Šiuolaikinėse transporto priemonėse įrengta daug įspėjamųjų lempučių, kurios padeda vairuotojams stebėti svarbiausių automobilio komponentų būklę. Kai kurie signalai, ypač raudoni, reiškia tiesioginį pavojų ir reikalauja, kad vairuotojas sustotų, kiti signalai skirti tam tikriems vairuotojo veiksmams. Viena iš labiausiai nesuprantamų įspėjamųjų lempučių yra DPF (dyzelino kietųjų dalelių filtro) indikatorius, kuris pasirodo, kai filtrą reikia regeneruoti. Priešingai intuicijai, sustoti užsidegus šiai lemputei yra klaidingas sprendimas.
Kas yra dyzelino kietųjų dalelių filtras (DPF)?
Dyzelino kietųjų dalelių filtras (DPF) yra labai svarbi šiuolaikinių dyzelinių variklių sudedamoji dalis. Jo paskirtis – sulaikyti kenksmingas kietąsias daleles (suodžius ir pelenus), susidarančias degimo metu. Filtras neleidžia šiems teršalams patekti į atmosferą ir padeda laikytis griežtų aplinkosaugos reikalavimų.

Laikui bėgant filtras užsikemša susikaupusiais suodžiais. Kad filtras visiškai neužsikimštų, DPF sistema inicijuoja regeneraciją – procesą, kurio metu aukštoje temperatūroje sudeginamos įstrigusios dalelės, paverčiant jas nekenksmingomis dujomis. Būtent čia pradeda veikti įspėjamoji lemputė.
Ką daryti, kai užsidega DPF lemputė?
Daugelis vairuotojų mano, kad geltona arba oranžinė įspėjamoji lemputė reiškia, jog reikia nedelsiant sustabdyti transporto priemonę, kad ji nebūtų sugadinta. Tačiau, užsidegus DPF įspėjamajai lemputei, sustoti yra blogiausia, ką galite padaryti.
Kai užsidega DPF lemputė, tai signalizuoja, kad filtras aktyviai bando sudeginti susikaupusius suodžius pasyviai arba aktyviai regeneruodamas. Norėdami padėti šiam procesui, vairuotojai turėtų:
- Toliau važiuoti pastoviu greičiu (pageidautina didesniu nei 60 km/h arba 37 mylių per valandą greičiu).
- Laikyti variklį įjungtą didesniu sūkių dažniu (geriausia – didesniu nei 2 000 sūkių per minutę).
- Venkite trumpų kelionių ir dažnų sustojimų, nes jie nutraukia regeneraciją.

Atlikus šiuos veiksmus, filtras pasiekia reikiamą temperatūrą, kad efektyviai sudegintų suodžius. Po sėkmingo regeneravimo įspėjamoji lemputė turėtų išsijungti.
Kas atsitiks, jei ignoruosite arba nutrauksite DPF regeneravimą?
Jei vairuotojas sustabdo transporto priemonę arba dažnai nutraukia regeneracijos procesą, DPF filtras gali neišsivalyti, todėl filtras gali užsikimšti. Visiškai užsikimšęs DPF filtras gali sukelti:
- Sumažėjusį variklio našumą
- Didesnės degalų sąnaudos
- Variklis įsijungia į neveikiantį režimą, kuris riboja variklio galią
- Brangiai kainuojantį remontą ar net būtinybę visiškai pakeisti DPF filtrą.
Kai kuriais atvejais, jei filtras pernelyg užsikimšęs, gali prireikti rankinio arba priverstinio regeneravimo remonto dirbtuvėse, o tai gali brangiai kainuoti.
Ką daryti, jei DPF lemputė lieka įjungta?
Jei važiuojant didesniu greičiu kurį laiką DPF lemputė lieka įjungta, tai gali reikšti, kad filtras yra labai užsikimšęs ir savaiminė regeneracija nebeįmanoma. Tokiu atveju būtina apsilankyti pas mechaniką, kad būtų atliktas priverstinis regeneravimas arba apžiūrėta, ar nėra galimų pažeidimų.
Kai kuriose transporto priemonėse nėra specialios DPF įspėjamosios lemputės, tačiau vairuotojai ją gali pastebėti:
- Didesnės degalų sąnaudos
- Neįprastus variklio garsus
- Sūkių dažnio pokyčius tuščiąja eiga
Tai gali būti požymiai, kad regeneracija vyksta vairuotojui nežinant.
Nors įspėjamosios lemputės dažnai signalizuoja apie mechanines problemas, dėl kurių reikia nedelsiant imtis veiksmų, DPF lemputė yra išimtis. Užuot sustoję, vairuotojai turėtų toliau važiuoti didesniu greičiu, kad regeneracijos procesas būtų baigtas. Šios lemputės ignoravimas arba dažnas regeneracijos nutraukimas gali lemti brangiai kainuojantį remontą ir prastesnį automobilio veikimą.
Jei įspėjamoji lemputė užsidega ir toliau, kreipkitės į specialistus, kad išvengtumėte ilgalaikės žalos dyzeliniam varikliui. Suprasdami, kaip veikia DPF sistema, vairuotojai gali išlaikyti optimalų našumą ir išvengti nereikalingų gedimų bei išlaidų.