Variklis yra vienas brangiausių transporto priemonės komponentų. Kiekvienas vairuotojas turėtų nepamiršti, kad paprastomis priemonėmis galima gerokai pailginti variklio tarnavimo laiką ir sutaupyti dideles pinigų sumas.
Vienas iš svarbiausių automobilio komponentų yra variklis. Didelio variklio defekto remontas gali kainuoti labai brangiai. Pakeitus sugedusį variklį naudotu, problema ne visada išsprendžiama. Niekada negalima garantuoti, kokios būklės bus naudotas agregatas ir kiek laiko jis tarnaus. Be to, montuojant naudotą variklį paprastai tenka investuoti į techninę priežiūrą – keisti dirželius, žvakes, alyvą, kartais – paskirstymo mechanizmą ir riebokšlius. Dėl viso to susidaro išlaidų.
Tinkama automobilio variklio priežiūra yra labai svarbi jo veikimui, ilgaamžiškumui ir bendram efektyvumui. Rūpindamiesi savo varikliu, rūpinatės ir savo pinigine. Pateikiame keletą patikrintų būdų, kaip prailginti variklio tarnavimo laiką.
Atsargus elgesys su šaltu varikliu
Prieš pasiekdami darbinę temperatūrą, su varikliu elkitės atsargiai. Tai reiškia ne tik kuo mažesnes apsukas, bet ir lengvą gazo paspaudimą – mažos apsukos ir stiprus gazo paspaudimas taip pat apkrauna variklį. Todėl reikia vengti perkrovų ir leisti varikliui įšilti palaipsniui. Taip pat kenksminga yra aukšta alyvos temperatūra, kurią ji pasiekia, ypač ilgai važiuojant greitkeliu giliai nuspaudus gazą arba velkant sunkias priekabas. Tai verta turėti omenyje. Deja, daugelyje automobilių nėra alyvos temperatūros matuoklio. Taip pat skaitykite: „Variklio šildymas žiemą stovint – tema, kuri kaitina vairuotojus šaltuoju metų laikotarpiu“.
Dažnas alyvos lygio tikrinimas
Alyvos lygio tikrinimas nėra sudėtingas ar daug išteklių reikalaujantis veiksmas. Todėl verta nepamiršti patikrinti alyvos lygį – geriausia kas 1-2 savaites, kuri ne tik tepa, bet ir aušina variklį. Kai alyvos lygis ant matuoklio pasiekia minimalų lygį, dažnai tai reiškia, kad, palyginti su maksimaliu lygiu, netenkama vieno litro alyvos. Verta palaikyti alyvos lygį viršutinėje leistino lygio pusėje. Be alyvos lygio sumažėjimo, galimas ir alyvos lygio pakilimas. Tai taip pat nepalankus reiškinys, nes alyva praskiedžiama į variklį patekusiu benzinu arba dyzelinu. Aptikus alyvos lygio padidėjimą, būtina nedelsiant pakeisti alyvą ir išsiaiškinti, kas sukėlė šį reiškinį.
Reguliarus variklio alyvos keitimas
Reguliarus alyvos keitimas yra svarbiausias veiksnys, kad variklis būtų geros būklės. Alyva tepa, aušina ir valo variklį. Alyvą galima keisti pagal gamintojo rekomendacijas. Tačiau tai ne visada yra naudinga. Jei alyvą rekomenduojama keisti kas 20-40 000 km, o automobiliu daugiausia važinėjama mieste, geriau šį intervalą gerokai sutrumpinti. Naudingiau varikliui keisti alyvą kas 10-20 000 km.
Reguliarus filtro keitimas
Alyvos filtras iš alyvos pašalina teršalus, todėl norint, kad alyva būtų švari, svarbu reguliariai keisti filtrą kartu su alyva. Be to, verta investuoti į geros kokybės pakaitinį arba originalų. Pigių pakaitalų naudojimas yra taupymo priemonė, kuri gali būti pražūtinga varikliui. Lygiai tą patį galima pasakyti apie oro ir degalų filtrus. Juos verta keisti ir naudoti firminius gaminius.
Uždegimo žvakių tikrinimas ir keitimas
Uždegimo žvakės išvaizda daug ką pasako apie degimo procesą. Todėl verta paprašyti mechaniko apžiūrėti uždegimo žvakes ir nepamiršti jų reguliariai keisti – ne rečiau kaip kas kiek laiko rekomenduoja gamintojas. Paprastai tai būna nurodyta nuvažiuotais kilometrais arba metais. Verta to laikytis. Ilgą laiką nekeista uždegimo žvakė gali ne tik perdegti ar sutrūkti, bet ir užkepti galvutėje. Vėliau pakeisti žvakę tampa sudėtinga arba ji gali nulūžti – žvakės išėmimas sukelia nemažai išlaidų. Pirkdami uždegimo žvakes, investuokite į originalias uždegimo žvakes arba firminius pakaitalus. Rinkoje netrūksta falsifikuotų uždegimo žvakių, o joms sulūžus ar kam nors iškritus, variklį gali tekti kapitališkai remontuoti ar net keisti.
Variklio skyriaus vamzdynų ir žarnų tikrinimas
Variklio skyriuje yra daug laidų ir žarnų. Vienomis jų teka elektra, kitomis – skysčiai, netrūksta ir oro ar vakuumo linijų. Kiekviena jų atlieka svarbią funkciją, o jos pažeidimas gali sukelti rimtų problemų. Užtenka paminėti vakuumines žarnas, kuriomis galima valdyti EGR, kintamo ilgio įsiurbimo sistemos arba turbokompresoriaus veikimą. Perplėštos ar užsikimšusios žarnos reiškia netinkamai veikiančius komponentus, o tai gali pakenkti varikliui (pvz., dėl nekontroliuojamai padidėjusio slėgio).
Tinkamas variklio plovimas
Daugelis vairuotojų bijo plauti variklį. Tuo tarpu verta pasinaudoti šia paslauga. Švarus variklis geriau atiduoda šilumą, be to, daug lengviau rasti eksploatacinių skysčių nuotėkius. Tai svarbu, nes alyvos garai yra kancerogeniški, o jei nutekėjusi alyva įmirko į garso izoliacinius kilimėlius prie išmetimo vamzdžio, tai gali sukelti net automobilio gaisrą.
Savalaikis dirželių ir/arba grandinės keitimas
Diržas turi tam tikrą tarnavimo laiką. Jį reikia pakeisti, kol nepasiekta leistina rida arba amžius. Kai kuriuose modeliuose gali būti tikslinga net sutrumpinti intervalus. Daugiau nei 200 000 km diržui yra gana daug, be to, ant kortos pastatytas visas variklis (nutrūkęs diržas jį sunaikins). Grandinė taip pat nėra amžina. Todėl verta paprašyti mechaniko periodiškai patikrinti jos būklę. Daugelyje šiuolaikinių automobilių grandinę gali tekti keisti nuo 80 000 iki 200 000 km.
Purkštukų tikrinimas ir keitimas
Tiek benzininių, tiek dyzelinių variklių purkštukai ilgainiui susidėvi. Verta stebėti jų būklę. Elektroninė diagnostika gali suteikti pagrindinę informaciją. Sugedę, per daug apkrauti purkštukai gali sugadinti tiek dyzelinius, tiek benzininius variklius. Pirmuosiuose jie padidina degimo temperatūrą, antruosiuose – nuplauna alyvos plėvelę ir praskiedžia tepalą (degalų perteklius cilindrų sienelėmis patenka į alyvos karterį). Dėl purkštukų nusidėvėjimo taip pat netolygiai dirba variklis, todėl, be kita ko, sutrumpėja dvigubos masės smagračio tarnavimo laikas.
Aušinimo skysčio lygio tikrinimas ir keitimas
Variklio viduje cirkuliuoja keli litrai aušinimo skysčio, kuris ne tik pašalina šilumą, bet ir apsaugo komponentus nuo korozijos ar apnašų susidarymo. Todėl variklio būklei labai svarbu pasirūpinti aušinimo skysčio lygiu ir jį pakeisti – ne vėliau kaip kartą per kelerius metus (paprastai 5), nes būtent tokį laikotarpį skysčio gamintojai deklaruoja jo pagrindinių komponentų (įskaitant antikorozinius komponentus) tarnavimo laiką.