„Reuters” ir analitikų skaičiavimais, Norvegijos keliais važinėjančių baterijomis varomų elektromobilių (BEV) skaičius iki šių metų pabaigos arba 2025 m. pradžioje aplenks benzininius automobilius – tai pirmas toks atvejis bet kurioje šalyje.
Šį pokytį paskatino dosnios paskatos, kurias iš dalies suteikė didžiuliai Norvegijos naftos ir dujų ištekliai.
Vis dėlto analitikai mano, kad prireiks dar kelerių metų, kol BEV automobiliai viršys dyzelinių automobilių skaičių Norvegijoje.
5,5 mln. gyventojų turinti Šiaurės šalis siekia tapti pirmąja šalimi, kuri iki 2025 m. nutrauks naujų benzininių ir dyzelinių automobilių pardavimą. Devyni iš dešimties naujų automobilių, parduotų šių metų pradžioje, buvo BEV automobiliai.
Jei daugiau šalių paseks Norvegijos pavyzdžiu, pasaulinė naftos paklausa gali pasiekti aukščiausią tašką anksčiau, nei numatyta. Tarptautinė energetikos agentūra mano, kad šis pikas bus pasiektas iki 2030 m., o lengvieji automobiliai ir furgonai sudarys daugiau kaip 25 proc. visos naftos paklausos.
Tačiau Norvegijos perėjimas prie šios sistemos nebuvo pigus – šalis atleido BEV automobilius nuo mokesčių, taikomų automobiliams su vidaus degimo varikliais, ir investavo į viešuosius BEV įkrovimo įrenginius.
Kovo 15 d. Norvegijoje iš 2,9 mln. automobilių 24,3 proc. sudarė BEV automobiliai, palyginti su 26,9 proc. benzininių automobilių, rodo Norvegijos viešųjų kelių administracijos duomenys, su kuriais susipažino „Reuters”.
Tai reiškia, kad beveik 76 000 benzininių automobilių – gerokai mažiau nei pernai Norvegijoje parduotų 104 590 naujų BEV automobilių.
„Jei ši tendencija išliks ir per ateinančius 12 mėnesių, ir atsižvelgiant į tai, kad dabar benzininių automobilių pardavimai yra nežymūs, kitais metais BEV automobilių kelyje bus daugiau nei benzininių, ir greičiausiai dar iki šių metų pabaigos”, – sakė Robbie Andrew, klimato kaitos ekspertų grupės CICERO vyresnysis tyrėjas.
Kadangi Norvegijos keliais važinėja beveik 370 000 dyzelinių automobilių daugiau nei BEV, greičiausiai prireiks trejų ketverių metų, kad BEV automobiliai taip pat aplenktų dyzelinius automobilius, pridūrė Andrew.
Oslo analitinio centro „Zero” transporto tyrimų vadovė Ingvild Kilen Roerholt taip pat pastebėjo, kad, nepaisant neseniai sulėtėjusių pardavimų, šiais metais Norvegijoje BEV automobilių skaičius lenkia benzininių automobilių skaičių.
Praėjusiais metais Norvegijoje naujų BEV automobilių pardavimas sumažėjo maždaug ketvirtadaliu, nes didėjant palūkanų normoms ir vyriausybei sumažinus kai kurias mokesčių lengvatas naujų automobilių pardavimas apskritai sumažėjo.
Vis dėlto, Norvegijos kelių federacijos (OFV) duomenimis, sausio mėn. BEV dalis bendrame pardavimų kiekyje pasiekė rekordinį 92,1 % lygį.
Kovo mėn. ši dalis sudarė 89,3 %, o naujų automobilių pardavimai per metus sumažėjo 49,7 %, rodo naujausi OFV duomenys.
Praėjusiais metais centro kairiųjų vyriausybė panaikino pridėtinės vertės mokesčio lengvatą BEV automobiliams, kainuojantiems daugiau nei 500 000 Norvegijos kronų (46 700 JAV dolerių), todėl tokie modeliai kaip „Tesla X” ir „Audi e-tron” pabrango.
Vis dėlto dėl likusių mokesčių lengvatų BEV automobiliams 2023 m. valstybė turės sumokėti 43 mlrd. kronų, palyginti su 39,4 mlrd. kronų 2022 m., rodo biudžeto dokumentai.
Nepaisant pastarojo meto pardavimų nuosmukio, Roerholt teigė esanti „visiškai tikra”, kad šiais metais Norvegijoje bus parduota 76 000 naujų BEV automobilių.
Ji taip pat prognozavo, kad iki 2029 m. Norvegijoje BEV automobilių skaičius gali viršyti benzininių ir dyzelinių automobilių skaičių kartu sudėjus.
„Kad tai įvyktų, turime pasiekti tikslą, kad 2025 m. 100 proc. naujų automobilių būtų nulinės taršos”, – pridūrė ji.
Dėl išaugusio BEV populiarumo sumažėjo benzino ir dyzelino paklausa.
Remiantis Norvegijos statistikos tarnybos mėnesiniais duomenimis ir „Reuters” skaičiavimais, nuo 2021 m. Norvegijos degalinėse dyzelino ir variklinio benzino pardavimai sumažėjo maždaug 8 proc. Į šį skaičių neįtraukti dyzelino pardavimai sunkvežimių degalinėse.
„Tai vis dar didžiulė iškastinio kuro rinka. Pagrindinio nuosmukio dar nepastebėjome”, – „Reuters” sakė degalų mažmenininkų asociacijos „Drivkraft Norge” vadovė Kristin Bremer Nebben.
Iškastinio kuro paklausą iš dalies didina hibridinių automobilių, kuriuose akumuliatorius derinamas su vidaus degimo varikliu, varomu benzinu arba dyzelinu, pardavimai.
Kovo 15 d. Norvegijos keliais važinėjo beveik 340 000 hibridinių automobilių, daugiausia hibridiniai automobiliai su benzininiais varikliais, kurie sudarė 12 % viso automobilių parko, rodo Norvegijos viešųjų kelių administracijos duomenys.
Tačiau pastaraisiais metais hibridiniai automobiliai praranda rinkos dalį, nes vyriausybė panaikino lengvatas.
Norvegijos elektromobilių asociacija tikisi, kad šiais metais BEV automobiliai sudarys 95 % visų naujų automobilių pardavimų.