Išsirinkti geriausią alyvą savo automobilio varikliui gali būti sudėtinga, nes yra daugybė variantų. Mūsų vadovas padės jums teisingai pasirinkti. Automobilių alyva daugeliui automobilių savininkų yra viena iš tų paslaptingų medžiagų. Jei nesate entuziastas, galbūt automobilio variklio dangtį atidarote tik tada, kai kažkas negerai – baigėsi plovimo skystis arba iš kažkur sklinda nerimą keliantys dūmai. Tačiau gerai sutepti automobilį yra vienas svarbiausių techninės priežiūros darbų, nes nepageidaujama trintis greitai judančiame variklyje paprastai lemia blogas, galimai brangiai kainuojančias naujienas.
Ekspertas apie automobilių alyvą
Pasak Jungtinės Karalystės tepalų asociacijos generalinio direktoriaus Davido Raito (David Wright), pažangios mechaninės technologijos šiuolaikiniuose automobiliuose reiškia, kad šiuolaikinės alyvos yra sudėtingesnės nei bet kada anksčiau.
Jis sako, kad griežtėjančios transporto priemonių išmetamųjų teršalų normos ir didėjantys vartotojų reikalavimai dėl našumo, kurio nekompromituoja pažangus degalų taupymas, reiškia, kad tepalų maišytojų ir pardavėjų pramonė turi neatsilikti nuo gamintojų reikalavimų, nes jie siekia didesnio efektyvumo.
\”Mažesni alyvos rezervuarai reiškia, kad visi kasmet sunaudojame mažiau alyvos, tačiau naudojama alyva turi dirbti dvigubai sunkiau\”, – sako Wrightas. „Automobilių gamintojai šiandien reikalauja plonesnės ir lengvesnės variklinės alyvos klampumo, kad mažesniame ir galingesniame variklyje būtų pasiektos geresnės degalų sąnaudos ir kartu sumažintas išmetamųjų teršalų kiekis.\”
Tai reiškia, kad kaip niekada svarbu pasirinkti tinkamą alyvą savo automobiliui. Jei neteisingai pasirinksite alyvą, nors iš karto neįvyks tokia nelaimė, kokia įvyktų į benzininį automobilį įpylus dyzelino, tačiau jūsų variklis pernelyg susidėvės.
\”Problemą pastebėsite ne iš karto. Tai ne tas pats, kas į automobilį pilti užterštus degalus\”, – sako M. Wrightas. „Tačiau per 32 000 kilometrų galite susidurti su rimtomis eksploatacinėmis problemomis.\”
Kaip išsirinkti alyvą pagal automobilį?
Kokios alyvos reikia, priklauso nuo variklio. Visuose naujuose automobiliuose būna nurodyta rekomenduojama alyvos klasė, kuri yra nurodyta naudojimo instrukcijoje, paprastai nurodomas ir rekomenduojamas gamintojas. Alyvos klasė bus nurodyta skaičiais, kuriuos skiria raidė „w\”, pavyzdžiui, 5w40.
\”Paprasčiau tariant, alyvos klampumas parodo jos pasipriešinimą tekėjimui tam tikroje temperatūroje\”, – aiškina Wrightas. „W“ kategorija, prieš kurią rašomas skaičius, rodo, kaip alyva teka esant žiemos temperatūrai, o paskutinis skaičius rodo tekėjimą esant vasaros temperatūrai.\”
Tačiau vien klampumo nepakanka, kad būtų galima nustatyti, kaip gerai alyva apsaugos jūsų variklį. Automobilių gamintojai, kurdami variklines alyvas, atlieka daugybę bandymų, kuriuos tvirtina Europos automobilių gamintojų asociacija, vadinama ACEA (organizacijos pavadinimo prancūzų kalba akronimas). ACEA nustato tikslius reikalavimus, būtinus įvairių tipų šiuolaikiniams varikliams. Specifikacijos, vadinamos ACEA alyvos seka, atnaujinamos kas ketverius metus, tačiau senesnėms transporto priemonėms jos galioja atgaline data.
\”Didelės investicijos į variklinių alyvų technologiją kainuoja šešiaženkles ar net septynženkles sumas už variklio bandymų rinkinį. Alyvų maišytojai, gamintojai ir prekybininkai turi būti tikri, kad jų parduodami tepalai yra tinkami tam tikram naudojimui\”, – sako M. Wrightas.
Kiekviena ACEA specifikacija žymima raide, po kurios eina skaičius, nurodantis alyvos klasę ir tos klasės kategoriją, pavyzdžiui, ACEA C3. Ši specifikacija bus nurodyta ant alyvos pakuotės, o automobilio gamintojo žinyne bus nurodyta, kokią alyvą turėtumėte rinktis.
Tačiau ką daryti, jei nerandate tiksliai rekomenduojamos alyvos? Wrightas sako, kad vairuotojai turėtų elgtis atsargiai, nes naudojant netinkamą alyvą galima sugadinti automobilio variklį.
Problema ta, kad alyvos pramonė pati save sertifikuoja. ACEA nustato specifikacijas, tačiau gamintojai patys turi užtikrinti, kad jų išleidžiami produktai jas atitinka. Techninė organizacija ATIAL kas kelerius metus tikrina savo narių gaminius, tačiau iš esmės pramonė pati save kontroliuoja. Yra žinoma, kad kai kurie mažiau žinomi alyvos tiekėjai ženklina savo gaminius tam tikros specifikacijos etiketėmis, tačiau jie neatitinka standartų.
Ar verta atkreipti dėmesį į pigesnę variklio alyvą?
\”Kartais rinka iškraipoma, jei į ją ateina mažiau geros reputacijos nauji rinkos dalyviai, parduodantys produktą už mažesnę nei kitų, geresnės reputacijos gamintojų, savikainą. Tuomet kyla klausimų.“
\”Jei kažkas atrodo per daug gerai, kad būtų tiesa, greičiausiai taip ir yra\”, – sako Wrightas. „Jei jums parduotuvėje pasiūlė naujausios specifikacijos visiškai sintetinę variklinę alyvą už 1 eurą už litrą, greičiausiai tai yra per daug gerai, kad būtų tiesa.\”
Siekdama kovoti su tokiais produktais ir tikrinti jų kokybę, UKLA pradėjo teikti tepalų specifikacijų tikrinimo paslaugą (angl. Verification of Lubricant Specifications, VLS). Kiekvienas gali pasiūlyti produktą, kurį ji galėtų patikrinti, ir, jei bus nustatyta, kad jis neatitinka reikalavimų, UKLA paprašys prekiautojo paskelbti karantiną arba atšaukti produktą iš rinkos, pakeisti jo etiketę ar sudėtį. Wrightas sako, kad nuo 2013 m., kai buvo pradėta taikyti VLS, ji padarė teigiamą poveikį parduodamų tepalų kokybei.
\”Manau, kad jau beveik pasiekėme\”, – sako jis. „Kai kurios naujesnės bendrovės parduoda keistus preparatus, kuriuos reikia ištirti, tačiau apskritai rinka yra gana palanki.\”
Priešingai, kai kurie gamintojai gamina aliejų, kuris viršija reikalaujamas specifikacijas.
\”Kai kurie gamintojai maišys pagal bazinę liniją, o kai kurie stengsis ją viršyti, kad sukurtų tam tikrą savo prekės ženklo kokybės poziciją\”, – aiškina Wrightas. „Paprastai tarptautinės, didžiosios bendrovės gamina dar geresnius nei specifikacijose nurodytus produktus. Taigi, jei alyvos specifikacijoje nurodyta, kad ji tarnaus 20 000 kilometrų, jos ją pagamins taip, kad ji tarnautų, pavyzdžiui, 25 000 kilometrų. Į formulę jie deda daugiau priedų, kad alyva ne tik nesusidėvėtų, bet ir padėtų apsaugoti variklį laikui bėgant.\”
Dažniausiai užduodami klausimai
Kaip skiriasi alyva?
Alyva būna skirtingo klampumo, žymima klasės numeriu, pvz., 5w40. Ji taip pat maišoma skirtingiems variklių tipams ir žymima ACEA specifikacija, pavyzdžiui, ACEA A1/B1.
Kokia alyva tinka kokiam automobiliui?
Automobilio gamintojo rekomenduojamas alyvos tipas bus nurodytas naudojimo instrukcijoje. Jame gali būti rekomenduojamas konkretus prekės ženklas, tačiau svarbu atkreipti dėmesį į alyvos rūšį ir ACEA specifikaciją.
Ar prekės ženklas turi reikšmės?
Jei alyvos markė ir ACEA specifikacija yra tinkama, viskas turėtų būti gerai. Tačiau Jungtinės Karalystės tepalų asociacijos atstovas Davidas Wrightas rekomenduoja rinktis patikimus gamintojus. Kai kurios įmonės maišys pažangesnes, brangesnes alyvas, kurios viršija ant pakuotės nurodytas specifikacijas.
O kaip dėl pigesnių prekės ženklų?
Vėlgi, jei markė ir ACEA specifikacijos yra teisingos, viskas turėtų būti gerai. Tačiau nustatyta, kad kai kurių naujesnių, ne tokių geros reputacijos rinkoje esančių prekės ženklų alyvos neatitinka deklaruojamų specifikacijų.
Kas atsitiks, jei naudosite netinkamą alyvą?
Naudojant netinkamą alyvą, mechaniniai variklio komponentai patiria pernelyg didelį krūvį. Blogai suteptos dalys greičiau dėvisi, todėl sutrumpėja variklio eksploatavimo laikas.
Kaip dažnai turėtumėte tikrinti alyvą?
Nėra nustatytos taisyklės. Tie, kurie daugiau važinėja, turėtų tikrinti dažniau. Davidas Wrightas siūlo visiems tikrinti savo automobilio alyvos lygį bent kartą per mėnesį.
Kaip dažnai turėtumėte keisti automobilio alyvą?
Tai skiriasi priklausomai nuo automobilio ir bus nurodyta automobilio naudojimo instrukcijoje.
Terminų žodynėlis
ACEA – Europos automobilių gamintojų asociacija. Organizacija, atstovaujanti Europos transporto priemonių gamintojams ir nustatanti šiuolaikinių tepalų reikalavimus. Įvairių rūšių alyvos specifikacijos ant pakuotės žymimos ACEA skaičiumi, pavyzdžiui, ACEA A1/B1.
ATIEL – Europos tepalų gamintojų ir pardavėjų pramonės asociacija. Akronimas kilęs iš prancūziškojo „Association Technique de l\’Industrie Européenne des Lubrifiants“ (\”Europos tepalų pramonės asociacija\”).
Klasė – variklinės alyvos klampumas, žymimas dviem skaičiais, kurie nurodo alyvos tekėjimą žiemos ir vasaros temperatūroje (pvz., 5w40). Kuo mažesni skaičiai, tuo klampumas yra mažesnis.
SAE – Automobilių inžinierių draugija. JAV įsikūrusi organizacija, nustatanti, kaip apibrėžti ir reguliuoti alyvos klampą.
UKLA – Jungtinės Karalystės tepalų asociacija. Organizacija, atstovaujanti Didžiosios Britanijos tepalų pramonės įmonėms.
VLS – tepalų specifikacijų tikrinimas. UKLA įsteigta ne pelno siekianti tarnyba, tirianti skundus dėl tepalų specifikacijų neatitikimo.