Lietuvos Respublikos Seimas pradėjo svarstyti įstatymo projektą, kuriuo siūloma įsteigti Valstybinį kelių fondą, siekiant užtikrinti stabilų ir ilgalaikį valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros finansavimą nuo 2026 m.
Kodėl siūloma steigti fondą
Pasak susisiekimo ministro Eugenijaus Sabučio, Lietuvos kelių tinklui skubiai reikia paramos. Maždaug 40 proc. valstybinės reikšmės kelių būklė yra prasta, o 117 tiltams reikalingas kapitalinis remontas. Ministras teigia, kad dabartiniai finansavimo mechanizmai yra nepakankami, todėl kyla grėsmė ne tik kelių saugumui, bet ir nacionaliniam saugumui bei ekonomikos konkurencingumui.
Kaip veiks fondas
Siūlomas Valstybinis kelių fondas veiktų kaip specializuota ilgalaikė finansavimo priemonė, papildanti esamą Kelių priežiūros ir plėtros programą. Planuojama, kad metinės įplaukos sieks 400 mln. eurų.
Finansavimo šaltiniai
- Valstybės biudžeto asignavimai
- Kelių naudotojų mokesčiai ir rinkliavos
- Transporto priemonių registracijos mokesčiai
- Baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus ir nesumokėtus kelių mokesčius
- Skolintos lėšos ir investicinės pajamos
- ES ir kita tarptautinė parama
Tikslai ir įgyvendinimas
Fondo tikslas – atkurti valstybinės reikšmės kelius, kad bent 80 proc. jų atitiktų savo kategorijos standartus. Fondas veiks tol, kol šis tikslas bus pasiektas. Prioritetas bus teikiamas strateginiams projektams, tokiems kaip kelių rekonstrukcija, aplinkkelių tiesimas ir pritaikymas gynybos reikmėms.
Kas valdys fondą?
Fondo administratoriumi siūloma skirti valstybei priklausančią akcinę bendrovę Via Lietuva. Bendrovė bus atsakinga už sutartis, mokėjimus, biudžeto planavimą, skolinimąsi ir ataskaitų teikimą. Fondo pajamų ir išlaidų sistemą tvirtins Seimas, kaip metinio valstybės biudžeto dalį.
Kas toliau?
Po pateikimo iniciatyva (projekto Nr. XVP-508) sulaukė preliminaraus palaikymo – už ją balsavo 109 parlamento narių, o 7 susilaikė. Dabar jis bus perduotas Biudžeto ir finansų komitetui išsamiai svarstyti, o į plenarinę sesiją tikimasi sugrįžti birželio 19 d..
Valstybinio kelių fondo įsteigimas gali reikšti lūžį Lietuvos transporto infrastruktūroje. Jei jis būtų patvirtintas ir sėkmingai įgyvendintas, būtų sprendžiamos įsisenėjusios problemos ir modernizuojami šalies keliai. Ar tai bus ilgai lauktas sprendimas, kaip sutvarkyti griūvančius Lietuvos kelius?