Tarp vairuotojų sklando daug žalingų mitų, kuriuos anksčiau skleidė automobilių gamintojai ir mechanikai. Tai tiesus kelias į gedimus. Kiekvienam automobiliui reikia reguliariai atlikti techninę priežiūrą. Į kokius spąstus vis dar patenka vairuotojai?
Bet kuriame automobilyje su vidaus degimo varikliu būtina reguliariai keisti alyvą, kad variklis būtų optimalios būklės. Tai įprasta paslauga, kurią siūlo kiekvienas autoservisas, tačiau ar visada žinome, kada ir kokią alyvą naudoti? Apie šią temą sklando daugybė mitų, kuriuos šiandien pabandysime išsklaidyti. Kai kurie jų yra labai žalingi.
Alyvos keitimo intervalas – ką sako gamintojai ir ką sako praktika?
Gamintojų rekomendacijose dažnai nurodoma, kad alyva turėtų būti keičiama kas 30 000 km arba kas dvejus metus, tačiau mechanikai ir specialistai rekomenduoja šį intervalą sutrumpinti. Optimalus intervalas yra apie 15 000 km, o intensyviai naudojamiems varikliams – net 7-8 000 km. Ilgaamžių alyvų naudojimas, nors ir patogus, gali prisidėti prie greitesnio variklio ir turbokompresoriaus susidėvėjimo. Nepriklausomai nuo nuvažiuotų kilometrų, verta nepamiršti pakeisti alyvą bent kartą per metus, ypač jei dažnai važinėjate trumpais atstumais ir stovite lauke. Anksčiau buvo paplitęs patarimas, kad tai galima daryti rečiau. Tačiau šiandien rekomenduojama reguliariai keisti alyvą.
Norint tinkamai eksploatuoti automobilį, reikia reguliariai keisti variklio alyvą. Kaip dažnai tai reikėtų daryti? Gamintojų rekomendacijos aiškios – bent kartą per metus arba nuvažiavus nuo 10 000 iki 15 000 kilometrų. Išsamią informaciją apie rekomenduojamą intervalą konkrečiam modeliui ir variklio tipui galima rasti automobilio savininko vadove. Nepamirškite, kad keičiant alyvą keičiamas ne tik pats skystis, bet ir alyvos filtras, kuris turėtų būti keičiamas taip pat reguliariai.
Atliekant techninę priežiūrą taip pat verta pagalvoti apie kitų filtrų – dulkių ir oro filtrų, kurie yra būtini tinkamam variklio veikimui ir kelionės komfortui, – keitimą. Visiškas kapitalinis remontas įgaliotose techninės priežiūros centruose gali kainuoti nuo 80 iki 1300 eurų, tačiau tai yra investicija į ilgesnį automobilio tarnavimo laiką ir geresnes eksploatacines savybes.
Renkantis alyvą – kas svarbu?
Naujuose automobiliuose sprendimas atrodo paprastas – naudoti gamintojo rekomenduojamą alyvą. Tačiau jei tai senesni automobiliai su didele rida, nepasiduokite mitams apie pusiau sintetinių ar mineralinių alyvų naudojimą. Šiuolaikiniams varikliams reikalingos alyvos, atitinkančios tam tikrus kokybės standartus – nepriklausomai nuo amžiaus ar ridos. Išimtis – autosporte arba po tiuningo naudojami agregatai, kurių specifinėms darbo sąlygoms gali prireikti naudoti specializuotas alyvas.
Sintetines alyvas galima naudoti daugumoje variklių, išimtis – 1960-ųjų metų varikliai su mažesniais vožtuvais arba labai susidėvėję varikliai, kuriems jau reikalingas kapitalinis remontas. Taigi kalbame veikiau apie išimtis. Kitais atvejais kokybiška sintetinė alyva bus geriausias pasirinkimas.
Sena alyva – kokia rizika?
Laikui bėgant, veikiama temperatūros ir susikaupusių teršalų, alyva praranda savo savybes. Ar žinote, kokios yra pavėluoto alyvos keitimo pasekmės?
Laikui bėgant mūsų variklinė alyva tampa mažiau skysta, patamsėja ir sutirštėja. Tai signalas, kad negalima delsti ją keisti. Jei nepaisysite šio aspekto, rizikuojate rimtai sugadinti variklį. Varantieji velenai, stūmokliai ir net turbokompresorius – visi šie komponentai gali nukentėti, jei alyva praras savo tepimo savybes. O pasekmės? Brangiai kainuojantis kapitalinis variklio remontas, kuris gali siekti net kelis tūkstančius zlotų.