Vairuotojai nerimauja dėl juodųjų dėžučių automobilyje. Taigi ar yra būdas, kaip jie galėtų lengvai patikrinti, ar jų transporto priemonėje yra įrenginys? Vienas būdas yra, ir jis pasirodė esąs patikimas.
Nuo 2024 m. liepos 7 d. kiekviename naujame automobilyje, parduodamame Europos prekybos salonuose, turi būti įrengta juodoji dėžė arba de facto EDR registratorius. Tai naujas saugos reikalavimas. Vairuotojai bijo šių prietaisų. Taigi ar yra koks nors būdas tiksliai žinoti, kad dėžutė yra automobilyje? Yra. Tai suteikia 100 proc. tikrumą.
Kaip patikrinti, ar automobilyje yra juodoji dėžė?
Vairuotojas turi atlikti paprastą operaciją. Jam tereikia paimti į rankas transporto priemonės registracijos liudijimą ir patikrinti jos pirmosios registracijos ES datą. Jei ji dokumente nurodyta ne vėlesnė kaip 2024 m. liepos 7 d. ir, be to, transporto priemonė yra iš Europos platinimo, juodąją dėžę gamintojas „įmontavo“ į automobilio konstrukciją 200 proc. Nors prietaisas gali būti naudojamas ir anksčiau įregistruotose transporto priemonėse. Kalbame apie visus tuos automobilius, kuriems pakartotinis patvirtinimas buvo atliktas po 2022 m. liepos 6 d.
Ką reiškia pakartotinis patvirtinimas? Kalbame apie naujos kartos arba faceliftus, kurie ES parduodami nuo 2022 m. liepos 6 d. Tokie automobiliai taip pat turi juodąją dėžę. Įdomu pažymėti, kad, pavyzdžiui, sunkvežimiams ir autobusams ši prievolė įsigalios tik 2026 m. sausio 7 d.
Ar juodosios dėžės šnipinės vairuotojus?
Skaitydami apie juodąsias dėžes, vairuotojai baiminasi, kad šie prietaisai, pavyzdžiui, fiksuos pažeidimus ir apie juos praneš policijai arba leis tiksliai sekti transporto priemones. Tačiau šiuose teiginiuose nėra daug tiesos. Europos Sąjunga nustato reikalavimą juos naudoti kitais tikslais. Tai – padėti išsiaiškinti konkretaus eismo įvykio priežastis. Pagal duomenis, nuskaitytus iš paskutinių vairavimo minučių prieš įvykį, galima spręsti apie vairuotojo kaltę ar nekaltumą. Be to, ši informacija taps tam tikra statistika. Ji padės geriau suprasti bendrą eismo įvykių tipologiją.
Tačiau šiuo požiūriu svarbiausia, kad pagal Europos taisykles juodosios dėžės turi būti sukonstruotos taip, kad duomenis iš jų būtų galima nuskaityti tik tada, kai jos išimtos iš automobilio. Juodoji dėžė nepalaiko ryšio su išoriniu pasauliu per OBD jungtį arba belaidžiu ryšiu. Todėl ji negali automatiškai pranešti apie vairuotojus. Tai vienas dalykas. Antra, į EDR panašūs prietaisai visai nėra moto naujiena. Duomenys apie konkrečių saugos sistemų naudojimą vairuotojo atmintyje buvo saugomi ir anksčiau. Ir niekas iš to nedarė tragedijos.
Juodoji dėžutė atlieka vieną veiksmą. EDR paprasčiausiai standartizuoja transporto priemonių eismo įvykių duomenų registravimo ir saugojimo taisykles. Kad jie būtų prieinami, kai jų reikia, ir apsaugoti nuo neteisėtos prieigos.
Kokius duomenis renka automobilyje esančios juodosios dėžės?
Juodosioms dėžėms keliama labai atsakinga užduotis. Todėl būtų gerai žinoti, kokią konkrečią informaciją prietaisas kaupia savo atmintyje. Skaitykite daugiau kokius duomenis įrašo apie eismo įvykį juodoji dėžė: „Juodoji dėžė automobilyje. EDR sistema. Nuo liepos 7 d. niekas nebebus nuslėpta“.