Prasidėjus žiemai, kaitinimo žvakių problemos dažnai tampa aktualia tema, ypač tarp dyzelinių variklių naudotojų. Nors daugelis žino, kad kaitinimo žvakės padeda užvesti šaltą variklį, kitos esminės jų funkcijos šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose daugeliui lieka paslaptis. Šiame vadove šios paslaptys atskleidžiamos ir nagrinėjamos kaitinimo žvakių keitimo subtilybės, kartu atskleidžiant jų svarbą.
Kodėl variklių kaitinimo žvakės yra būtinos?
Šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose kaitinimo žvakės atlieka daug daugiau funkcijų, nei tik padeda užvesti variklį šaltuoju metų laiku. Jos:
- Pagalba vykdant išmetamųjų teršalų kontrolę: Kaitinimo žvakės, kaitindamos degimo kamerą, mažina išmetamųjų teršalų kiekį šaltuoju variklio etapu.
- Palengvinti DPF veikimą: Pažangios kaitinimo žvakės padeda regeneruoti dyzelino kietųjų dalelių filtrus (DPF).
- Pateikite variklio duomenis: Kai kuriuose modeliuose yra slėgio jutikliai, kurie perduoda svarbius duomenis variklio valdymo blokui (ECU) ir taip optimizuoja variklio veikimą bei išmetamųjų teršalų kiekį.
Sugedusių kaitinimo žvakių požymiai
Šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai yra gana tvirti ir gali įsijungti net ir esant vienai ar kelioms sugedusioms kaitinimo žvakėms. Tačiau gedimo požymiai yra šie:
- Netolygi tuščiąja eiga arba netinkamas variklio užsidegimas.
- Didesnės degalų sąnaudos.
- Per didelis išmetamųjų dujų dūmingumas.
- Įspėjamosios lemputės prietaisų skydelyje.
- Sunkumai regeneruojant DPF filtrą.
Kada ir kodėl sugenda kaitinimo žvakės?
Kaitinimo žvakės veikiamos ekstremaliomis sąlygomis, įskaitant aukštesnę nei 1000 °C temperatūrą ir suodžių bei anglies nuosėdų kaupimąsi. Jų tarnavimo laikas paprastai būna nuo 120000 iki 180000 km, tačiau netinkama variklio priežiūra arba nepalankios sąlygos gali jį sutrumpinti. Patartina reguliariai tikrinti kas 70000-100000 km.
Kaitinimo žvakių keitimas:
Pakeitus kaitinamąsias žvakes galima sutaupyti pinigų, tačiau norint išvengti brangiai kainuojančių klaidų, reikia tikslumo. Štai kaip tai padaryti žingsnis po žingsnio:
Paruošimas
- Reikalingi įrankiai:
- Galvučių raktas (paprastai 8-16 mm dydžio).
- Dinamometrinis raktas.
- Varžtų atlaisvinimo priemonė
- Tepalas nuo sukepimo
- Pirmiausia saugumas: Įsitikinkite, kad variklis išjungtas ir pakankamai atvėsęs. Arba šiek tiek pašildykite variklį, kad būtų lengviau atlaisvinti varžtus.
Žingsnis po žingsnio procesas
- Prieikite prie kaitinamųjų žvakių:
Priklausomai nuo variklio išdėstymo, dėl ankštos variklio angos gali būti sudėtinga pasiekti kaitinimo žvakes. Atsargiai nuimkite visas kliudančias sudedamąsias dalis. - Patikrinkite jungtis:
Prieš atjungdami kaitinimo žvakės laidus, patikrinkite, ar elektros jungtys neturi korozijos požymių arba nėra pažeistos. - Atlaisvinkite žvakės:
Atsargiai atsukite kiekvieną kaitinimo žvakę naudodami atitinkamą lizdą. Venkite naudoti pernelyg didelę jėgą, kad nesulaužytumėte žvakių. Jei jaučiamas pasipriešinimas, naudokite skvarbiąją alyvą ir leiskite jai nusistovėti. - Naujų kaitinimo žvakių montavimas:
- Išvalykite kaitinimo žvakių sriegius ir lizdus.
- Sriegius patepkite tepalu nuo sukepimo.
- Naują kaitinimo žvakę įsukite naudodami dinamometrinį raktą, laikydamiesi gamintojo nurodymų (pvz., 8-15 Nm).
- Vėl prijunkite ir išbandykite:
Vėl prijunkite elektros jungtis, sumontuokite išmontuotus komponentus ir užveskite variklį, kad įsitikintumėte, jog jis veikia.
Dažniausiai pasitaikantys spąstai
- Sulaužytos arba užstrigusios kaitinimo žvakės:
Per daug priveržtos arba surūdijusios kaitinimo žvakės gali sulūžti jas išimant, todėl gali tekti atlikti brangų remontą, pavyzdžiui, išgręžti jų likučius arba net pakeisti cilindro galvutę. - INetinkamas sukimo momentas:
Neteisingai priveržus gali būti pažeistas žvakė arba jos lizdas, dėl to gali atsirasti kompresijos nuotėkis arba užsidegimo sutrikimų.
Kainos
- Variklio kaitinimo žvakės: Kainos svyruoja nuo 20 iki 100 eurų už vienetą, o pažangios žvakės su slėgio jutikliais gali kainuoti nuo 200 iki 500 eurų.
- Profesionalus pakeitimas: Paslaugos kaina paprastai svyruoja nuo 40 iki 150 eurų už vieną žvakė. Komplikacijos gali gerokai padidinti išlaidas.
Kaitinimo žvakių keitimas yra labai svarbi dyzelinių variklių techninės priežiūros užduotis, ypač šaltesniais mėnesiais. Nors pakeisti žvakes galima ir „pasidaryk pats“, tačiau tam reikia kruopštaus darbo ir tinkamų įrankių. Jei abejojate, kreipdamiesi į profesionalus, galite sutaupyti laiko ir išvengti brangiai kainuojančių klaidų.