Ilgus dešimtmečius tradicinis mechaninis rankinis stabdis buvo įprastas automobilių elementas. Traukiant svirtį buvo blokuojami galiniai ratai, kad vairuotojai galėtų saugiai pastatyti automobilį, o drąsuoliai – atlikti dramatiškus rankinio stabdžio posūkius. Tačiau šiuolaikinėse transporto priemonėse vis dažniau naudojami elektriniai rankiniai stabdžiai, todėl padėtis labai pasikeitė. Tačiau kas atsitinka, jei vairuodami įjungiate elektrinį rankinį stabdį? Paaiškinkime, kas tai yra.
Kaip veikia elektrinis rankinis stabdis
Kitaip nei klasikinis rankinis stabdys, elektrinis rankinis stabdys įjungiamas mygtuku. Priklausomai nuo automobilio modelio, ši sistema gali veikti skirtingais būdais. Kai kuriuose elektriniuose rankiniuose stabdžiuose vis dar naudojamas troselio mechanizmas, tačiau jie valdomi elektrine pavara. Kiti stabdymo jėgą veikia tiesiogiai per stabdžių suportų variklius arba aktyvuoja pagrindinę automobilio stabdžių sistemą per ABS/ESP bloką.
Viena iš pagrindinių elektrinių rankinių stabdžių saugos ypatybių – jie automatiškai įsijungia, kai transporto priemonė išjungiama, kad netyčia nepradėtų riedėti. Tačiau ar jie vis dar gali tarnauti kaip avariniai stabdžiai važiuojant?

Ar galima važiuojant naudoti elektrinį rankinį stabdį?
Priešingai paplitusiai nuomonei, vairuojant įjungtas elektrinis rankinis stabdys nebūtinai reiškia, kad iš karto prarandama kontrolė ar blokuojami ratai. Daugumoje šiuolaikinių automobilių elektriniai rankiniai stabdžiai yra skirti veikti kaip avarinio stabdymo sistemos, o ne kaip vairavimo įrankiai. Štai kas nutinka jį įjungus:
- Laipsniškas stabdymas – užuot akimirksniu užblokavus galinius ratus (kaip senesniuose mechaniniuose rankiniuose stabdžiuose), sistema stabdo kontroliuojama stabdymo jėga. Daugelyje transporto priemonių tai daroma per ABS sistemą, kad būtų užtikrintas stabilumas.
- Kai kurie šiuolaikiniai elektriniai rankiniai stabdžiai įjungia visus keturis, o ne tik galinius ratus, todėl stabdymas yra saugesnis ir labiau kontroliuojamas.
- Saugumo mechanizmai – daugelyje automobilių yra įmontuotos saugos funkcijos, apsaugančios nuo atsitiktinio įsijungimo. Jei akimirksniu paliesite mygtuką, gali nieko neįvykti. Tačiau paspaudus ilgiau, įsijungs avarinio stabdymo funkcija.
- Jokių posūkių su rankiniu stabdžiu – jei tikėjotės atlikti stilingą posūkį su rankiniu stabdžiu kaip veiksmo filmuose, jums nepasisekė. Dauguma naujų automobilių to neleidžia dėl integruotų stabilumo kontrolės sistemų.
Kaip elgtis ekstremaliose situacijose?
Viena iš svarbiausių elektrinio rankinio stabdžio funkcijų – avarinis stabdymas. Jei vairuotojas praranda sąmonę arba negali stabdyti, keleivis teoriškai gali paspausti ir palaikyti rankinio stabdžio mygtuką ir sulėtinti transporto priemonę. Tačiau sistemos reakcija skiriasi priklausomai nuo gamintojo ir modelio, todėl visada patartina patikrinti automobilio naudojimo instrukciją.
Ar tai reiškia, kad mechaniniai rankiniai stabdžiai yra pasenę?
Tradiciniai mechaniniai rankiniai stabdžiai vis dar sutinkami nebrangiuose modeliuose, tačiau jų vis mažėja. Elektriniai rankiniai stabdžiai pasižymi tokiais privalumais, kaip automatinis įjungimas, geresnis erdvės išnaudojimas ir geresnės saugos funkcijos. Tačiau kai kurie vairuotojai vis dar teikia pirmenybę rankinio rankinio stabdžio lietimui ir patikimumui, ypač šaltesnio klimato šalyse, kur elektrinės sistemos gali sugesti dėl užšalimo.
Išvada
Elektrinis rankinis stabdys pakeitė mūsų transporto priemonių stabdymo ir apsaugos būdus, tačiau kartu įdiegė ir naujus saugos mechanizmus. Skirtingai nei senoviniai rankiniai stabdžiai, šiuolaikiniai elektriniai stabdžiai neleidžia staigiai užblokuoti ratų ar smarkiai slysti, tačiau užtikrina saugesnę ir labiau kontroliuojamą avarinio stabdymo funkciją. Taigi, kai kitą kartą vairuosite automobilį su elektriniu rankiniu stabdžiu, prisiminkite, kad tai ne tik parkavimo priemonė – tai saugos priemonė.
Ką manote apie elektrinius rankinius stabdžius? Ar pirmenybę teikiate jiems, o ne tradiciniams mechaniniams? Pasidalykite savo mintimis žemiau esančiuose komentaruose!