Artėjant šiltesniam orui, daugelis vairuotojų klausia savęs: ar saugu ir teisėta vairuoti avint šlepetes ar aukštakulnius? Nors tokia avalynė gali atrodyti patogi ar tinkama vasarai, ji gali kelti rimtą pavojų vairuojant. Pažiūrėkime, ką apie tai sako Lietuvos įstatymai ir ekspertai.
Ar galima būti nubaustam už netinkamą avalynę vairuojant?
Lietuvos kelių eismo taisyklėse (KET) nėra aiškiai draudžiama vairuoti su tam tikra avalyne, pavyzdžiui, šlepetėmis ar aukštais kulnais. Tačiau vairuotojai privalo užtikrinti saugų savo transporto priemonių valdymą. Jei dėl netinkamos avalynės įvyksta eismo įvykis ar pažeidimas, policija gali nubausti vairuotoją pagal Lietuvos administracinių teisės pažeidimų kodeksą už saugaus eismo sąlygų nesilaikymą.
Ekspertai pabrėžia, kad netinkamai parinkta avalynė gali sumažinti reakcijos laiką ir stabdymo efektyvumą, sukeldama didelį pavojų visiems eismo dalyviams.
Kokia avalynė laikoma nesaugia vairuojant?
Eismo saugumo specialistų nuomone, vairuojant netinka dėvėti šios avalynės rūšys:
- Paplūdimio šlepetės, šlepetės arba sandalai su atviru kulnu – jie gali nusmukti ir sumažinti pedalo kontrolę.
- Aukšti kulniukai – jie keičia pėdos padėtį ir apsunkina stabdymą arba greitėjimą.
- Batai su storu arba kietu padu – jie sumažina pedalo jautrumą ir kontrolę.
- Per daug laisvi arba per dideli batai – jie gali įstrigti tarp pedalių arba netikėtai pasislinkti.
Kokia avalynė yra geriausia vairuojant?
Ideali avalynė vairuojant turėtų:
- Tvirtai priglusti prie pėdos,
- Turėti ploną, lanksčią pado dalį, kad būtų geriau jaučiamas pedalas,
- Būti lengvi,
- Užtikrinti visišką pėdos kontaktą su pedalais,
- Neturėti aukštų kulnų ar atvirų konstrukcijų.
Kai kurie automobilių gamintojai, pavyzdžiui, „Land Rover“, netgi projektuoja pedalus atsižvelgdami į įvairių tipų avalynę. Tačiau net ir moderniuose automobiliuose netinkama avalynė gali sukelti rimtų vairavimo problemų.
Kas nutinka, jei avariją sukelia netinkama avalynė?
Jei vairuotojas sukelia avariją, nes negalėjo tinkamai valdyti automobilio (pvz., batai paslydo arba įstrigo tarp pedalių), jam gali grėsti:
- Administracinė atsakomybė už eismo saugumo taisyklių pažeidimą,
- Civilinė atsakomybė už žalos atlyginimą,
- Draudimo bendrovės gali sumažinti arba atsisakyti išmokėti draudimo išmoką dėl vairuotojo kaltės.
Nors Lietuvoje nėra aiškaus teisinio draudimo vairuoti su tam tikros rūšies avalyne, saugumas turėtų būti prioritetas. Vairuotojams primygtinai rekomenduojama rinktis uždarą, patogią avalynę su plonu padu ir geru sukibimu. Tai sumažina avarijų riziką ir užtikrina didesnį visų eismo dalyvių saugumą.
Ar kada nors susidūrėte su sunkumais vairuodami dėl avalynės? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose žemiau!