2025 m. pirmasis ketvirtis atskleidė nerimą keliančią tendenciją Lietuvos keliuose: palyginti su tuo pačiu 2024 m. laikotarpiu, avarijų skaičius išaugo 17 %. Transporto kompetencijos agentūros (TKA) duomenimis, sužalotų asmenų skaičius taip pat padidėjo 24 %. Kas slypi už šio augimo ir kokie elgesio modeliai kelia pavojų vairuotojams ir pėstiesiems?
Greitis ir nesuteikta pirmenybė – pagrindinės mirties priežastys
Daugiau nei pusė (50 %) mirtinų eismo įvykių 2025 m. pradžioje įvyko dėl greičio viršijimo arba nesaugaus greičio pasirinkimo. Praėjusiais metais šis skaičius buvo mažesnis – 36 %. Ekspertai įspėja, kad net nedidelis greičio padidėjimas žymiai padidina rimtų sužalojimų ar mirties riziką.
Ekspertų nuomonė
„Kalbant apie mirtinus eismo įvykius, greitis dažnai yra pagrindinis veiksnys“, – sako Lietuvos draudimo transporto žalų skyriaus vadovas Giedrius Petrikas. „Net minimalus greičio viršijimas smarkiai padidina susidūrimų sunkumą.“ Greičio viršijimas sukelia transporto priemonės kontrolės praradimą Didesnis stabdymo atstumas didesniu greičiu Didesnė kinetinė energija sukelia didesnę žalą susidūrimo metu
Vairavimas apsvaigus: mirtinas pasirinkimas
Alkoholio vartojimas tebėra didelė problema. Per pirmuosius tris 2025 m. mėnesius neblaivūs vairuotojai sukėlė 22 eismo įvykius, kurių metu žuvo 3 žmonės, o 24 buvo sužeisti. Nors avarijų skaičius šiek tiek sumažėjo, palyginti su 28 avarijomis 2024 m., pasekmės išlieka sunkios.
„Vairavimas neblaiviam yra ne tik neteisėtas, bet ir labai neatsakingas“, – sako Petrikas. “Sulėtėjęs reakcijos laikas ir sutrikęs sprendimų priėmimas daro tokius vairuotojus ypač pavojingus.“
Pėsčiųjų elgesys taip pat prisideda prie avarijų
Nors už eismo įvykius dažnai kaltinami vairuotojai, pėstieji ne visada yra nekalti. TKA praneša, kad 17 % sužalojimų buvo padaryta pėstiesiems nesilaikant eismo taisyklių – einant ne per pėsčiųjų perėjas arba nepaisant eismo signalų.
„Eismo saugumas yra bendra atsakomybė“, – pažymi Petrikas. „Pėstieji taip pat turi būti budrūs ir laikytis taisyklių, kad išvengtų nereikalingos rizikos.“
Nesaugus atstumas tarp transporto priemonių sukelia grandinines avarijas
Nesaugaus atstumo nesilaikymas yra kita pagrindinė sužalojimų priežastis, dėl kurios 2025 m. pirmąjį ketvirtį įvyko 16 % eismo įvykių. Tokios avarijos ypač dažnos eismo spūstyse ir prie šviesoforų, dažnai sukelia kelių automobilių susidūrimus ir stuburo traumas.
- 16 % sužalojimų sukelia per mažas atstumas tarp transporto priemonių
- Dažniausiai pasitaiko miestuose ir greitkeliuose
- 5 % šių avarijų baigėsi mirtimi
Finansinės ir mobilumo pasekmės vairuotojams
Net nedidelės avarijos gali sukelti brangias remonto išlaidas ir mobilumo problemas. Ilgas remonto laikas ir transporto trūkumas turi įtakos kasdieniam gyvenimui. Laimei, Lietuvos Draudimas dabar siūlo pakaitinius automobilius net tiems, kurie turi tik bazinę civilinės atsakomybės draudimą – tai žingsnis, skirtas vairuotojams paremti net ir tuo atveju, kai jie yra kalti.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.