Tai ne tik kitus vairuotojus erzinantis įprotis, bet ir pavojingas elgesys kelyje. Užtenka nedidelio lietaus, kad kai kurie vairuotojai įjungtų galinius rūko žibintus.
Per lietų išryškėja dvi vairuotojų klaidos. Pirmoji – pernelyg dažnas galinių rūko žibintų naudojimas. Antroji – neatsparus važiavimas automatiniu režimu, dėl kurio net ir lyjant lietui važiuojama su dienos žibintais. Tuo tarpu važiavimas su įjungtomis dieninėmis šviesomis rūke, lyjant ar sutemus yra pavojingas ir prieštarauja įstatymams. Taigi kokias šviesas turėčiau įjungti lyjant lietui?
Kokie žibintai per lietų
Dienos žibintai daugeliu atvejų negali pakeisti artimųjų žibintų. Pirma, jie skleidžia specifinį šviesos pluoštą, kurio geometrija skiriasi nuo artimųjų šviesų, ir, antra, jų unikali savybė yra ta, kad jie gali šviesti, net jei gabaritiniai žibintai yra išjungti. Standartinis automobilio apšvietimas, nepriklausomai nuo kelio sąlygų, yra artimosios šviesos. Dienos žibintai ir rūko žibintai gali būti naudojami tik tam tikromis sąlygomis.
Dienos žibintai – kam jie skirti ir kaip šviečia?
Dienos žibintai buvo išrasti, be kita ko, siekiant sumažinti techninį šalutinį poveikį, susijusį su 24 valandas per parą veikiančiais žibintais. Pakeitę artimųjų šviesų žibintus dienos šviesos žibintais, ne tik sutaupome elektros energijos, bet ir sumažiname artimųjų šviesų (lempučių, LED modulių, reflektorių, ksenono lempų ir t. t.) nusidėvėjimą. Dienos šviesos žibintai prijungiami taip, kad gali degti tik jie – galiniai ir priekiniai rūko žibintai lieka išjungti.
Dienos žibintų konstrukcija labai paprasta, nes jie neapšviečia kelio. Dabar daugumoje jų naudojami mažos galios šviesos diodai, skleidžiantys didelės sklaidos šviesą. Siekiama, kad priešpriešiais atvažiuojantys vairuotojai būtų gana ryškiai apšviečiami naudojant kuo mažiau energijos (tai taip pat turi įtakos žibintų kainai). Dienos metu tai nėra pavojinga, o pageidaujamas efektas – geras automobilio matomumas su įjungtais dienos šviesos žibintais. Būtent dėl šių ypatybių – galimo didelio aplinkinių akinimo lygio ir galinių gabaritinių žibintų užgesimo – pablogėjus matomumui (dėl sutemų, rūko ar kritulių) būtina išjungti dienos šviesos žibintus.
Jei važiuojate su dienos žibintais rūke (arba, pavyzdžiui, tunelyje), esate nematomas arba nepakankamai matomas iš paskos važiuojantiems asmenims. Jei tamsiu paros metu pamirštate naudoti dienos šviesos žibintus, kitus apakinate neapšviestu keliu priekyje.
Kokius žibintus įjungti lyjant ir esant rūkui
Galite ir netgi turėtumėte įjungti artimųjų šviesų žibintus, t. y. vienu metu įjungti priekinius ir galinius gabaritinius žibintus. Arba galite įjungti priekinius rūko žibintus arba vienu metu naudoti ir artimųjų, ir priekinių rūko žibintų šviesas. Jei rūko ar kritulių metu naudojate tik priekinius rūko žibintus, o tai leidžiama, automobilyje tuo pačiu metu įjungiami ir gabaritiniai žibintai. Automobiliai sukonstruoti taip, kad neįmanoma įjungti vien tik priekinių rūko žibintų, jei tuo pat metu neįjungti ir gabaritiniai žibintai.
Galiniai rūko žibintai – kada juos galima naudoti
Priekinius rūko žibintus galima įjungti vien dėl kritulių ar rūko, o galiniams rūko žibintams taikomi gana griežti apribojimai: jie turi būti įjungti (nors to daryti neprivaloma) tik tada, kai matomumas kelyje sumažėja iki 50 m. Kai matomumas pagerėja, juos reikia nedelsiant išjungti. Kai matomumas pagerėja, jie turi būti nedelsiant išjungti. Kodėl taip yra? Na, raudona šviesa labai vargina žmogaus akis, o kai kuriuos vairuotojus labai erzina priekyje važiuojančių automobilių stipri raudona šviesa, todėl ją išjungiame, kai tik nebereikia.