Daugiau nei 6 000 kilometrų Lietuvos kelių yra prastos būklės – ir padėtis tik blogėja. Naujasis „Via Lietuva“ žemėlapis atskleidžia tikrąją infrastruktūros situaciją, o planuojamas Kelių fondas gali tapti ilgai laukta išeitimi.
Naujas įrankis: keliubukle.lt parodys, kas vyksta su Lietuvos keliais ir tiltais
Nuo 2025 metų pradžios gyventojai gali naudotis interaktyviu žemėlapiu keliubukle.lt, kurį sukūrė bendrovė „Via Lietuva“. Šis įrankis leidžia peržiūrėti:
- Kelių ir tiltų būklę visoje Lietuvoje
- Šiuo metu vykdomus remonto darbus
- Inžinerinius kelių objektus
- Apskaičiuoti preliminarias remonto kainas
Žemėlapis atnaujinamas kiekvieną ketvirtį. Kaip teigia susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis, šis įrankis padės suprasti, kiek kainuoja nauja gatvė ar automagistralė, ir kur tiksliai slypi problemos.
Statistika: kiek blogai yra iš tiesų?
- Valstybinės reikšmės keliai: ~21 000 km
- Prastos būklės: daugiau nei 6 000 km
- Didžiausios problemos:
- Rajoniniai keliai – 3 670 km (42 %)
- Krašto keliai – 1 993 km (40,5 %)
- Magistraliniai keliai – 19,7 %
- Automagistralės – 19,4 %
Keliai vertinami naudojant lazerinę įrangą, nustatomi tokie parametrai kaip provėžos, dangos plyšiai, lopai, duobės ir nelygumai.
Tiltai: tylesnė, bet ne mažiau pavojinga krizė
Lietuvoje – apie 1 500 tiltų, iš jų:
- 117 – blogos būklės
- 35 – su eismo apribojimais
- Dauguma – 50–60 metų senumo
Jei nieko nebus daroma, iki 2035 m. blogos būklės tiltų skaičius gali išaugti iki 192.
Reikalingos investicijos:
- Tiltų remontui: 301 mln. Eur
- Visai tiltų tinkamos būklės infrastruktūrai: ~1 mlrd. Eur
Kodėl reikia Kelių fondo?
Šiuo metu kelių priežiūra finansuojama iš valstybės biudžeto, kuris kasmet keičiasi ir neatsilieka nuo infliacijos. 2023–2024 m. padėjo laikinos lėšos iš bankų solidarumo įnašo (337 mln. Eur), bet 2025 m. suma mažėja iki vos 59 mln. Eur.
Tai reiškia:
- Trūksta lėšų ilgalaikiams projektams
- Darbai atidedami
- Prastėja saugumas
Naujas požiūris: Kelių fondas nuo 2026-ųjų
Planuojamas Valstybinis Kelių fondas leistų:
- Užtikrinti stabilų ir tvarų kelių finansavimą
- Naudoti kelių mokesčius, vinjetes ir degalų akcizus tiesiogiai keliams
- Sustabdyti nesąžiningą lėšų perskirstymą
Kaip sako viceministras Roderikas Žiobakas:
„Gyventojų ir verslo sumokami kelių mokesčiai grįš į infrastruktūrą – kaip ir turėtų būti.“
Kaip atrodome palyginus su kaimynais?
- Lenkija kelių finansavimui skiria 9,2 karto daugiau
- Nors jų kelių tinklas mažesnis, jie jau turi veikiantį Kelių fondą
- Lietuvoje surinkti mokesčiai dažnai negrįžta į kelius
Ar sustabdysime kelių degradaciją?
Lietuvos kelių infrastruktūra kasmet dėvisi. Su skaidriais įrankiais kaip keliubukle.lt ir ilgalaikiu Kelių fondu, šalis gali užtikrinti saugesnius kelius, sklandesnį planavimą ir mažiau netikėtumų vairuotojams.
Ką manai tu?
Ar Kelių fondas turėtų būti prioritetas? Patikrink, kokie keliai yra šalia tavęs – ir pasidalyk savo įžvalgomis komentaruose ar su draugais!
Palik komentarą ir parašyk, ar jau bandei naudotis žemėlapiu!