Naujausi automobilių modeliai vis labiau panašėja į kompiuterius ant ratų – jutikliniai ekranai, virtualūs mygtukai ir daugybė įspėjimų apie galimus pavojus. Tačiau ar šios naujovės iš tiesų pagerina vairavimo patirtį? Nuo 2026 m. visuose naujuose Europos automobiliuose turės būti įrengta pažangi įspėjimo apie vairuotojo dėmesio atitraukimą sistema (ADDW), kuri stebi, kur žiūrite vairuodami. Vairuotojai jau dabar nėra patenkinti.
Kas yra ADDW ir kodėl jis erzina?
ADDW – tai naujos kartos sistema, sukurta tam, kad užtikrintų, jog vairuotojas nuolat žiūri į kelią. Ji veikia naudodama kameras ir dirbtinį intelektą, kuris analizuoja vairuotojo veido judesius. Jei per ilgai nukreipiate žvilgsnį į šalį – tarkime, žiūrite į multimedijos ekraną ar telefoną – sistema pradeda pypsėti ir ekrane rodo pranešimą: „Žiūrėkite į kelią!“
Kuo didesnis greitis, tuo trumpesnis laiko tarpas, per kurį ADDW įspės vairuotoją:
20–50 km/h – perspėjimas per 6 sek.
Virš 50 km/h – perspėjimas per 3,5 sek.
Praktiškai tai reiškia, kad jei bandote navigacijoje surasti adresą ar nustatyti temperatūrą automobilio salone, po kelių sekundžių jus pasitiks erzinantis garso signalas.
Automobilių technologijos kuria problemas, kurias vėliau pačios „sprendžia“
Ironiška, bet ADDW atsirado dėl problemos, kurią sukūrė pačios automobilių gamintojų inovacijos. Šiuolaikiniuose automobiliuose dauguma funkcijų perkelta į ekranus, kuriems valdyti reikia nukreipti žvilgsnį nuo kelio. Gamintojai nebesiūlo paprastų mygtukų ar fizinių valdiklių – viskas daroma per skaitmeninę sąsają. Taigi, iš pradžių jie įdiegė technologiją, kuri atitraukia dėmesį, o dabar prideda kitą sistemą, kuri baudžia už tai, kad ja naudojatės.
Ar ADDW galima išjungti?
Išjungti galima – bet ne visiems laikams. Pagal ES reikalavimus, ADDW privalo būti aktyvus kiekvieną kartą užvedant automobilį. Kai kurie gamintojai leidžia jį lengvai išjungti, pavyzdžiui, Renault suteikia tam atskirą mygtuką. Tačiau kituose automobiliuose, pavyzdžiui, Volkswagen, tam reikia vargintis su lietimui jautriu ekranu ir giliai paslėptais meniu nustatymais.
O ką daryti, jei nenorite, kad kamera jus stebėtų? Kai kurie vairuotojai jau dabar rado sprendimą – jie tiesiog užklijuoja kamerą lipnia juosta. Nors tai gali sukelti įspėjimus ar ekrane rodomus pranešimus, bent jau nėra erzinančio pypsėjimo.
Ne pirmas kartas, kai „privaloma naujovė“ kelia problemų
ADDW nėra pirmoji sistema, kuri turėjo palengvinti vairavimą, bet galiausiai tapo nepatogumu. Intelligent Speed Assistant (ISA), skirtas informuoti vairuotojus apie greičio ribojimus, dažnai veikia netiksliai. Jis gali remtis pasenusia navigacijos informacija arba neteisingai perskaityti kelio ženklus, todėl praneša apie 40 km/h greičio ribojimą greitkelyje. Dėl šios priežasties dauguma vairuotojų jį tiesiog išjungia kiekvieną kartą įsėdę į automobilį.
Ar ADDW taps dar vienu nepageidaujamu „patobulinimu“?
Kol kas vairuotojai susiduria su vis daugiau technologinių „pagalbininkų“, kurie dažnai sukelia daugiau problemų nei realios naudos. Ar ADDW tikrai pagerins saugumą, ar tik dar labiau erzins vairuotojus? O gal tai dar vienas žingsnis link visiškai automatizuotų automobilių, kuriuose vairuotojas nebeturės jokios laisvės?
Ką manote jūs? Ar ši nauja sistema iš tikrųjų pagerins eismo saugumą, ar tik sukels daugiau nepatogumų? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose!