Kas nutinka, kai teisėtas aplenkimo manevras baigiasi bauda ir vairuotojo pažymėjimo sustabdymu 3 mėnesiams? Šimtai Lietuvos vairuotojų dalijasi savo istorijomis po to, kai buvo nubausti už ištisinės linijos kirtimą lenkiant. Štai ką turite žinoti, kol tai nenutiko jums.
Kodėl vairuotojai netenka vairuotojo pažymėjimo už lenkimą?
Lietuvoje lenkimas per ištisinę liniją yra Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimas ir laikomas pavojingu vairavimu. Už tai gresia griežtos bausmės – dažnai skiriamos baudos ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas nuo 1 iki 3 mėnesių.
Kritinė taisyklė
Pagal KET draudžiama kirsti ištisinę liniją. Tačiau yra išimtis: jei aplenkimo manevras pradedamas per brūkšninę liniją ir baigiamas per naujai prasidėjusią ištisinę liniją, vairuotojams teisiškai leidžiama grįžti į savo eismo juostą – jei tai daroma saugiai ir greitai.
- Aplenkimo pradžia per ištisinę liniją yra teisėta.
- Jei manevro metu prasideda ištisinė linija, jį vis tiek galima užbaigti.
- Pastovėjimas priešpriešinėje eismo juostoje arba delsimas grįžti laikomas pažeidimu.
- Vairuotojai turi numatyti kelio ženklinimą ir veikti iš anksto.
Reali vairuotojų patirtis
Daugelis Lietuvos vairuotojų praneša, kad jų vairuotojo pažymėjimai buvo sustabdyti, nors jie teigė, kad pradėjo lenkti teisėtai. Štai keletas dažniausiai pasitaikančių patirčių:
- „Aš pradėjau lenkti per punktyrinę liniją, bet ištisinė prasidėjo viduryje manevro – jie vis tiek atėmė mano teises 3 mėnesiams.“
- „Vaizdo įrašas buvo iškirptas taip, kad būtų rodoma tik tada, kai kirtau ištisinę liniją.“
- „Policija, skirdama baudą, naudojosi prietaisų skydelio kameromis arba kitų vairuotojų vaizdo įrašais.“
Pasak ekspertų, eismo priežiūros pareigūnai dažnai vertina manevro saugumą ir matomus kelio ženklus. Jei vaizdo įraše aiškiai matyti, kad kertama ištisinė linija, net jei ji pradėta kirsti teisėtai, vis tiek gali būti taikomos nuobaudos.
Ar galite priešintis?
Kai kurie vairuotojai bandė užginčyti vairuotojo pažymėjimo sustabdymą, tačiau jiems sekėsi įvairiai. Teisės ekspertai rekomenduoja:
- Reikalauti visų, nesumontuotų vaizdo įrodymų.
- Prašyti vaizdo įrašymo įrenginio sertifikato (ypač jei jis gautas ne iš policijos).
- Pateikti argumentus dėl saugumo, matomumo ir skubos (pvz., pavojaus išvengimo).
- Susisiekimas tik elektroniniu paštu, kad būtų išsaugoti rašytiniai įrodymai.
Kai kuriais atvejais teismai sumažino nuobaudas arba panaikino vairuotojo pažymėjimo galiojimo sustabdymą, kai buvo įrodyta, kad vairuotojas neturėjo saugios alternatyvos grįžti.
Kas būtų, jei nevairuotumėte?
Vairuotojai dažnai siūlo, kad atsakomybę už baudą gali prisiimti kas nors kitas – tai rizikingas ir teisiškai abejotinas požiūris. Pagal Lietuvos įstatymus reikalaujama, kad transporto priemonės savininkas nurodytų vairuotoją. To nepadarius, gali būti skirta papildoma bauda (dažnai apie 150 eurų) ir nesustabdytas teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas.
Taigi bandymas suklastoti informaciją arba priskirti kaltę asmeniui, neturinčiam vairuotojo pažymėjimo, gali užtraukti baudžiamąją atsakomybę. Ši strategija nerekomenduojama.
Ekspertų įžvalgos: prevencija ir realybė
Eismo ekspertai pabrėžia, kad svarbu skaityti kelio ženklinimą priekyje. Ilgos brūkšninės linijos paprastai reiškia artėjančią ištisinę liniją. Jei matomumas ribotas arba kelias vingiuotas, vairuotojai turėtų apskritai vengti lenkimo.
„Lenkdami visada atsižvelkite ne tik į savo dabartinę padėtį, bet ir į artimiausius 50-100 metrų, – pataria ekspertai. „Ištisinės linijos neatsiranda iš karto – paprastai yra vizualinių užuominų, pavyzdžiui, sutrumpintos brūkšninės linijos.”
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.