Automobilis su suskystintų dujų sistema (SND) sistema vis dar labai pageidaujamas naudotų automobilių rinkoje. Štai 10 dalykų, kuriuos turite žinoti prieš pirkdami naudotą automobilį su SND sistema.
Autodujų (SND) transporto priemonės yra tokios populiarios ne veltui. Nors jų sąnaudos šiek tiek didesnės (paprastai 1-2 l/100 km), dujos yra daug pigesni degalai, o tai reiškia, kad galima sutaupyti nemažai lėšų, palyginti su transporto priemonėmis, naudojančiomis tik benziną. Suskystintų dujų automobilius galima eksploatuoti netgi pigiau nei dyzelinius automobilius, kurie varomi brangiu dyzelinu. Potencialūs pirkėjai dažniausiai ieško automobilių su jau sumontuota suskystintų dujų sistema. Reikėtų nepamiršti, kad dauguma automobilių neturi gamyklinės suskystintųjų dujų sistemos, o ją įrengia išorinis autoservisas. Dėl to po kelerių metų gali atsirasti neplanuotų išlaidų.
Į ką turėtume atkreipti dėmesį rinkdamiesi naudotą automobilį su suskystintomis naftos dujomis?
Be to, kad kartais iš gatavos įrangos surenkant visą įrenginį galima daug ko norėti, problemų dažniausiai kyla dėl panaudotų nekokybiškų dalių. Toks taupymas gali turėti lemtingų pasekmių. Pavyzdžiui, įrenginyje naudojamos pigios žarnos labai greitai išblunka ir praranda sandarumą. Dėl to, kad suskystintų dujų sistema „įjungta“ į aušinimo sistemos grandinę, gali perkaisti variklis arba sudegti galvutės tarpiklis.
Vėlesnė operacija – kitas klausimas. Suskystintų naftos dujų sistemos įrengimas nereiškia, kad jos visiškai nereikia prižiūrėti. Be kita ko, reikia reguliuoti vožtuvus ir reguliariai keisti dujų filtrus, kurių nepaisymas gali sukelti mišinio išsekimą, t. y. degimo temperatūros padidėjimą. Tai žingsnis link tokių rimtų gedimų, kaip sudegęs stūmoklis ar įtrūkusi cilindro galvutė. Sistemą taip pat reikia sistemingai prižiūrėti ir keisti jautriausias sudedamąsias dalis (pavyzdžiui, gumines žarnas ir filtrus), taip pat tikrinti reguliavimo laiką ir atlikti apžiūras.
Kaip matote, dalį degalams sutaupytų pinigų reikės išleisti suskystintų naftos dujų sistemai prižiūrėti arba su ja susijusiems gedimams šalinti. Toliau apžvelgiame, kokie gedimai gali būti susiję su automobilio, kuriame naudojamos suskystintos naftos dujos, eksploatavimu.
Išdegę vožtuvai ir vožtuvų lizdai
Automobilyje, kuriame sumontuota dujų įranga, vožtuvai veikia sudėtingesnėmis sąlygomis (aukštesnėje temperatūroje, be to, dėl dujinės degalų būsenos jie blogiau aušinami). Dėl to susidėvi ir vožtuvų lizdų medžiaga. Tai pasireiškia sumažėjusiu našumu ir sunkumais užvedant variklį. Remontas yra brangus, nes reikia išmontuoti galvutę. Vožtuvai šlifuojami, o lizdai frezuojami. Kaina: apie 350 eurų. Prieš gedimą verta investuoti į vožtuvų tepimą, kai įrengiama sistema, kuri vožtuvus padengia specialiu preparatu (lubrifikatoriumi), užtikrinančiu papildomą apsaugą.
Įtrūkusi galva dėl perkaitimo
Tai jau itin didelio aplaidumo rezultatas. Dėl neteisingo įrengimo nesuderinimo galvutė perkaista ir galiausiai lūžta ties tilteliu tarp vožtuvų. Iš viso už galvutės pakeitimą naudota sumokėsime apie 500 eurų, nors kai kuriuose modernesniuose varikliuose (pvz., 2.0 TFSI) tiek gali kainuoti ir pati galvutė.
Nesandarios aušinimo žarnos
Abejotinos kokybės guminėse žarnose atsiranda nesandarumų, pro kuriuos išteka aušinimo skystis. Ši problema yra masinė, todėl įsigijus automobilį su suskystintomis naftos dujomis geriau jas iš karto pakeisti, nežiūrint į kainą. Be to, aušinimo sistemą reikia išvėdinti, už tai sumokėsite apie 50 eurų.
Įtrūkęs plastikinis įsiurbimo kolektorius
Plastikinė dalis yra per daug trapi ir neatlaiko nuoseklių dujų dozių, todėl tinka tik nuosekliam montavimui. Kolektorius galima pakeisti naudotais (nuo 30 eurų), darbo sąnaudos tokios pat, nes paprastai prie jų sunku prieiti.
Nesandarūs dujų vamzdžiai ir suskystintų dujų kvapas salone
Kaip ir vandentiekio vamzdžiai, dujų tiekimo vamzdžiai taip pat gali būti nesandarūs. Dėl to automobilio salone jaučiamas dujų kvapas. Juos pakeisti yra pigu ir nesudėtinga (15-30 eurų), todėl neverta taupyti.
Sumažėjęs degalų siurblio efektyvumas
Važiuojant „ant benzino“ geriau, kad bake būtų ir šiek tiek benzino – kai benzino mažai, degalų siurblys įsiurbia priemaišų ir blogai aušina. Tai pasireiškia prastesnėmis automobilio eksploatacinėmis savybėmis. Firminis siurblys kainuoja apie 100 eurų, jo keitimas – tris kartus mažiau.
Sudėtinga prieiga prie variklio skyriaus
Tai priklauso nuo montavimo dirbtuvių. Kartais jos sudedamosios dalys riboja prieigą prie variklio dalių, todėl net ir paprastos užduotys (pvz., alyvos filtro keitimas) gali sukelti problemų. Tokiu atveju patartina kreiptis į patyrusį dujų montuotoją, kuris atitinkamai permontuos sistemą. Paprastai jis tai padarys už maždaug 50 eurų.
Perdegusi galvos tarpinė
Tai pasitaiko gana dažnai ir gali būti susiję su viso variklio perkaitimu. Jei iš išmetimo vamzdžio kyla garai ir verda aušinimo skystis, turime ruoštis keitimui. Tam reikia išardyti visą galvutę, o suplanavus ši paslauga kainuoja apie 200 eurų.
Sunku diagnozuoti automobilio gedimus
Kai kurie autoservisai atvirai atsisako remontuoti automobilius su suskystintų dujų sistemomis, nes dėl netinkamo jų įrengimo gali būti sunku nustatyti automobilio diagnozę. Tuomet reikia ieškoti mechaniko, kuris taip pat išmano apie suskystintų naftos dujų sistemų veikimą ir aptarnavimą.
Nenumatytos papildomos išlaidos
Įrengus dujas sutaupoma degalų, tačiau vėlesnė jų eksploatacija reikalauja papildomų išlaidų. Po 10 metų reikia tikrinti dujų baką, o kraštutiniais atvejais – net ir keisti dujų purkštukus. Taip pat reikia prižiūrėti ir reguliariai tikrinti instaliaciją, tikrinti vožtuvus ir kitus daugiau ar mažiau svarbius elementus (žarnas, dujų filtrus).