų turėti neutralų arba teigiamą poveikį elektros energijos kainoms. Jei už elektrą automobiliams būtų taikomas mokestis už valandas, viršijančias mažiausius tarifus, energetikos paslaugų teikėjų pelnas ten padidėtų 820 mln. dolerių, o tai elektros kainas sumažintų „menkais centais“.
Pasirodo, kad šios įmonės gautų pelno ir kontroliuojamo apmokestinimo atveju. T. y. tomis valandomis, kai elektros energijos tarifai yra mažiausi. Taip pat skaitykite: „Vokiečiams jau atsibodo elektromobiliai ir hibridai. Jie grįžta prie benzino!“
Mažas skirtumas?
Priešingai, 2023 m. vasario mėn. Lawrence’o Berkeley nacionalinės laboratorijos atliktas tyrimas rodo, kad elektros energijos paplitimas JAV turės labai nedidelį poveikį elektros energijos tarifams. Tikimasi, kad jie padidės nuo 0,5% iki 1%. Viskas priklauso nuo elektromobilių plėtros krypties.
Ba, dar 2019 m. Matt Stanberry, „Advanced Energy Economy“ (energetikos pramonės prekybos asociacijos) vykdomasis direktorius, teigė, kad energetikos sistemos sąnaudos bus perskirstytos. Tai yra, paskirstytos didesniam energijos pardavimo kiekiui. O tai galėtų prisidėti prie mažesnių energijos kilovatvalandės kainų.
Elektros energijos kainos: V2G technologija
Tačiau minėtuose tyrimuose tikriausiai neatsižvelgta į tai, kad ateityje elektromobiliai taip pat bus naudojami tinklui stabilizuoti. Manoma, kad tai įvyks naudojant transporto priemonių ir tinklo (V2G) technologiją.
Jis leidžia keistis energija tarp automobilių ir tinklo. V2G pagrindas – idėja, kad elektros variklių akumuliatoriuose sukaupta energija turėtų būti tiek imama iš tinklo, tiek grąžinama į jį. Kaip kilo ši idėja?
Tyrimų duomenimis, net 90-95% elektra varomų transporto priemonių bet kuriuo metu ne važiuoja, o stovi. Dauguma jų taip pat yra prijungtos prie elektros tinklo. Tokiu būdu jie galėtų prireikus skolinti energiją tinklui, o tokių automobilių savininkai už tai mokėtų mažesnius tarifus.
Taip jie padėtų stabilizuoti tinklą, kai jam reikia daugiausiai energijos. Tai yra, piko valandomis.
Be to, artimiausiais metais mūsų laukia tikras žaliosios energijos bumas.