Daugeliui vairuotojų kyla klausimas, kas kiek laiko reikia keisti tepalus. Gali atrodyti, kad atsakymas į šį klausimą yra paprastas ir aiškus: „Kaip rekomenduoja gamintojas“. Deja, tai ne visada yra naudingiausias ir sveikiausias variantas mūsų automobiliui.
Šiandien automobilių gamintojai rekomenduoja daug ilgesnius alyvos keitimo intervalus nei vos prieš dešimtmetį. Teoriškai tai suprantama, nes tiek automobilių komponentai, tiek jiems skirti tepalai skiriasi nuo anksčiau naudotų. Ar todėl galime sau leisti keisti alyvą rečiau, taip sutaupydami laiko ir pinigų? Atsakymas į šį klausimą nėra vienareikšmis.
Transporto priemonės savininko vadove pateikta informacija apie ridą, po kurios reikėtų keisti alyvą, yra tik nuoroda į didžiausią vertę, kurios nereikėtų viršyti, jei norime išlaikyti automobilio garantiją. Tai yra didžiausia vertė, apskaičiuota optimaliomis laboratorinėmis eksploatavimo sąlygomis. Deja, realios mūsų automobilio eksploatavimo sąlygos paprastai gerokai skiriasi nuo laboratorinių.
Norėdami geriau tai iliustruoti, palyginkime 15 000 km, nuvažiuotų miesto spūstyse, ir tą pačią ridą, nuvažiuotą tolimose kelionėse. Pirmuoju atveju variklio darbo valandų skaičius bus daug didesnis nei antruoju, o tai neabejotinai turės įtakos tepalo sąnaudoms. Todėl, norėdami užtikrinti optimalų komponentų tepimą, turėtume daryti prielaidą, kad kiekvienu iš šių atvejų bus taikomi skirtingi tepalo keitimo scenarijai.
Daugelis gamintojų aiškiai nurodo, kad alyvos keitimą reikėtų paankstinti, jei eksploatacija sudėtinga, pavyzdžiui, važiuojant greitkeliu dideliu greičiu, spūstyse ar traukiant priekabą.
Daugelyje šiuolaikinių automobilių yra sistemų, kurios stebi, kaip eksploatuojama transporto priemonė ir kaip tai veikia alyvos būklę. Pagal eksploatavimo sąlygas kompiuteris gali įvertinti, ar alyva jau tinkama keisti, ir informuoti mus apie būtinybę apsilankyti autoservise. Jei eksploatacijos sąlygos buvo sudėtingos, toks pranešimas borto kompiuterio ekrane gali pasirodyti gerokai anksčiau nei gamintojo rekomenduojamas intervalas. Tokiu atveju geriausias sprendimas – kuo greičiau pakeisti alyvą.
Deja, alyvos kokybės stebėjimo ir vairuotojo informavimo apie apsilankymą servise sistemos dar nėra standartinės rinkoje. Tai prieštarauja gamintojų rekomenduojamiems ilgiems alyvos keitimo intervalams. Praktikoje daugelis nežinančių naudotojų, nuvažiavę 30 000 km sudėtingomis sąlygomis su ta pačia alyva, apsilanko servise, kaip rekomenduojama instrukcijose. Toks elgesys ilgainiui gali neigiamai paveikti sudedamųjų dalių, kurioms reikia tinkamo tepimo, būklę.
Taigi kodėl tokios didelės vertės, jei 30 000 km be alyvos keitimo daugeliu atvejų varikliui naudos neduoda? Atsakymas paprastas – tai susiję su ekologija ir ekonomija. Mažesnis alyvos keitimo skaičius reiškia mažesnę taršą, taigi ir galimybę gamintojams pasigirti, kad rūpinasi aplinka, taip pat mažesnes transporto priemonės eksploatavimo išlaidas, skatinančias klientus.
Padidinus intervalą nuo 15 iki 30 000 km, reikia dvigubai mažiau apsilankymų servise. Žvelgiant iš individualaus naudotojo perspektyvos, tai nėra labai svarbu, tačiau automobilių parkams, kurie atsižvelgia į visas transporto priemonės sąnaudas, tai gali turėti įtakos sprendimui pasirinkti konkretų modelį.
Taigi, jei norime, galime dažniau keisti alyvą?
Žinoma, kad taip. Jei norite, kad jūsų automobilis būtų geros būklės ir juo važinėtumėte kuo ilgiau, verta sutrumpinti gamintojo rekomenduojamus intervalus. Dar neteko sutikti nė vieno įgaliotojo remontininko, kuris prieštarautų tokiam požiūriui. Pirma, daugeliui autoservisų tai reiškia, kad jie dažniau uždirba. Antra, dauguma mechanikų sutinka, kad alyvos keitimas kas 10 000-15 000 km vietoj rekomenduojamų 20 000-30 000 km yra naudingas varikliui ir gali padėti išvengti didesnių išlaidų ateityje.