Patrice’as Haettelis rašo, kad užuot laikę elektromobilius ir hibridinius automobilius konkuruojančiais sprendimais, turėtume pripažinti, kad jie papildo vienas kitą ir padeda spręsti skirtingas problemas.
Nepaisant to, ką manote apie frazę „klientas visada teisus“, ji yra labai teisinga: būtent klientai nustato vartojimo įpročius ir tendencijas. Niekur kitur šio fakto nereikia prisiminti labiau nei šiandieniniame automobilių sektoriuje.
Vyriausybėms ir automobilių gamintojams ieškant sprendimų, kaip išspręsti pasaulinį iššūkį – plačiu mastu sumažinti anglies dioksido išmetimą į aplinką, jie turi užtikrinti, kad vartotojams būtų siūlomos vartotojų poreikius atitinkančios galimybės. Nėra vieno universalaus požiūrio į tvarų judumą.
Pastaruosius kelerius metus Europoje pastebimas didelis elektrinių transporto priemonių (EV) diegimo augimas. Tačiau pastaruoju metu pastebėjome svarbią ir netikėtą tendenciją: vartotojai masiškai renkasi hibridinius automobilius.
Vien šių metų balandžio mėn. hibridinių automobilių paklausa išaugo net 33,1 proc., o HEV automobilių pardavimai padidėjo 33,1 proc. Tai visiškai aplenkė visas kitas transporto priemonių kategorijas, įskaitant elektromobilius, kurių pardavimai per tą patį laikotarpį išaugo 14,8%.
Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, 35,9 proc. balandžio mėn. Europoje įregistruotų naujų automobilių buvo hibridiniai elektromobiliai (HEV) arba iš tinklo įkraunami hibridiniai elektromobiliai (PHEV).
Priešingai, tik benzinu varomi automobiliai sudarė tik 36% pardavimų. Visa tai rodo, kad hibridiniai automobiliai tampa nauja standartine Europos vartotojų mobilumo galimybe.
Kuo paaiškinama tokia hibridinių transporto priemonių paklausa? Mano nuomone, tai susiję su kažkuo, kas giliai įsišakniję visų hibridinių transporto priemonių architektūroje: universalumu.
Geriausia iš abiejų pasaulių
Elektromobiliai neabejotinai yra ateities dalis. Jie vartotojams ir automobilių parkams siūlo tvarią, nulinės taršos transporto rūšį, skatinančią anglies dioksido išmetimo mažinimą. Šiuo metu jos yra idealus judumo sprendimas tankiai apgyvendintose ir urbanizuotose vietovėse.
Elektromobiliai idealiai tinka urbanizuotam pasauliui, nes miestų tankumas yra idealus pagrindas elektromobilių pagalbinei infrastruktūrai, pavyzdžiui, įkrovimo taškams ir prieigai prie tinklo.
85 proc. naujų elektromobilių parduodama Vakarų Europoje ir Kinijoje todėl, kad šių rinkų ekonominė geografija leidžia lengviau plėtoti elektromobilių infrastruktūrą, nes dauguma gyventojų gyvena dideliuose, gerai sujungtuose miestų regionuose.
Tačiau net ir Europoje didžioji žemyno dalis neturi tokios ekonominės geografijos. Daugelis europiečių gyvena kaimo vietovėse arba nuolat keliauja už tankiai apgyvendintų miestų centrų ribų.
Dar yra dirbančiųjų pirminiuose sektoriuose, kurie daugiausia veikia ne miestuose, pavyzdžiui, žemės ūkyje, kasyboje ir energetikoje.
Hibridiniai automobiliai europiečiams yra geriausias pasirinkimas: miestų teritorijose jie gali važinėti be taršos, o į darbą ar iš darbo gali patikimai vykti tose vietovėse, kur nėra įkrovimo infrastruktūros.
Hibridiniai automobiliai šiems europiečiams yra geriausias variantas iš abiejų pasaulių: miestų teritorijose jie gali važiuoti be taršos, o į darbą ar iš darbo gali patikimai vykti tose vietovėse, kur nėra įkrovimo infrastruktūros.
Šis pranašumas tampa akivaizdesnis pasauliniu lygmeniu. Kaimo vietovėse ir pasaulio pietuose visavertės elektromobilių infrastruktūros plėtros perspektyva yra tolima – reikalingos investicijos šiuo metu yra ekonomiškai neperspektyvios.
Todėl tokiuose regionuose kaip Pietų Amerika elektromobilių diegimas buvo menkas: iš 3,1 mln. 2023 m. ten parduotų naujų lengvųjų automobilių tik 90 000 buvo elektromobiliai. Šiuose regionuose hibridiniai automobiliai užtikrina tvarų, mažai taršų, integracinį ir atsakingą judumą, kad būtų galima užmegzti svarbius ekonominius ryšius.
Siekdami prisidėti prie pasaulinio anglies dioksido išmetimo mažinimo uždavinio, šie regionai ieško alternatyvių kuro sprendimų.
Pavyzdžiui, Brazilijoje daugiau kaip 80% parduodamų naujų transporto priemonių varomos bioetanoliu ir lanksčiaisiais degalais. Kitose rinkose degalų inovacijos tapo svarbiausia tvarumo planų dalimi, o Indijoje kitais metais bus įvestas naujas 20 proc. bioetanolio degalų standartas.
Ateities universalumas
Dėl hibridinių transporto priemonių universalumo jos sparčiai plinta Europoje ir už jos ribų. Hibridinės transporto priemonės nėra pasirinkimas tarp transporto priemonių su vidaus degimo varikliais ir elektromobilių, o alternatyva kelyje į anglies dvideginio išmetimo mažinimą, siūlanti sprendimus, atitinkančius pokyčių tempą ir paklausą regione.
Tvarių degalų inovacijos leidžia pasiekti, kad šių hibridinių transporto priemonių anglies dioksido pėdsakas per visą jų eksploatavimo laikotarpį beveik nesiskirtų nuo elektromobilių.
Kasmetinės investicijos į tokias degalų technologijas kaip e. degalai, biodegalai ir lankstieji degalai visame pasaulyje siekia 51 mlrd. dolerių (47,6 mlrd. eurų): visi šie projektai grindžiami vidaus degimo variklių (VDV) ir hibridinių transporto priemonių tolesniu naudojimu.
Europos pramonė ne tik plėtoja savo elektromobilių sektorių, bet ir laimi iš hibridinių transporto priemonių ir tvariųjų degalų naujovių.
Europa turi daug žinių ir talentų, kurie yra pagrindinis lyginamasis pranašumas gaminant vidaus degimo varikliais varomus ir hibridinius automobilius.
Tai apima pasaulinio lygio mokslinių tyrimų ekosistemą ir šimtus tūkstančių inžinierių bei technikų, turinčių dešimtmečių patirtį kuriant pasaulyje pirmaujančius vidaus degimo variklius.
Užuot laikę elektromobilius ir hibridinius automobilius konkuruojančiais sprendimais, turėtume pripažinti, kad jie yra vienas kitą papildantys skirtingų problemų sprendimai, padedantys mums pasiekti bendrą anglies dioksido išmetimo mažinimo tikslą.
Kartu jie gali sukurti naujus kelius į tvaresnę Europos ir planetos ateitį.