Keturių didžiausių pasaulio automobilių gamintojų – „Tesla“, „Volkswagen“, BYD ir „Stellantis“ – atžvilgiu pradėtas didelis tyrimas dėl įtarimų, kad jie klaidino vartotojus dėl savo elektromobilių realaus veikimo nuotolio.
Italijos konkurencijos ir rinkos institucijos (AGCM) teigimu, šie gamintojai, pateikdami neišsamią ir galimai klaidinančią informaciją apie savo elektromobilių nuvažiuojamą atstumą, galėjo imtis nesąžiningos verslo praktikos.
Kokie yra kaltinimai?
AGCM teigia, kad gamintojai savo Italijos interneto svetainėse aiškiai nurodo oficialų WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure – Pasaulinės suderintos lengvųjų transporto priemonių bandymų procedūros) diapazoną, tačiau neatskleidžia, kaip realūs veiksniai, tokie kaip temperatūra, vairavimo stilius ir reljefas, gali gerokai sumažinti šį diapazoną.
Be to, gamintojai kaltinami tinkamai neinformavę vartotojų apie akumuliatoriaus degradaciją laikui bėgant. Senstant akumuliatoriams, jų talpa mažėja, todėl mažėja bendras transporto priemonės nuvažiuojamas atstumas. Tai labai svarbus veiksnys elektromobilių pirkėjams, nes akumuliatorių keitimas brangiai kainuoja, o mažėjantis nuvažiuojamas atstumas gali turėti įtakos transporto priemonės perpardavimo vertei.
Valdžios institucijos vykdo reidus pas pagrindinius automobilių gamintojus
Italijos valdžios institucijos ėmėsi skubių veiksmų ir atliko kratas keturių gamintojų biuruose. Tai padaryta kilus susirūpinimui, kad vartotojai galėjo būti suklaidinti įsigydami elektrines transporto priemones ir taip galimai pažeisti vartotojų apsaugos įstatymai.
Nors „Tesla“ atsisakė komentuoti tyrimą, „Volkswagen“ ir „Stellantis“ patvirtino, kad bendradarbiauja su valdžios institucijomis:
- Stellantis“ atstovas spaudai: „Visapusiškai bendradarbiaujame su tyrimu ir pateikėme visą reikiamą informaciją valdžios institucijoms. Esame įsitikinę, kad mūsų praktika atitinka vartotojų apsaugos įstatymus.“
- „Volkswagen“ atstovas spaudai: „Palaikome tyrimą ir teikiame visus reikiamus duomenis, kad išsiaiškintume situaciją. Skaidrumas ir vartotojų pasitikėjimas yra mūsų svarbiausi prioritetai.“
BYD dar nepateikė viešo pareiškimo.
Kodėl šis tyrimas yra svarbus?
Tyrimas atkreipia dėmesį į didėjantį susirūpinimą dėl teiginių apie elektromobilių ridą tikslumo. Nors laboratoriniai bandymai yra standartizuotas būdas palyginti transporto priemones, realiomis sąlygomis rezultatai dažnai gerokai skiriasi.
Pavyzdžiui, esant žemai temperatūrai, elektromobiliai gali prarasti iki 30 % numatyto nuotolio, o važiuojant dideliu greičiu greitkeliuose gali smarkiai sumažėti akumuliatoriaus efektyvumas. Gamintojams aiškiai neatskleidus informacijos, vartotojai gali pirkti transporto priemones turėdami klaidingų lūkesčių.
Akumuliatorių degradacija – dar viena svarbi problema. Nors šiuolaikiniuose elektromobiliuose patobulintos akumuliatorių valdymo sistemos, dauguma ličio jonų akumuliatorių per metus praranda apie 2-3 % talpos, t. y. automobilis, kurio reklamoje nurodytas 400 km nuvažiuojamas atstumas, po kelerių metų naudojimo gali nuvažiuoti tik 350 km.
Ką turėtų daryti elektromobilių pirkėjai?
Norėdami išvengti netikėtumų, EV pirkėjai turėtų:
- Tinklalapiuose ir organizacijose, kuriose transporto priemonių bandymai atliekami ne laboratorinėmis sąlygomis, galima tiksliau įvertinti praktinį elektromobilio nuvažiuojamą atstumą.
- Suprasti akumuliatoriaus garantijas – Įvairūs gamintojai siūlo skirtingą apsaugos nuo akumuliatoriaus gedimo lygį, paprastai garantuodami, kad po 8 metų arba 160 000 km akumuliatorius išlaikys bent 70-80 % savo pradinės talpos.
- Jei gyvenate vietovėje, kurioje žiemos būna atšiaurios, arba dažnai važinėjate greitkeliais, tikėkitės, kad akumuliatoriaus veikimo nuotolis gerokai sumažės.
Ar tai gali lemti pokyčius visoje pramonėje?
Šis tyrimas gali tapti precedentu griežtesnėms taisyklėms, susijusioms su elektromobilių eksploatacinių savybių duomenų pateikimu vartotojams. Jei kaltinimai pasitvirtins, gali būti reikalaujama, kad gamintojai savo rinkodaros medžiagoje pateiktų papildomus atsakomybės apribojimus arba realaus ridos skaičiavimus.
Sparčiai pereinant prie elektrinio judumo, skaidrumas yra labai svarbus vartotojų pasitikėjimui didinti. Jei pirkėjai jausis suklaidinti, jie gali nesiryžti investuoti į elektromobilius ir taip sulėtinti perėjimą nuo iškastiniu kuru varomų transporto priemonių.
Ar pasitikite skelbiamu elektromobilių nuotoliu, ar manote, kad gamintojai turėtų skaidriau pateikti informaciją apie realias eksploatacines savybes? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!