Elektromobilių gaisrai praktiškai niekada nelieka nepastebėti. Dėl to atrodo, kad jie dega itin dažnai. Tačiau kokia yra tikrovė? Duomenis šia tema ką tik paskelbė „Tesla“.
Be abejo, suvaldyti elektromobilio gaisrą yra tikras iššūkis. Kai jis kyla, būna itin intensyvus ir pavojingas. Ypač uždarose patalpose, kur ugniagesiai priversti laikytis specialių procedūrų.
Elektromobilio gaisro intensyvumą lemia jame naudojamos baterijos – dažniausiai ličio jonų baterijos – konstrukcija. Jei sugenda vienas iš sandariai sukrautų elementų, įvyksta reakcija, vadinama „terminiu pabėgimu“, todėl kiekvieno atskiro elemento šiluma perduodama kaimyniniams elementams. Svarbu, kad tai vyksta be deguonies.
Dėl to traukos akumuliatoriuje per kelias sekundes susidaro neįtikėtinai daug dujų ir šilumos. Dėl to gaisras labai greitai išplinta.
„Tesla“ surinkti duomenys apie elektromobilių gaisrus
Tačiau iš tiesų gaisrai elektromobiliuose kyla itin retai. Naujausioje „Tesla“ ataskaitoje, kurioje taip pat aptarti ir kitų markių automobiliai, teigiama, kad elektra varomi automobiliai dega iki 10 kartų rečiau nei vidaus degimo varikliu varomi automobiliai.
„Tesla“ tyrimą atliko remdamasi išorės ir vidaus šaltiniais. Todėl ji naudojosi ne tik policijos ar žiniasklaidos pranešimais, bet ir transporto priemonių telemetrija bei klientų aptarnavimo skyriaus informacija.
Kadangi kartais apie gaisrus pranešama praėjus keliems mėnesiams po jų kilimo, naujausi statistiniai duomenys apima 2022 m., o ne 2023 m. Be to, toks požiūris atitinka JAV Nacionalinės priešgaisrinės apsaugos asociacijos (NFPA) ataskaitas.
Kaip dažnai užsidega elektromobiliai?
Kaip dažnai įvyksta elektromobilio gaisras? Remiantis „Tesla“ surinktais pasauliniais duomenimis, 2012-2022 m. vienas elektromobilio gaisras kils vidutiniškai kas 210 mln. km!
Elono Musko valdomos bendrovės atstovai taip pat remiasi NFPA ir JAV transporto departamento duomenimis. Jų duomenimis, JAV vidutiniškai kas 29 mln. kilometrų įvyksta elektromobilio gaisras.
„Tesla“ pripažįsta, kad į jos statistiką taip pat įtraukti incidentai, kilę dėl pastatų, miškų gaisrų, padegimų ir kitų priežasčių, tiesiogiai nesusijusių su transporto priemone. Tuo tarpu NFPA ir JAV Transporto departamento duomenyse nurodomi tik tie gaisrai, kurie kilo ne dėl išorinių veiksnių.
Elektromobilių yra mažiau ir naujesnių
Nors „Tesla“ tyrimas rodo, kad elektromobiliai sudega retai, reikia nepamiršti, kad jų vis dar yra gerokai mažiau nei klasikinių vidaus degimo transporto priemonių. Be to, jų rida yra mažesnė ir jie dažniausiai yra nauji arba ne daugiau kaip kelerių metų senumo.
Tačiau jei transportuojant laivu kyla elektros gaisras, jo pasekmės gali būti apgailėtinos. Tai įrodė laivo „Felicity Ace“, kuriuo, be kita ko, buvo gabenami „Audi“, „Bentleys“, „Lamborghini“ ir „Porsche“, katastrofa.
Šiuo atveju gaisro kaltininku laikomas vienas iš laive esančių automobilių. Nepaisant 13 dienų trukusios gesinimo operacijos, galiausiai laivas pakrypo ant dešiniojo borto ir nuskendo. Tai įvyko 2022 m. kovo 1 d.
„Volkswagen“ grupė apskaičiavo, kad nuostoliai siekia apie 335 mln. dolerių.