Naujausios „Volkswagen“ sąnaudų mažinimo priemonės Vokietijoje rodo, kad automobilių pramonės milžinė, nepaisant ambicingos retorikos apie radikalius pokyčius, remiasi išbandyta strategija – vadovų ir darbuotojų bendradarbiavimu. Nors šis bendradarbiavimo modelis jau dešimtmečius apibrėžia „Volkswagen“ požiūrį, investuotojams ir analitikams kyla abejonių, ar jis iš tiesų gali užtikrinti būtiną pertvarką aršiai konkurencingoje pasaulinėje rinkoje.
Planas: Bendradarbiavimas, o ne vadovavimas
Naujajame „Volkswagen“ susitarime nustatyti ambicingi Vokietijos gamyklų sąnaudų mažinimo ir našumo tikslai. Kiekviena gamykla turi parengti savo strategiją, kaip sumažinti išlaidas ir padidinti efektyvumą, matuojamą pagal vieno darbuotojo pagamintų transporto priemonių skaičių. Šių planų rengimui ir įgyvendinimui kartu dirbs įvairių sričių vadovų ir darbuotojų atstovų grupės, o pažanga bus peržiūrima kas ketvirtį.
Toks „iš apačios į viršų“ metodas sumažina darbuotojų streikų riziką, tačiau kai kas abejoja, ar jis pajėgus užtikrinti reikiamus drastiškus pokyčius. Kritikai teigia, kad agresyvesnis, iš viršaus į apačią vykdomas restruktūrizavimas galėjo duoti greitesnių rezultatų, nors ir su galimais darbuotojų neramumais.
Dideli statymai ir investuotojų susirūpinimas
„Volkswagen“ statymai milžiniški. 2023 m. jos pavyzdinis prekės ženklas sudarys daugiau nei pusę grupės transporto priemonių pardavimų. Tačiau silpna paklausa ir stiprėjanti pigesnių kiniškų modelių konkurencija kelia grėsmę jo išlikimui. Investuotojai tebėra skeptiški – tai rodo ir bendrovės akcijų kursas, kuris, nepaisant tariamo lūžio jos strategijoje, atsilieka nuo prieš spalio mėn. buvusio lygio.
Investuotojų nusivylimą apibendrino UBS analitikas Patrickas Hummelis:
„Žmonės neturi kantrybės investuoti į automobilių akcijas, kurios parduodamos daugiausia pagal kitų metų pajamas, tikėdamiesi, kad pelningumas sugrįš po 3-5 metų“.
Darbo vietų mažinimas neatleidžiant darbuotojų?
Kitas ginčytinas plano aspektas – „Volkswagen“ pažadas sumažinti darbuotojų skaičių 35 000 neatleidžiant darbuotojų. Įmonė siekia tai pasiekti savanoriškomis priemonėmis, pavyzdžiui, ankstyvu arba daliniu išėjimu į pensiją, kartu užtikrindama darbo vietų saugumą iki 2030 m. Tačiau skeptikai atkreipia dėmesį į tai, kad 2016 m. panašūs pažadai nesugebėjo sumažinti bendro darbuotojų skaičiaus, todėl kyla abejonių dėl šio metodo veiksmingumo.
Gamyklų uždarymas ir pertvarkymas
Pagal susitarimą dėl sąnaudų mažinimo planuojama iki 2025 m. nutraukti gamybą Drezdene ir iki 2027 m. Osnabriuke, atitinkamai 300 ir 2300 darbuotojų. Volkswagen“ įsipareigojo rasti alternatyvų šių gamyklų panaudojimui, galbūt įtraukiant naujus investuotojus. Be to, nuo 2027 m. Cvikau elektrinių transporto priemonių gamykla neteks gamybos linijos, tačiau joje atsiras nauja naudotų transporto priemonių perdirbimo gamykla.
„Volkswagen“ tikisi vidutinės trukmės laikotarpiu šiomis priemonėmis sutaupyti 15 mlrd. eurų, tačiau konkretūs tarpiniai tikslai lieka neaiškūs, todėl analitikai nėra tikri dėl realaus poveikio fiksuotoms sąnaudoms.
Generalinio direktoriaus Oliverio Blume balansavimas
Vykdomasis direktorius Oliveris Blume’as patiria vis didesnį spaudimą įgyvendinti savo drąsius pažadus. Jo strategija atspindi kruopščią pusiausvyrą tarp esminių struktūrinių pokyčių ir darnos su profsąjungomis bei vietos suinteresuotosiomis šalimis, kurios turi didelę įtaką „Volkswagen“ stebėtojų taryboje.
„Blume pasidarė pažeidžiamas ir atskaitingas“, – sakė ‚Volkswagen‘ akcininkės ‚Union Investment‘ portfelio valdytojas Moritzas Kronenbergeris. Pripažindamas iššūkius, M. Kronenbergeris mano, kad M. Blume’s požiūris gali padėti „Volkswagen“ ateityje tapti konkurencingesne įmone, jei tai bus pasiekta.
Kelias į priekį
Nuo to, kaip „Volkswagen“ sugebės įveikti šią sudėtingą vietovę, priklausys jos ateitis. Ar gali tradicijomis grįstas kooperatyvo modelis atitikti sparčiai besikeičiančios pasaulinės rinkos reikalavimus? O gal bendrovės nenoras imtis drastiškesnių pokyčių pakenks jos transformacijai? Viena aišku: Vokietijos automobilių pramonės titanui trūksta laiko ir kantrybės.